Fes Kiosk! Una iniciativa comunitària a Sant Boi de Llobregat

Acció comunitària. Un estudi de cas en medi obert a Sant Boi de Llobregat que proposa una iniciativa d’acció social, educativa i comunitària.

Des de setembre del 2018  fins a març del 2019 publiquem cada mes l'entrevista als projectes que han format part de la recerca “Acció Comunitària i Medi obert. Estudi de casos” (abril 2018)

La recerca ha estat realitzada per l’educador social i activista cultural Antonio Alcántara per encàrrec de la Direcció d’Acció Comunitària de l’Ajuntament de Barcelona.

Aquest mes d’octubre publiquem l’entrevista de les educadores Georgina Dezcallar i Vicky Laguía referents del projecte Fes Kiosk del municipi de Sant Boi de Llobregat.


“Fes Kiosk!”. Una iniciativa d’acció social, educativa i comunitària a Sant Boi de Llobregat

Entrevistades: Georgina Dezcallar i Vicky Laguía, educadores socials.

Per què sorgeix la iniciativa?

Sorgeix l’any 2015 des d’un grup d’estudiants del grau d’Educació Social de la Universitat de Barcelona. En el transcurs dels estudis del grau, trobem que a la universitat no podem posar en pràctica molts plantejaments socioeducatius que estem descobrint. Durant el tercer curs del grau ens assabentem d’un concurs a Sant Boi de Llobregat, en el qual, com el seu nom fa entreveure, s’ofereixen espais buits o en desús de la ciutat per desenvolupar-hi projectes. Un d’aquests espais és un quiosc que es troba a la plaça de la Generalitat de Sant Boi de Llobregat. Nosaltres volíem explorar l’educació social als espais públics, és a dir, als espais oberts. Ens interessava l’espai públic com a espai d’acció socioeducativa, de relació i d’experimentació.

Ens vam presentar a aquest concurs i, al cap d’alguns mesos, vam aconseguir la cessió municipal d’aquest espai del mig de la plaça. En aquest moment neix Circula Cultura com a associació que vol promoure l’ús de l’espai públic com a medi educatiu.

Quina és la finalitat del projecte?

Hi ha una voluntat d’aprofitar i potenciar l’espai públic entès com a medi educatiu i social. Com a equip, ens mou obrir circuits tancats o repetitius per generar noves relacions i nous esdeveniments culturals accessibles a tothom. Quan generem una activitat a l’espai públic, canviem la relació amb l’entorn i això dona sentit a la iniciativa. Així, considerem que posant el quiosc a disposició dels veïns i les veïnes podem contribuir a exercir el dret a l’ús i la participació de la ciutat, en aquest cas, al de la plaça més propera. L’espai és de tothom i, per tant, hi coexisteixen persones diferents amb voluntats o interessos diferents. Considerant això, el nostre objectiu és conviure amb aquests interessos i subjectivitats des del respecte a les diversitats d’usos. Cadascú ha de trobar el seu espai i també cadascú és lliure de caminar en la companyia de qui vulgui.

Qui en són els destinataris?

En aquest sentit, intentem ser molt obertes, perquè les propostes pretenen plantejar-se per a tots els veïns i les veïnes de la plaça, des de persones adultes fins a infants, adolescents i joves o gent gran de cultures i procedències diverses. Sí que és cert que una gran part de l’oferta és per a infants, perquè el plantejament de l’activitat atrau més la franja d’edat que va de 5 a 11 anys. Principalment, pensem en infants perquè són els qui més ocupen la plaça; per tant, per començar, ens ha estat més fàcil establir-hi un vincle. També fem altres activitats per a altres franges d’edat, unes activitats que, ja sigui pel plantejament o la temàtica, són més atractives per a persones més grans.

Al llarg d’aquests anys hem vist que treballar amb infants té un valor afegit. És a dir, contribueix a fer que, en el seu present, els infants ja puguin experimentar sobre com apropiar-se els espais i participar-hi des de petits. Això genera noves relacions entre veïns i veïnes, amb l’entorn i amb el barri. La idea és generar accions que transformin l’espai en quelcom més familiar i que incitin a utilitzar-lo d’altres maneres.

Qui l’impulsa? L’Administració, les entitats o els espais de treball comunitari?

Al llarg d’aquests anys hem promogut activitats de curta durada amb pressupostos més limitats, fets des del voluntariat dels membres de l’equip i compaginant la gestió de l’associació amb les nostres feines. Però, en paral·lel, estem impulsant altres iniciatives fruit de la nostra participació en els espais comunitaris ja existents al territori, com ara comissions temàtiques a través del Pla de desenvolupament comunitari.

Cal esmentar que, per a aquest impuls inicial, vam obtenir el suport del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya i ens agrada reconèixer que vam rebre un premi que ens va permetre cobrir les primeres despeses i constituir l’associació Circula Cultura l’any 2015. D’altra banda, també cal fer constar el suport de l’ajuntament del municipi pel que fa a les reparacions de l’espai del Kiosk i a la difusió del projecte, entre altres recursos.

Quina és la metodologia de treball?

Vam arribar a un lloc i cap de nosaltres érem del territori. Per tant, desconeixíem les dinàmiques de l’entorn. Al principi, el que vam fer va ser construir la nostra pròpia oferta d’activitats des de l’espai del Kiosk. En aquest camí, hem anat coneixent molta gent: infants, joves i adults que ens ha donat pistes per anar definint les activitats. Recordem que nosaltres normalment no disposem d’un grup estable de treball; els grups es creen en un moment puntual i quan acaba l’activitat desapareixen. Això és, en part, un avantatge i, alhora, ha suposat una dificultat tècnica i d’organització que hem après a resoldre amb l’experiència. Una de les maneres de resoldre, una mena de xarxa o d’estructura que aglutinés les persones que solen participar en les activitats o bé en són col·laboradores puntuals o estan interessades a donar-hi suport en moments determinats.

Des de la nostra perspectiva com a educadores socials, considerem que treballar des de l’acció comunitària vol dir mirar més enllà de la teva proposta i activitat. Així doncs, vam començar a participar en diversos espais comunitaris que ja existien al barri. D’aquesta manera, vam començar a fer-nos familiars per als veïns i les veïnes de la plaça i pels referents tècnics de l’Ajuntament i d’altres entitats. Així, hem entrat a formar part de la xarxa social del territori i hem recollit, de fonts diverses, idees, maneres de fer, suggeriments, necessitats, etcètera. Per aconseguir-ho, hem anat convidant persones del territori que tenien propostes i les hem portat al Kiosk o hem obert l’espai perquè altres entitats del territori hi fessin activitats. Finalment, un altre element clau de la forma de treballar és cooperar amb altres entitats que tinguin interessos compartits i conjuntament pensar projectes que posin en joc l’educació, la cultura i l’espai públic.

Les persones que utilitzen l’espai públic participen en decisions que afecten el projecte? Quins són els mecanismes de participació en el projecte?

De moment, creiem que no podem dir que sí. Perquè, si bé és cert que en alguns moments hem obert espais per decidir entre totes alguna activitat concreta o hem decidit com decorar l’espai conjuntament. Ens hem adonat que això requereix tenir una estructura personal i de difusió sòlida, constant i planificada per rebre propostes i articular-les. De moment, no hem pogut estructurar ni consolidar un espai de cogestió amb veïns i veïnes, però la nostra idea és arribar a crear-lo.

Quins són els continguts de treball? Hi ha alguna activitat estrella?

Nosaltres sempre hem intentat treballar per oferir continguts culturals diversos. Per exemple, hem creat el conte del Kiosk i espais de lectura col·lectiva de contes, hem fet intercanvi de contes i convidat il·lustradors i il·lustradores del territori o hem fet sessions de contacontes, etcètera. Però també hem explorat altres activitats de construcció de memòria de la plaça, a través de la ràdio, amb joves del barri. A l’estiu, es posen en marxa les sessions de cinema al Kiosk per a tots els públics, on hem prioritzat projectar productes audiovisuals dels quals poguéssim convidar l’equip de realització o producció per fer el col·loqui.

Quin impacte té? Què passaria si no existís el projecte? Quins canvis tenen lloc en l’àmbit personal? I en el col·lectiu? I en el comunitari? 

Valorar l’impacte és difícil. Podem dir que, d’ençà que vam començar, no hem parat de rebre propostes i col·laboracions amb diversos agents del barri. També podem dir que els nens i les nenes i les seves famílies repeteixen activitats i cada cop hi participen més. A més, hem contribuït a ampliar les ofertes d’activitats del barri en aquella plaça. És a dir, hi hem donat més usos. Tenint en compte que molts veïns i veïnes tenen una percepció negativa d’aquesta plaça des de fa anys, volem creure que el projecte i totes les persones que hi han participat hem contribuït a fer que aquesta percepció canviï, perquè en els darrers anys hi ha diverses persones, tant de la xarxa associativa com veïns i veïnes, que aposten per la plaça. Així doncs, el nostre repte és seguir circulant i cada cop amb més persones!