Ja teniu el certificat digital obligatori? Formació i recursos

Acció comunitària. La tramitació amb certificat digital permet realitzar tràmits de manera més ràpida i segura, reduint l’impacte mediambiental de la tramitació en paper.

Per tal de complir amb la normativa europea i estatal (LPAC), a partir de l’octubre del 2018 totes les associacions que hagin de realitzar algun tràmit amb l’administració hauran de fer-ho de forma digital mitjançant l’ús d’un certificat digital.

Què és i per a què serveix?

El certificat digital és l’eina que permet a les persones físiques i jurídiques identificar-se telemàticament i serà imprescindible per realitzar qualsevol tràmit (demanar subvencions, pagar impostos, etc.) amb qualsevol de les administracions (Ajuntament, Diputació, Generalitat, Estat).

Per tant, això obliga a la majoria de les entitats a sol·licitar algun dels certificats digitals existents (FNMT, IDCat, Mobile ID) per poder fer les gestions a través de dispositius electrònics amb les administracions públiques.

Hi ha almenys dos tipus de certificats digitals que ja es poden instal·lar i utilitzar. La “Certificación nacional de la fabrica de moneda y timbre” (FNMT) i l’app “Mobile ID”. Segons les necessitats i característiques de cada entitat cal valorar les diferències, avantatges i requeriments que implica utilitzar un certificat o l’altre.

La FNMT és tant per a persones físiques com per a representants de persona jurídiques i es pot usar en totes les administracions públiques, entitats i organismes públics de l’Estat. S’ha d’instal·lar en un ordinador que ha de complir amb una sèrie de requisits tècnics. Té un número de sèrie únic, caduca als dos anys i cal tornar-la a tramitar. La seva tramitació té un petit cost econòmic.

L’app Mobile ID és una certificació només per a persones físiques. Serveix per a fer tràmits amb l’Ajuntament de Barcelona i no cal instal·lar-lo. Només cal descarregar-se l’app a un mòbil o tauleta. Caduca als 5 anys i és renovable i gratuïta.

No et quedis fora i forma’t

Amb l’objectiu de facilitar al màxim l’obtenció del certificat a les entitats que encara no el tenen, des de Torre Jussana han obert l’espai web http://tjussana.cat/certificat.php per recopilar els principals recursos sobre el certificat digital i quins són els passos a seguir per tal de sol·licitar-lo.

Aquest portal web es complementa amb la realització de formacions als diversos districtes de la ciutat en les quals s’exposaran els diferents tipus de certificats digitals, per a quins casos són útils i com realitzar el procés de tramitació.

Aquestes formacions es realitzaran entre els mesos de juny i juliol i cadascuna està oberta a totes les associacions de la ciutat. Les inscripcions a les diferents formacions van a càrrec dels diferents districtes i, per tant, per inscriure-s’hi cal contactar amb el districte corresponent. Podeu consultar les sessions previstes en aquest enllaç http://tjussana.cat/certificat.php

Recursos sobre certificats digitals

Certificat digital de la Fàbrica Nacional de Moneda y Timbre (FNMT) (Vàlid per a persones jurídiques i per a tràmits amb totes les administracions)

IDCat (Certificat per a persones físiques que, en alguns tràmits i convocatòries de subvencions permet la representació de persones jurídiques)

Mobile ID (Certificat per a persones físiques que en determinats tràmits com les subvencions, permet la representació de persones jurídiques. Vàlid, únicament, per a tràmits amb l’Ajuntament de Barcelona)

Altres recursos