4a Taula de Coordinació del Sistema Municipal d'Arxius

4a Taula de Coordinació del Sistema Municipal d'Arxius

Innovació a l'Arxiu. La jornada s'ha desenvolupat al llarg del matí del dimecres 9 de maig a la Sala de Plens del Districte de Sants-Montjuïc.

Sota el títol “La innovació a l’Arxiu Municipal de Barcelona”, diferents professionals de l'Arxiu han exposat les seves experiències i coneixements.

El dimecres 9 de maig ha tingut lloc, a la Sala de Plens de la Seu del Districte de Sants-Montjuïc, una nova edició de la Taula de Coordinació d’Arxius. La trobada, que ha reunit gairebé un centenar de professionals dels centres que formen l’Arxiu Municipal de Barcelona, ha servit per posar en comú diversos projectes i bones pràctiques del sector.

Enguany la trobada ha anat acompanyada d’un títol ben suggerent, “La innovació a l’Arxiu Municipal de Barcelona”, marcada pels nous reptes que suposa l’administració electrònica en el camp dels arxius. Durant el discurs inicial, el regidor de Presidència Eloi Badia ha posat èmfasi en l’horitzó futur de la construcció del nou equipament de l’Arxiu a l’edifici fabril de Can Batlló, del qual ben aviat se’n començarà la redacció del projecte de rehabilitació i adequació. Així mateix, ha remarcat la importància de la imminent posada en marxa de l’arxiu electrònic d’implementació a tot l’Ajuntament de Barcelona. A continuació, el filòsof Xavier Antich ha realitzat la conferència inaugural titulada “Arxius: la memòria del futur, el passat per endavant”, on ha posat sobre la taula la importància de conservar la memòria històrica per la seva repercussió en el present i en el futur, tot i que també ha qüestionat la insistència dels darrers anys a “sobrevalorar” la preservació d’aquesta memòria, i més amb la incidència de les noves tecnologies i, especialment, amb l’arribada de les xarxes socials.

A continuació, alguns dels professionals de l’Arxiu Municipal de Barcelona han exposat les seves experiències i coneixements al voltant de temes com la gestió documental, la conservació i restauració de documents, les visites i tallers als centres d’arxiu i l’atenció als usuaris, amb la invitació a un debat final sobre les seves ponències entre tots els assistents a la Taula. Al final de la trobada, l’arxiver en cap Joaquim Borràs ha fet un balanç general del Pla Director de l’Arxiu Municipal iniciat l’any 2016 i la gerent de Recursos Pilar Miràs ha clausurat la jornada tot esmentant, entre d’altres, la importància dels arxius en la reparació de la memòria històrica.

Amb tot, la 4a Taula de Coordinació del Sistema Municipal d’Arxius ha servit per conèixer de prop noves estratègies innovadores, per valorar-ne els resultats i per sumar idees i esforços conjuntament de cara a futures accions.