Quatre documents de l'Arxiu Municipal Contemporani viatgen a Japó

Quatre documents de l'Arxiu Municipal Contemporani viatgen a Japó

Préstec en comodat. Els documents formen part d'una exposició itinerant que passarà per 5 institucions culturals del país nipó.

El dia 10 d’abril s’inaugura, al Nagasaki Prefectural Art Museum (Japó), l’exposició “Barcelona: the City of the Artistic Miracles. The Essence of the Catalonian Modern Art from the Modernisme to the Avant-Garde”, una mostra que vol presentar l’art que va esdevenir a Catalunya durant l’època del Modernisme fins a la dècada de 1940, tot posant de manifest el creixement i la transformació del paisatge urbà de Barcelona i la vida de la seva ciutadania al llarg d’aquest període. En total, l’exposició comptarà amb 159 obres de les quals 139 procedeixen d’institucions culturals catalanes i espanyoles, com ara el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu Picasso, el Museu del Disseny de Barcelona, el Museu del Cau Ferrat, el Museu de Montserrat, el Museu Reina Sofia, la Biblioteca de Catalunya, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i l’Arxiu Municipal de Barcelona (entre d’altres), a més de peces provinents de fundacions (com la Fundació Godia o la Fundació Bancària “la Caixa”) i col·leccionistes privats.

Algunes de les obres que es mostraran en aquesta exposició formen part, doncs, del fons documental de l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona, el qual ha deixat en préstec en comodat quatre documents representatius de l’art (i, molt especialment, de l’arquitectura) que es va desenvolupar durant el Modernisme, Noucentisme i Racionalisme a la capital catalana: es tracta de plànols signats per alguns dels arquitectes de més renom de l’època, com ara Josep Puig i Cadafalch, Antoni Gaudí i Josep Lluís Sert. De Puig i Cadafalch, s’han cedit els documents corresponents a l’alçat de la façana de Casa Amatller de l’any 1898 i un plànol que reflecteix una perspectiva general de Montjuïc de l’any 1915. Per la seva banda, d’Antoni Gaudí s’ha deixat en préstec un plànol de la façana de la Casa Batlló que data de 1904. Per últim, de Josep Lluís Sert s’exposarà l’alçat de la façana d’un edifici d’apartaments del carrer Muntaner amb data de 1929. A més d’aquests documents originals, tant des de l’Arxiu Municipal Contemporani com des de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona s’han reproduït i enviat imatges d’obres de l’època (bàsicament plànols i fotografies) als responsables de l’exposició per tal d’elaborar-ne el catàleg.

La cessió d’obres originals per a la seva exposició requereix el seguiment d’un estricte protocol que comença per constatar que cada una de les peces pot ser exposada, és a dir, que tant el suport com els elements sustentats (tintes, grafits, llapis de color…) romandran estables sota les condicions de l’exhibició (trasllats, llum, verticalitat…). El segon element a valorar són les condicions de l’espai on es farà l’exposició per tal de garantir que les obres gaudiran de mesures preventives de control per a la seva conservació. Un cop acceptades aquestes condicions, és necessari fer un registre fotogràfic de l’obra i un informe del seu estat de conservació que servirà perquè aquest pugui ser comprovat en qualsevol moment. A continuació, s’emmarquen individualment amb materials de conservació i es preparen caixes protectores a mida per al seu trasllat. I, finalment, comencen el seu viatge d’anada i tornada. Quan les obres siguin retornades a l’Arxiu, es durà a terme una revisió del seu estat.

Aquesta exposició, que tindrà una durada d’un any, farà un itinerari per 4 museus i 1 galeria d’art japonesos: després de Nagasaki, que hi estarà fins al 9 de juny, viatjarà al Himeji City Museum of Art (del 29 de juny a l’1 de setembre de 2019), al Sapporo Art Museum (del 14 de setembre al 4 de novembre de 2019), al Shizuoka City Museum of Art (del 15 de novembre de 2019 al 19 de gener de 2020), i a la Tokyo Station Gallery (del 8 de febrer al 5 d’abril de 2020).