Esteu aquí

Conferència al MUHBA "Planificació estratègica, sistemes d'informació i comunicació".

15 Març | 2017

III Sessió cicle conferències "Gent de la Casa Gran (1977-1983)"

Títol: PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA, SISTEMES D'INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ.

Introdueix l'acte Guerau Ruiz Pena fent una descripció dels antecedents polítics i municipals a l'època que ens ocupa i destaca el Gabinet Tècnic de Programació i el Centre Ordenador Municipal com dos òrgans municipals cabdals per a la reorganització i modernització de l'Ajuntament de Barcelona.

Ernest Maragall descriu com el primer govern democràtic ha d'actuar en una institució amb la caixa buida, molt dèficit, moltes promeses fetes per l'anterior govern de Socias i unes grans expectatives ciutadanes.
Els reptes eren: sobreviure com a Institució, demostrar que podien i sabien governar i prendre el control de l'administració. També cobrar impostos.
Va haver-hi molt compromís per part dels funcionaris, però també va haver-hi vagues, fruit d'una d'elles el cost de la nòmina es va triplicar.
Es van iniciar molts projectes innovadors i de nova tecnologia, no tots van reeixir. Com a resultat opina que es va produir un "motlle de governança municipal".

Manuel de Forn repassa l'organització i informació després de les primeres eleccions democràtiques destacant que el període 1979-83 es creen les bases pel gran salt qualitatiu que es donarà en aquests camps els sis anys següents.
Els primers objectius definits van ser: Eficiència, eficàcia, informació, Descentralització i participació i visió metropolitana.
Per això es prenen les primeres decisions:
Creació de la Comissió de Reforma Administrativa (amb participació sindical).
Creació de la Coordinació de Règim Interior que articula Personal, Informació i Serveis Centrals i també Assessoria Jurídica.
S'incorpora al Gabinet tècnic de Programació el departament d'Organització per completar les seves funcions d'elaboració del programa d'inversions i d'elaboració del pressupost anual.

Els temes clau inicials van ser:

Personal:
- Identificació i comptabilització dels treballadors.
- Simplificació dels llocs de treball i categories (de 279 a 72) eliminant els càrrecs de direcció com lloc de treball. Això permet mobilitat i renovació.
No reduir els plusos als llocs de comandament per evitar la promoció a llocs directius a persones tècnicament molt vàlides però sense capacitat de gestió i la proliferació d'organismes que només tenen el sentit de millorar el sou.

Organització:
Definició de funcions, productes i serveis. Articulació del concepte d'unitats operatives (conjunt de serveis tècnics i operatius dirigits a tenir un producte o gamma de productes).
Definició del concepte de Dependència municipal sobre la qual es poden definir inputs i outputs i per tant determinar l'eficiència i productivitat. Com a conseqüència creació d'un sistema d'indicadors d'avaluació de resultats.
Això es va concretar en el document "Criteris per la reorganització de l'Administració Municipal Executiva" de 1981.

Informació:
Es desenvolupa la teoria de sistemes pel coneixement de l'entorn en l'aplicació d'una lògica que combina processos i estructura amb la creació de les grans bases de dades: persones, vehicles, activitats econòmiques, contribuents, xarxa viaria i territori (parcel·les, finques i locals). Al mateix nivell la creació de la base de dades de dependències municipals on articular els processos interns.

El segon tema clau va ser determinar que l'estadística no és un procés d'estudi a posteriori sinó que està imbricada en la gestió diària el que va permetre redefinir processos i estratègies i que la informació per difondre estigués sempre al dia.

El tercer concepte va ser assumir que el que defineix la ciutat és el territori i que aquest no només és un tema d'urbanisme sinó global. D'aquí que el pla de la ciutat s'incorpori a Informació de Base i que es prengui la decisió d'actualitzar el Cadastre encara que no sigui un tema exclusivament municipal. La tecnificació i la informatització del Pla s'inicia en 1982 i, al mateix temps es crea l'empresa Informació Cartogràfica i de Base (ICB).
L'any 1985 es crea el 010.

Finalment es pren la decisió de la disseminació dels ordinadors per enriquir la capacitat de decisió de cada lloc de treball.

Resistències:
Dipositaris d'informació que no volien perdre poder si aquesta es generalitza i es fa transparent.
Descentralització de la Informàtica.
Departament d'Intervenció com l'exemple més difícil d'incorporar al nou projecte.

 

Carme San Miguel

Enllaços relacionats

Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.