Hijas de Alice Guy. Reimaginando una historia del cine

dc., 02/13/2019 - 13:40

GRAF 2019. Del 22 de febrer al 17 de març.
Exposició, d'obres de 15 il·lustradores i escriptores cinematogràfiques, que ens proposa una reflexió sobre història del cinema i la desigualtat de gènere.
Activitat del Festival GRAF

La història del cine és, com tantes d’altres, una història de desigualtat de gènere. Ja des dels seus inicis, la cineasta pionera Alice Guy Blaché (1873-1968) fou víctima d’aquesta omissió perpetuada vers la tasca artística de les dones. Figura coetània de noms de relleu com els germans Lumière o George Méliès, Guy va filmar la primera ficció narrativa de la història el 1896, i s’avançà a tots ells. Tot i això, malgrat tenir una productora pròpia i independent i haver dirigir més de 1.000 curtmetratges —va ser una influència decisiva per a autors de la talla d’Alfred Hitchcock—, gran part de la seva obra va desaparèixer i el seu nom va ser esborrat de la història oficial pràcticament fins a dia d’avui.
El seu cas podria aplicar-se a moltes d’altres directores, productores, guionistes o muntadores que van començar a treballar en aquest nou art i l’obra de les quals no ha tingut el reconeixement necessari: del classicisme de Dorothy Arzner o Lois Weber (a Hollywood), a la mirada avantguardista d’Aleksandra Khokhlova o Olga Preobrazhenskaia (a la URSS), els guions de Pu Shunqing (a la Xina), les animacions de Lotte Reiniger (a Alemanya), o, sense sortir del nostre país, les pel·lícules d’Helena Cortesina o Rosario Pi.

El GRAF i la Biblioteca Ignasi Iglésias -Can Fabra hem volgut sumar-nos a la lluita per a recuperar el llegat de totes aquestes dones i retornar-los l’espai que els correspon. Produïda originalment per al festival Alcine d’Alcalá de Henares amb la col·laboració d’un grup d’il·lustradores i escriptores cinematogràfiques, l’exposició ens proposa que imaginem com hauria estat la història del cinema si les figures de Guy i les seves coetànies haguessin tingut la rellevància merescuda en una indústria on homes i dones ocupessin un lloc d’igualtat. Com haurien estat els grans clàssics? Com es presentaria l’star system actual? I el cinema indie o el d’acció? Quin aspecte tindrien moviments com l’expressionisme alemany o la nouvelle vague? Estructurada en tres parts -«Ficció», «No-ficció» i «Biopic»- i complementada per un cicle de projeccions amb el comissariat del prestigiós Women Film Pioneers Project de la Universitat de Columbia, l’exposició proposa un divertiment, a cavall entre la reivindicació i la herstory especulativa, per tal de fer una lectura crítica del nostre passat i crear un «re-imaginari col·lectiu» que, sens dubte, parla també del nostre present.

Del 22 de febrer al 17 de març.

Sala d’exposicions de la biblioteca

Una producció original d’Alcine – Festival de Cine de Alcalá de Henares / Comunidad de Madrid

Il·lustradores: Yeyei Gómez, Julia Happymiaow+Flan, Carla Berrocal, Xulia Vicente, Adara Sánchez, Los Bravú, Ana Galvañ, Paula Bonet, Genie Espinosa, Mireia Pérez, Conxita Herrero, Beatriz Lobo, Nuria Tamarit, Cristina Daura, Marina Vidal.
Crítiques: Beatriz Martinez, Cristina Aparicio, Violeta Kovacsics, Paula
Arantzazu Ruiz, Sofía Pérez Delgado, Eulàlia Iglesias, Marla Jacarilla, Bárbara Mingo
Costales, Cristina Aparicio, Sofía Pérez.
Documentació i redacció: Elisabeth Falomir
Disseny gràfic: Patricia Raventós.
Il·lustració del cartell: Carla Berrocal
Fanzín: Yeyei Gómez
Coordinació de textos: Caimán Cuadernos de Cine
Selecció de curtmetratges: Women Film Pioneers Project (Columbia University)
Concepte i comissari: Pedro Toro


  • Visita guiada a l’exposició:

Dijous, 7 de març, a les 19h

A càrrec de Pedro Toro (comissari) i diverses autores que participen a l’exposició.


 Aquesta activitat s’emmarca dins el Festival GRAF, la trobada centrada en el còmic d’autor i l’edició independent que se celebra a l’Espai Fabra i Coats-Fabrica de Creació a Barcelona (9 i 10 de març)

#GRAFBCN2019