Música electrònica

La música electrònica és un llenguatge musical genuïnament urbà que, d'una banda, fomenta la innovació i l'experimentació i, de l'altra, l'hedonisme més pur. A la ciutat se celebren un seguit de festivals (Sònar, MiRA, Lapsus, Mutek), que, junt amb la programació de clubs com l'Apolo o el Moog, han ajudat a situar Barcelona com una de les capitals europees de la música electrònica.

Al fons especialitzat de la Biblioteca La Sagrera - Marina Clotet pretenem formar una col·lecció heterogènia que doni cabuda als clàssics i també a les darreres novetats d'estils com ara el techno, el house, el disco, la IDM o el drum'n'bass. Els nostres perfils d' Spotify i de Facebook són una eina molt útil per estar al dia de l'agenda cultural de música electrònica de la ciutat, i, alhora, es dóna difusió a les activitats i el fons especialitzat de la biblioteca. A més, elaborem periòdicament guies de discos recomanats i de novetats.

Per dinamitzar el fons discogràfic d'aquestes característiques i donar-li més visibilitat, hem decidit col·locar els CD en un espai propi, identificar-los com a fons especial al catàleg informatitzat i marcar-los amb un petit pictograma distintiu (adhesiu triangular de color groc a continuació del teixell).

A més, la biblioteca ofereix una selecció de discos en vinil, un tipus de format que tradicionalment ha anat estretament lligat a la música electrònica.

El 2017 vam organitzar la primera edició del cicle de conferències “Finestres de música electrònica”, que va incloure la participació de diversos especialistes. Consulteu la programació d'enguany:

FINESTRES DE MÚSICA ELECTRÒNICA 2018

14 Setembre - “Una història filosòfica del techno” David Casacuberta Sevilla

En aquesta xerrada explorarem l'origen i evolució del techno descrivint les seves premisses i principis. Així, en lloc de oferir simplement una cronologia d'esdeveniments explorarem la influència del futurisme a partir de Kraftwerk, la importància de l'estructura social de ciutats com Detroit, Berlín o Manchester, el canvi del concepte de què és creació cultural en la música electrònica, etc. Entendrem així les bases conceptuals que fan que el techno sigui un moviment cultural tan especial.

28 Setembre - “Berlin i el techno: del punk previ a la caiguda del mur a capital mundial de l’electrònica" Carles Novellas

Ja fa anys que Berlín s’ha establert com la ciutat més important del techno a nivell europeu (i, per tant, també mundial). De fet, probablement sigui ara mateix la capital amb més productors de música electrònica per metre quadrat. Però l’origen del seu so, habitualment poderós, minimalista, poc donat als exhibiconismes i més còmode en la foscor de l’underground que davant dels neons del mainstream, es pot explicar per la seva història, la caiguda del mur de l’any 89, la llibertat dels primers 90 i una idiosincràsia molt particular que fan de la ciutat (i la seva música) un univers propi i sumament atractiu a ulls dels foranis.

19 Octubre -“Barcelona i el trap: l’últim teixit musical de la ciutat” Alicia Álvarez Vaquero

Si entenem el concepte d’”escena musical” com un conjunt d’artistes que coincideixen en el temps (de vegades també en l’espai, no sempre) i comparteixen un conjunt de característiques i punts en comú, l’última escena que ha canviat bona part del teixit musical de la ciutat té el seu punt de partida en el trap. Això no vol dir que es limiti a aquest so perquè aquest teixit comprèn una serie d’etiquetes musicals que conviuen sense problemes: el reggaeton, el dembow, el hip hop, el dancehall…

Després de l’aparició d’artistes com Cecilio G i l’arribada de Kefta Vxyz a la ciutat es pot explicar el canvi de so en clubs i festivals barcelonesos i que ajuda a explicar la relació entre la ciutat i la nova ola urbana.

26 Octubre -”La creació musical a Àfrica, derribant tòpics” Cristina Checa

Què és la World Music? No serien els Oasis música del món? És evident que els grups englobats dins d’aquesta categoria no comparteixen trets estilístics. Va ser doncs una manera colonialista  de classificar la música? Una estratègia de màrqueting desprovista de context?

Azonto, kwaito, gqom o electro shaabi són alguns dels estils de música electrònica que han sorgit del continent africà recentment. Artistes com Deena Abdelwahed, DJ Rachael, A-WA o Mikael Seifo trenquen amb la imatge que des d’Occident hem atorgat a l’anomenada “world music”.

9 Novembre - “Spaghetti disco, el ‘tio vivo’ musical de la meva infantesa” David Puente Cano

L’italo disco ha acompanyat a tota una generació de seguidors que fa més de trenta anys es van quedar prendats per aquest estil (o millor dit, estat d’ànim) que  va durar, creativament parlant, molt poc temps. Van ser aquells primers 80 uns anys molt intensos en l'emocional, tal i com demostra un llegat que perdura en el temps. Un so que encara ara sembla inacabable, amb una gran quantitat de joies descobertes per Dj indòmits amb esperit arqueològic, pel gaudi dels que el van viure i gaudir in situ i per les noves generacions que encara ara s’enganxen a aquest so que a vegades sona melancòlic i romántic,  i pel que sembla és etern.

Horari: de 18:30h a 22h. 

Lloc: Sala d'actes de la Biblioteca La Sagrera-Marina Clotet.

 

Enllaços relacionats: