Per la teva tranquil·litat

Recordeu que la bicicleta és un vehicle i, malgrat no ser obligatori, és molt recomanable contractar una assegurança de responsabilitat civil. Us en podeu informar a les entitats, clubs, botigues, associacions i federacions.

Com passa amb qualsevol vehicle, cal un manteniment bàsic de la bicicleta, que es recomana fer periòdicament per circular amb total seguretat. Us aconsellem:

  • Comprovar la pressió dels pneumàtics.
  • Comprovar l'ajust de la direcció.
  • Comprovar els frens, accionant els frens i intentant moure la bici endavant i endarrere. Aquesta no haurà de ballar ni tenir fregament. Assegura't que les pastilles no toquin la coberta.
  • Els rodaments de les rodes, la caixa de pedalier i els pedals no han de tenir joc.
  • Les bieles han d'estar ben estacades a l'eix de pedalier.
  • Fer un repàs a la cargoleria (seient, portapaquets, portabidó, potència, manillar...).
  • Comprovar les tanques ràpides (rodes i tija de seient).
  • Comprovar que la cadena està ben lubrificada i degudament tensada. 

Heu de tenir en compte que, amb la roba i els complements adequats, podeu reduir considerablement els inconvenients meteorològics.

  • La visibilitat dels ciclistes disminueix molt amb la pluja, per això hauríeu d’utilitzar roba de colors brillants.
  • En principi, un bon impermeable és més que suficient. Hi ha altres articles que també poden ser molt útils per ajudar a protegir-nos de la pluja, com les caputxes (sovint ja incorporades a la jaqueta), les sabates impermeables o bé les fundes de plàstic per cobrir-les.
  • També les cintes reflectores per cosir a la roba i fer-nos més visibles als altres.
  • Recordeu que sota la pluja és més difícil maniobrar amb la bicicleta, ja que els carrers rellisquen i és més fàcil caure.
  • Recordeu també que els frens molls tenen un temps de frenada més llarg. Una manera d'assecar-los és frenar unes quantes vegades seguides.
  • Procureu que la vostra bicicleta porti instal·lat un parafang; evitareu embrutar-vos la roba. 

La pluja és una molèstia, però cal tenir en compte que, en altres ciutats amb una climatologia molt menys favorable, l’ús de la bicicleta és molt superior. Simplement, cal anar preparats i conduir amb precaució.

El 80% de la xarxa urbana de carrers de Barcelona té una pendent inferior al 2%, i es pot fer, fins i tot, amb una bicicleta sense marxes. Però, si no hi ha més remei que agafar un recorregut amb pendent, us recomanem:

  • Si l'heu de fer habitualment, mireu mapes i intenteu trobar la ruta amb menys pendent, encara que el recorregut es faci més llarg.
  • Les pujades es noten menys si hi ha poc trànsit, podreu agafar el ritme de pujada que vulgueu, tranquil·lament.
  • És recomanable que la bici tingui un bon canvi de marxes.
  • I si us canseu massa... baixeu de la bicicleta i camineu una estona; recuperareu força i també fareu camí.

Recordeu que la xarxa de transport públic us pot complementar les vostres necessitats de mobilitat a zones més allunyades o d’accés més difícil.

Consulteu la bicicleta al transport públic.

Hi ha diferents tipus de bicicletes, uns més adequats que d’altres per anar per la ciutat i amb avantatges i desavantatges. Podeu utilitzar tranquil·lament qualsevol tipus de bici, sempre que vagi mínimament equipada i us sigui còmode per moure-us per la ciutat. N'hi ha dels tipus següents:

  • Les bicicletes de carretera, molt lleugeres i ràpides, però amb pneumàtics prims, no gaire segurs per la ciutat. No obstant això, la podeu fer servir si l’equipeu degudament.
  • La bicicleta de muntanya, molt resistent però no adequada per circular per l'asfalt. Malgrat que són ideals per a descensos complicats, fan el pedalejar més feixuc i no solen anar equipades ni amb llums ni portaequipatges.
  • Les bicicletes de ciutat (bicicletes de passeig, híbrides o citybike) són el model més recomanable, perquè són lleugeres però segures i resistents. Tenen l'avantatge que van equipades amb portaequipatges, parafangs i llums.
  • La bicicleta plegable, desenvolupada expressament per a la ciutat. Petita i lleugera, sobretot quan està plegada. Per això, és ideal per a distàncies curtes de menys de 10 quilòmetres, per combinar amb d'altres mitjans de transport i per pujar-la a casa o a l'oficina, ja que ocupa molt poc espai. Cal tenir en compte el pes i la facilitat de plegar-la i desplegar-la.
  • La bicicleta elèctrica (o de "pedaleig assistit") és una bicicleta amb motor elèctric auxiliar i pot ser molt pràctica per aquelles persones que viuen en zones amb pendents pronunciades, per a la gent gran o per a persones amb mobilitat reduïda. El motor s'activa només quan es pedaleja, i proporciona una ajuda addicional. Tenen l'inconvenient que són més pesades que una bicicleta normal.

Més informació sobre la bicicleta elèctrica.

Back to top