La Mercè respira a la via Laietana!

Mobilitat i transports. El Dia sense Cotxes ha transformat el carrer en un gran passeig amb zones d’estada, xerrades i activitats per a tota la família.

El Dia sense Cotxes s’ha celebrat a la via Laietana, que s’ha transformat per segon any consecutiu en un gran passeig amb zones d’estada, espais de joc, xerrades, tallers, un bosc urbà, concerts i moltes altres activitats. La jornada, que se celebra cada 22 de setembre, clou la Setmana de la Mobilitat, que reivindica poder viure en ciutats més saludables i segures.

Aquest diumenge s’ha tancat al trànsit motoritzat el quilòmetre de la via Laietana entre la plaça d’Urquinaona i la plaça d’Antonio López, pel Dia sense Cotxes.

D’onze del matí a vuit de la tarda s’hi han instal·lat diferents espais per mostrar les oportunitats que genera recuperar espai per als vianants i reflexionar sobre els beneficis per a la salut que suposa prioritzar la mobilitat sostenible.

El verd i la idea d’una ciutat jugable apareixen com les grans oportunitats a l’hora de recuperar carrers i convertir-los en places, eixos temàtics que conviuen amb la mobilitat sostenible i l’apropiació de l’espai per part de les persones. En aquest sentit, la ciutadania ha pogut gaudir d’un programa inusual a la via Laietana:

  • Zona de pícnic
  • Espai de lectura
  • Concerts i tallers de dansa
  • Bosc urbà amb espècies de la ciutat
  • Zona enjardinada i horts urbans
  • Jocs tradicionals i jocs de taula
  • Debats i xerrades

Com lluitem contra la contaminació?

A la ciutat es duen a terme diverses accions per reduir la contaminació i millorar el benestar de la ciutadania.

Per reforçar la prioritat dels vianants en l’espai públic, s’han posat en marxa les superilles del Poblenou i de Sant Antoni, i s’està treballant en les d’Horta i les Corts. A més, la ciutat té més de 129 km de carrers pacificats, amb voreres i calçada al mateix nivell, i al voltant de 650 km de vies amb la velocitat limitada a 30 km per hora.

A partir del gener del 2020 funcionarà la zona de baixes emissions, que passarà a ser permanent tots els dies feiners, de 7.00 a 20.00 hores. La mesura afectarà 125.000 vehicles i permetrà reduir la contaminació atmosfèrica, que causa 424 morts evitables cada any.

L’increment del verd urbà, amb 40 hectàrees més, i la naturalització dels espais també ajuden a millorar la qualitat de l’aire, a equilibrar la temperatura i a fer més acollidor l’espai públic.

Impuls al transport públic

Per fomentar l’ús del transport públic, s’ha reforçat la xarxa amb diverses mesures:

  • Una xarxa de bus d’altes prestacions amb vint-i-vuit línies, que millora la cobertura territorial, la connexió entre línies, el temps d’espera i de viatge i la freqüència de pas. A més, s’està treballant en iniciatives per a barris on és complicat implantar-hi el servei convencional, com per exemple el bus a demanda de Torre Baró.
  • La posada en marxa de l’L10 Sud de metro, que connecta el barri de la Marina amb la xarxa de transport públic i salda un deute històric amb aquesta zona de la ciutat.
  • El desenvolupament de la xarxa pedalable, amb mil quilòmetres de vies especialment adequades per a les bicicletes (carrils bici, zones 30 i calçada) i la posada en marxa del nou servei de Bicing, que funciona tot el dia i amplia la cobertura territorial.

Back to top