Podem salvar vides

Barcelona sempre ha estat una ciutat lluitadora, una ciutat inconformista que aspira a superar-se constantment. Una ciutat que vol viure millor i d’una manera més justa.

Al nostre entendre un dels reptes que no han estat prou prioritzats fins als darrers anys han estat les polítiques que beneficien la salut, no ja l’atenció sanitària (aquesta també insuficientment dotada), sinó les polítiques públiques que afavoreixen les condicions de vida que promocionen la salut i disminueixen la malaltia, i fan possible que la ciutadania tingui una salut que permeti gaudir d’una bona qualitat de vida.

En aquest context si hem de destacar un factor cal parlar de contaminació atmosfèrica. I més encara perquè afrontar aquest tema ja és un clam entre les persones que viuen a la ciutat. Sabem que aquesta 'assassina invisible' produeix centenars de morts prematures, que influeix negativament en el desenvolupament cognitiu dels infants, accentua els problemes respiratoris, i pot generar càncers i malalties cardiovasculars. Sabem també que afecta especialment col·lectius vulnerables com els nens i les nenes i amplis segments de la gent gran.

Sabent el nivell del problema, no actuar de manera decidida no és una opció, per això estem desplegant un conjunt de mesures estructurals per atacar el problema des de l’arrel (més transport públic, més bicicletes, més zones pacificades, etc.). Després d’un any de treball intens hem presentat la Zona de Baixes Emissions de l’àmbit de la ronda de Barcelona, que és una zona –que cobreix tota la ciutat i parcialment els quatre municipis de l’entorn-- on els vehicles més contaminants no podran circular. Hem començat la seva aplicació l’1 de desembre, aplicant restriccions de circulació sobre els turismes i furgonetes més contaminants (dièsels anteriors al 2006, benzina anteriors al 2000 i furgonetes anteriors al 1994) quan es produeixen episodis de més alta contaminació per NO2 els dies laborables –de dilluns a divendres--, de 7 a 20 hores. I ho fem aportant alternatives al transport en vehicle privat: reforçant el transport públic, amb una tarifa específica i reduïda pels dies d’episodi, i una targeta que permet substituir els vehicles més contaminants per tres anys de transport públic gratuït. És una mesura innovadora a la ciutat, no a la resta d’Europa, on ja s’aplica en diferents versions a més de 230 ciutats.

Les restriccions que ara són puntuals els dies de més alta contaminació aniran evolucionant els propers anys i seran permanents a partir de l’any 2020. Suposarà un esforç tant per a l’Administració –que haurà de continuar reforçant les alternatives de mobilitat - com pels ciutadans, però és en l’àmbit de les mesures estructurals on hi ha més a guanyar. Segons les darreres dades de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, acomplir els nivells de contaminació recomanats per l’Organització Mundial de la Salut estalviaria més de 250 morts i 1500 ingressos hospitalaris cada any a la ciutat. L’esforç val la pena.

Janet Sanz i Gemma Tarafa

Comparteix aquest contingut