El repte de la ciutat col·lapsada

Un dels principals reptes de les grans urbs és garantir la mobilitat sostenible dels seus ciutadans i Barcelona no és una excepció. Les dades objectives demostren que la capital catalana està cada vegada més col·lapsada, amb més cotxes i més embussos. I tots coneixem les conseqüències: contaminació ambiental i acústica i temps perdut. En definitiva, una ciutat amb pitjor qualitat de vida.

Per aquest motiu, un dels objectius fonamentals de les polítiques de mobilitat ha de ser la reducció del nombre de vehicles privats, especialment, dels més contaminants. Però no ens enganyem, les polítiques que està incentivant el govern municipal no aconseguiran que els cotxes desapareguin miraculosament. Centenars de milers de barcelonins tenen la necessitat d'utilitzar el vehicle privat cada dia per realitzar tasques quotidianes tan elementals com anar a treballar, portar els nens a l'escola, fer la seva feina com a autònom, etc.

L'immens error del govern d'Ada Colau ha estat confondre realitats amb desitjos, i ignorar que el cotxe forma part de la mobilitat quotidiana de molts barcelonins. La seva resposta a "més cotxes" no pot ser tallar carrers i treure aparcaments; d'aquesta forma, només es genera un major col·lapse de trànsit. Per això resulta necessari compaginar les polítiques de reducció de vehicles privats amb una gestió realista del trànsit de la ciutat.

Tots estem d'acord en que és imprescindible oferir alternatives al transport privat gràcies a una millor oferta de transport públic, de qualitat i assequible econòmicament. Però també és evident que hem de ser capaços de millorar els punts negres de congestió de trànsit de la ciutat. Per a això, des de Ciutadans considerem que hi ha tres actuacions fonamentals a realitzar per part del govern de la ciutat:

- Agilitar les obres de la plaça de les Glòries. Unes obres que havien d'haver acabat l'any passat i que, per la mala gestió del govern actual, s'han retardat almenys fins a l'any 2021.

- Plantejar una reforma de les rondes. Unes vies ràpides que cada vegada estan més congestionades i en què cal emprendre millores per agilitzar el trànsit, incloure carrils bus per reforçar el transport públic metropolità i reduir l'impacte acústic. Una cosa al que el govern d'Ada Colau sorprenentment s'oposa.

- Replantejar les prioritats de l'espai viari. La implantació de carrils bici en detriment de les vies per a vehicles, carrils d'autobús, zones de càrrega i descàrrega o aparcaments, ha generat més problemes dels que es pretenien resoldre, empitjorant en molts casos la mobilitat als barris. Els carrils bici són necessaris, però han d'implantar-per millorar la mobilitat, no per empitjorar-la.

Ja sabem que el govern d'Ada Colau ens deixarà una ciutat més col·lapsada de la qual es va trobar. Però des de Ciutadans, no ens conformem. No volem viure en una ciutat encallada.

Santiago Alonso

Comparteix aquest contingut