Cap a una ciutat més saludable

Barcelona és una gran ciutat, s’ha transformat amb èxit diverses vegades al llarg de la història i avui està a primera divisió de les ciutats europees i mundials. Som una ciutat densa però alhora habitable, amb unes distàncies i desplaçaments raonablement curts. Tenim una economia diversificada i una realitat de barris amb una forma de vida que pot estimular comunitat i xarxa veïnal, som una ciutat vitalment mediterrània. Tot plegat, fa de Barcelona una ciutat única.

Però hi ha riscos que hem de saber gestionar per plantejar un futur millor. La qualitat de vida a la nostra ciutat té un repte clau: què hem de fer per tenir una ciutat més saludable?.

Aquest concepte, ciutat saludable, va directament vinculat, entre d’altres factors, a la qualitat ambiental. Tot i que no tenim gairebé episodis greus de contaminació atmosfèrica, sí tenim uns nivells inacceptables de contaminació de l’aire. La  mobilitat està molt orientada al transport privat de tots aquells que venen a la nostra ciutat, a treballar o per lleure. El resident té poc a dir i, en canvi, suporta els efectes negatius d’aquests impactes, dels que, molt sovint, no som conscients de com ens poden afectar en el futur.

Cal construir una estratègia de mobilitat on es prioritzin  l’oferta de transport públic i la mobilitat saludable, eliminant la circulació privada més contaminant. Cal un ambiciós pla d’inversions de ciutat que incrementi notablement l’espai verd, hem de canviar ciment per verd. Cal que el vianant recuperi el protagonisme que no té avui, amb més espai per a moure’s i respirar, guanyant opcions i capacitat de mobilitat àgil i còmoda.

Barcelona ha de prioritzar un “mixt” de mobilitat que combini l’eficiència, la sostenibilitat i  una vida més saludable: caminar, bicicleta (clàssica o elèctrica), moto i cotxe elèctrics, bus,  tramvia, metro i rodalies serien l’alternativa al vehicle més contaminant, i opcions de ciutat modernament europea i sostenible.

A Demòcrates de Catalunya pensem que aquells reptes de futur que portin canvis profunds en la configuració de la ciutat per millorar la qualitat de vida, han de superar la lògica clàssica d’enfrontament i baralla política: més enllà de la discrepància ideològica legítima, existeix una forma de fer política basada en la competència col·laborativa , en buscar punts d’acord. La qualitat de l’aire que respirem, l’increment de l’espai verd  i l’estratègia de la mobilitat sostenible són alguns d’aquests elements on hem de treballar junts govern i oposició.    

Gerard Ardanuy

Comparteix aquest contingut