Art surt de les Aules 2016

L’ART SURT DE LES AULES

Aquest projecte sorgeix al 2008, com una iniciativa de col·laboració entre el Centre Cívic Sant Martí i els professors i alumnes de batxillerat artístic de l’INS Infanta Isabel d’Aragó.

Aquest any 2016 hem treballat amb alumnes de 2on de Batxillerat Artístic del IES Infanta Isabel. Realitzant a partir de plantilles un mural a una paret del pati de l’Escola La Palmera amb la tallerista i artista urbana Btoy. Sota la temàtica: Igualtat de gènere. Col·labora Difusor. 

Portar l’art a l’aula i treure els coneixements de l’aula al carrer

Gràcies a un boom els darrers anys, l’art urbà ha conquistat un lloc dins del panorama de l’art contemporani, passant d’ésser una gran exposició a l’aire lliure per passar a compartir espai als museus i galeries, al costat d’artistes de totes les èpoques. Aprofitant aquesta nova percepció de l’art urbà (en tota la seva amplitud heterogènia de tècniques, disciplines, formats i artistes), apropem la seva filosofia i discurs a la institució escolar.

Desconstruint la visió d’un art purament acadèmic i circumscrit als seus tradicionals espais d’exhibició, presentem i treballem diferents tècniques (graffiti, wheatpaste, sticker, stencil, murals, mosaic tiling, video mapping, instal·lacions, yarn bombing, performance, art comunitari, cartografies critiques, etc.) amb els alumnes i professors, de manera que s’aconsegueix generar motivació en els alumnes cap a l’aprenentatge de nous llenguatges visuals d’expressió, a la vegada que es treballen altres valors i competències com ara el consens, el respecte, la llibertat, el treball en grup, la creativitat, la ciutadania, el medi ambient, entre d’altres.

 

Objectius

L’objectiu d’aquest projecte és apropar l’art urbà  i els seus llenguatges visuals i plàstics als joves, donant-lis l’oportunitat d’experimentar amb materials que normalment no es fan servir a l’aula, bé com estimular-les per a què expressin visualment un missatge o concepte.

 

Metodologia

Amb un format de taller intensiu, durant els horaris de classe, es treballa un ampli ventall de possibilitats dins de les intervencions artístiques a l’espai urbà, ensenyant-lis tècniques, estils i tendències que no fan part del seu programa acadèmic però si del seu entorn quotidià.

Durant un mes, els alumnes treballen en grup amb l’objectiu de produir una obra col·lectiva. Durant tot el procés es treballa conjuntament amb els professors d’educació visual, dibuix artístic, tècniques de volum i tecnologies. Des del centre cívic els acompanyem i assessorem en tot el procés de creació. Una vegada tenen les obres acabades, s’organitza una exposició de totes les creacions al centre cívic durant dues setmanes. Aquest acte sempre va acompanyat d’una inauguració, en la qual participen alumnes i professors i es complementa amb alguna altra activitat proposada per ells i que s’emmarqui dins del context de les tendències urbanes (una jam de balls urbans, un concert de hip hop, muralisme en viu, etc., sent que els grups que es presenten solen ésser formats per joves de la mateixa classe, institut o barri).

 

Evolució i actualitat

Des del 2008 s’han realitzat 6 edicions del projecte, en el qual van participar 12 classes i més de 250 alumnes.

Fins al 2012, es treballava anualment amb l’INS Infanta Isabel i les classes de 1r i 2n de batxillerat artístic, dins d’un projecte a escala de tot el districte de Sant Martí, anomenat Circuit Cultura de Carrer, en què participaven tots els centres cívics del districte amb diferents activitats relacionades amb cultura urbana, formant una programació d’activitats durant tot l’any.

Durant el 2013, s’ha decidit no seguir amb el projecte a escala de districte, però des del centre cívic s’ha valorat positivament el treball amb els instituts i hem decidit continuar. Fins i tot es va ampliar i vam començar a col·laborar també amb l’INS Joan d’Àustria, els alumnes de 4rt d’ESO i la professora d’educació visual i dibuix artístic.

Fins ara el centre cívic comptava amb un petit pressupost per dedicar a aquesta activitat, que només cobria les despeses de material, en torn a uns 100€. A més de comptar amb la dedicació d’hores per part de les dues figures de dinamització del centre, que en un total li podien arribar a dedicar 40 hores aproximadament (25 hores en les classes i altres 15 de conceptualització, disseny, planificació i execució d’activitats i continguts). La iniciativa també és possible gràcies a disposar d’unes infraestructures al centre cívic que permeten treballar amb els alumnes, guardar els materials i les obres, exposar les creacions finals i realitzar els actes d’inauguració.

El 2014, el districte de Sant Martí ha decidit engegar un projecte pilot a la ciutat, de foment de l’art urbà pels carrers del districte, fent partícips a entitats i col·lectius que ho venen reivindicant de fa temps. Com tal, L’Art Surt de les Aules, va aconseguir una ajuda econòmica per portar-lo a terme, amb unes condicions més idònies. Això vol dir que enguany, comptarem amb la col·laboració d’un col·lectiu expert en intervencions artístiques a l’espai públic de Barcelona (Difusor), que ens acompanyaran en tot el procés, però principalment assessorant els joves en el desenvolupament de les seves idees i obres. Una novetat serà també que més de realitzar obres tangibles, es preveu pintar diferents parets dels voltants dels instituts, bé com les parets del mateix institut, per dins i per fora.

En aquest enllaç podeu veure fotografies del proces de creació de la pintada de l'edició 2016 a l'Escola La Palmera: Album Art Surt 2016

Compartir