El comerç de Barcelona mostra els primers signes de recuperació

Per primer cop des de l’inici de la crisi econòmica, el comerç de la ciutat de Barcelona mostra signes de recuperació. Així ho confirma l’informe “El comerç a Barcelona – 2015”, que constata millores en la taxa d’ocupació, en la percepció dels comerciants sobre la seva activitat i en les valoracions dels veïns i veïnes de Barcelona.

Les dades de l’informe 2015 sobre el comerç de Barcelona confirmen l’evolució positiva del comerç a la ciutat, tot i que la situació encara queda lluny de les xifres del 2008. El sector crea llocs de treball per segon any consecutiu i s’aconsegueix un augment de l’ocupació del 2%, lleugerament superior a l’any 2014.

Avui a Barcelona hi ha més de 145.000 de persones treballadores al sector del comerç, una de cada set del total de la població activa a la ciutat. Les dades positives també es reflecteixen en la facturació. El comerç ha representat el 2015 un volum de negoci de 34.247,6 milions d’euros i ha experimentat un increment de gairebé el 2%. Es tracta de la millor evolució dels darrers anys.

Un sector en profunda transformació

Entre els reptes del sector comercial, apunta l’estudi, destaquen els efectes de la crisi econòmica, el canvi d’hàbits de consum o la competència de les cadenes d’àmbit internacional. Davant d’aquesta realitat, l’informe constata la capacitat del sector per reinventar-se, innovar, adaptar-se i atendre les necessitats del públic.

Segons les dades obtingudes, el comerç està en contacte permanent amb els barcelonins. La majoria dels establiments (60%) mantenen la relació client-comprador com a sistema de venda (venda assistida), i també una gran majoria dels establiments (71%) pertanyen a societats civils particulars.

La majoria d’aquestes botigues són relativament joves (13,6 anys), tenen locals accessibles, equipats tecnològicament, i estan oberts sis dies la setmana. Els locals opten, generalment, pel règim de lloguer i paguen, de mitjana, 1.143 € mensuals.

La importància del comerç tradicional

Segons l’informe 2015, els barcelonins puntuen amb un “notable” el comerç de la ciutat de Barcelona, on tant l’oferta comercial (8,1 de puntuació), com els horaris (7,8) i l’atenció personal (7,1) milloren respecte al 2014. A la vegada, els barcelonins busquen comerços i venedors en qui confiar, i associen aquests atributs al comerç tradicional. Segons els enquestats, el comerç de proximitat i els mercats municipals són els que ofereixen una atenció més bona.

Més enllà dels objectius econòmics i de creació d’ocupació, el comerç tradicional trama, humanitza i cohesiona la ciutat i afavoreix la creació de vincles que milloren la convivència. Per aquesta raó, l’Ajuntament de Barcelona ha impulsat iniciatives per impulsar la competitivitat i la innovació del model comercial de Barcelona. En són un exemple el projecte “El comerç i les escoles”, que acosta el comerç local a milers de nens i joves, o el Premi Comerç de Barcelona que el 2015 va celebrar la 18a edició.

L’hostaleria a la ciutat de Barcelona

L’informe també recull les dades econòmiques de l’hostaleria a la ciutat. Durant el 2015, aquest sector va evolucionar més bé que el comerç, amb un creixement d’un 6% en el nombre d’empleats: un 4,4% en els serveis d’allotjament i un 6,4% en els de menjar i begudes.

Podeu consultar totes les dades del comerç a la ciutat descarregant-vos l’informe “El comerç a Barcelona – 2015”.

El comerç de Barcelona mostra els primers signes de recuperació

Enllaços i materials relacionats