L’Ajuntament de Barcelona edita la guia “Fem accessible el nostre comerç”

Quan

21/7/2017

  • Primera guia editada per l’Ajuntament que explica als comerciants com implementar mesures d’accessibilitat als establiments comercials

Voreres i espais interiors de botigues lliures d’obstacles, entrades sense graons, uns banys adequats per a l’ús de tothom i una comunicació en què la tecnologia no alça noves barreres sinó que ofereix solucions. Una iniciativa municipal anima i proposa als comerciants de la ciutat fer nous passos en favor d’un comerç accessible i obert a tothom. Principalment amb les persones amb discapacitats, però també per facilitar i fer més còmode a tothom l’accés als establiments.

L’Ajuntament de Barcelona ha editat la primera guia informativa en què s’explica com implementar mesures d’accessibilitat en els comerços barcelonins i anima als comerciants a aplicar-ne de noves, més enllà de les obligacions mínimes ja establertes per als comerços en funció de la seva tipologia. Es tracta d’una guia que vol trencar amb les barreres. La seu del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya va acollir la presentació de la publicació per part de la tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, i la regidora de Comerç i Mercats, Montserrat Ballarin. 

A Barcelona, 8 de cada 10 establiments comercials no presenten impediments físics d’accés des del carrer. A més, 9 de cada 10 tenen una porta d’entrada amb amplades superiors a 70 centímetres, segons les dades de l’Enquesta d’Activitat del Sector Comercial de Barcelona de 2016. La superfície mitjana de la sala de vendes dels comerços és de 69,5 metres quadrats (sense comptar les parades de mercat). Les més amples són les dels sectors d’automoció, decoració de la llar, oci i cultura. La superfície total de l’establiment és de 110,5metres quadrats de mitjana.

Il·lustracions i textos informatius

Elaborada amb textos informatius i il·lustracions, la guia pretén ser un document útil i pràctic amb l’objectiu de mostrar els beneficis d’un comerç accessible per a tothom. Explica com amb petits gestos o hàbits quotidians, es pot oferir un servei de qualitat adaptat a les necessitats de totes les persones.

La iniciativa va néixer d’un projecte pedagògic de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona de la UPC, amb la participació de la Comissió de Persones amb Diversitat funcional del Casc Antic, i posteriorment hi han participat entitats de persones amb discapacitats, associacions de comerciants i la mateixa administració, per exemple, dels serveis tècnics de districtes en què s’han portat a terme projectes com ara CASBA (Casc Antic Sense Barreres), SASBA (Sants Sense Barreres) i MASBA (Marina Sense Barreres), que han aportat també experiència i necessitats detectades en l’accessibilitat al comerç. 

Solucions bàsiques

La guia conté solucions pensades per fer front a barreres que van, per exemple, des del tendal massa baix a la façana i pot representar un perill, fins a les catifes de pel llarg, que fan pràcticament impossible entrar a un lloc amb un cotxet de nen o en cadira de rodes. Són idees que en conjunt cerquen l’autonomia, la seguretat i la igualtat de dret de les persones amb discapacitat en la seva relació amb el comerç de proximitat, i també de tothom, com per exemple pares i mares que duen cotxets amb criatures, gent gran amb mobilitat reduïda, persones que van carregades o que tenen dificultats idiomàtiques.

La guia estructura en cinc eixos les accions que es volen afavorir a partir de la perspectiva de tot allò que pot facilitar l’accessibilitat i, pel contrari, les conseqüències de no tenir en compte les recomanacions i els beneficis de la seva aplicació.

Les voreres, millor sense obstacles com ara faristols, cartelleres, testos o peces de mobiliari. Res que pugui fer nosa. Les línies de façana, netes. Així, millor tenir els tendals a una alçada que no representi un perill.

Evitar graons o catifes de pel llarg a la vorera just a l’entrada dels comerços. Les plataformes de rampes a la mateixa vorera poden convertir-se també en un obstacle. 

Els interiors de les botigues poden ser més còmodes si els espais de trànsit no tenen obstacles i es facilita el pas, si els productes són a l’abast de tothom, els emprovadors són accessibles i els taulells estan a una alçada que permet atendre i interactuar a comerciants i clients.

El disseny del bany, o la seva adequació, ha d’estar pensada per a tothom. I naturalment, aquest espai no ha de ser un magatzem.

Finalment, es proposa repensar la comunicació per facilitar la informació, tant en les etiquetes com en la informació de detall de productes, menús o pàgines web.