L’assessorament de Barcelona Activa va ajudar Altaïr a la seva millora empresarial

Quan

4/9/2017

  • L’Oficina d’Atenció a les Empreses, un referent per a les pimes i les empreses de Barcelona, té com a objectiu donar suport i millorar l’economia i el teixit empresarial de la ciutat.

El viatge com una mirada al món. A través de la lectura o experimentat sobre el terreny, pas a pas. Pep Bernadas, cofundador d’Altaïr i antropòleg, explica que la llibreria, l’editorial i l’agència de viatges que s’apleguen sota un segell que aviat complirà 40 anys treballen en la mateixa direcció: parlar del món,  fer-ne divulgació i proposar viatges per conèixer realment el que hi ha al darrera d’un destí. Altaïr és una referència per a qui li agrada viatjar i conèixer altres cultures. Els vents que bufen aquest 2017 li són favorables, res a veure amb els que l’amenaçaven quatre anys enrere.

L’any 2013, les fuetades de la crisi econòmica van obligar Altaïr a prendre decisions, a reduir costos. Una de les conseqüències va ser deixar d’editar en paper la revista, reduir les edicions. Bernadas va recórrer a l’assessorament de l’Oficina d’Atenció a les Empreses de Barcelona Activa. “Necessitava una mirada externa, entrenada en temes financers, perquè mirés des de fora el negoci i fes una anàlisi”, explica.

L’estudi que va fer l’agència de l’Ajuntament de Barcelona li va permetre presentar-se davant l’Institut Català de Finances amb una proposta per capitalitzar el seu negoci i obtenir un crèdit amb el que finalment Altaïr ha pogut continuar el seu viatge. 

Assessorament clau 

L’informe financer havia posat sobre la taula elements crítics de la gestió del negoci. Per exemple,  la gestió de l’estoc de publicacions. D’un volum de 100.000 títols, 60.000 “estaven vius”, assenyala Bernadas, amb la qual cosa ha posat l’accent amb els que tenen demanda. És només un cas. Passats quatre anys, estudia tornar-se a posar en les mans dels mateixos tècnics que el van assessorar des de Barcelona Activa per aprofundir encara més en l’anàlisi financera i així fer front a nous reptes. Fins i tot li agradaria proposar a l’agència que en col·laboració amb altres departaments municipals poguessin treballar en comú en nous projectes dels que beneficiar-se mútuament, un “win-win”. Una idea per guanyar tothom, des de la cultura.

Bernadas és un bullidor d’idees. Bon conversador, tant sobre el viatge com sobre qualsevol aspecte que tingui a veure amb la capacitat de l’ésser humà per aprendre de tot, planteja detalls d’una inversió recent: “Estem treballant per crear audiències. La meva és una altra proposta. Invertir en temps”. Sap, amb dades financeres a la mà, com ha crescut l’interès de joves de 25 a 35 anys pel que Altaïr els pot oferir. 

Altaïr ha tornat al paper amb la seva revista, amb monografies i amb noves propostes que fan incursió entre els terrenys digital –on ha recuperat protagonisme- i imprès. Bernadas mostra amb un cert orgull les edicions sobre Dakar i les illes Fèroe. Amb articles escrits per qui hi viu i coneix el seu país.  

Un acord comercial amb el govern de Hong Kong ha de permetre la publicació impresa d’una monografia amb què “oferir una altra visió” de la ciutat i del seu espai d’influència, amb respecte pels criteris editorials d’Altaïr, com assenyala Bernadas, una fórmula amb què garantir la credibilitat de la publicació. 

Creixement

“Pensar exclusivament en el compte de resultats no és la millor decisió”, sosté Bernadas, que afirma que l’increment de la facturació durant el 2016 –un 5,6%- ha estat un bon senyal de recuperació, igual que durant els mesos de gener a juny d’aquest any, amb nous augments. “Els mesos no turístics funcionen!”, exclama.

Però és que no només de llibres, revistes i organitzar viatges viu Altaïr. L’empresa s’ha convertit també, en l’espai físic de la llibreria, en un punt de trobada de lectors i viatgers amb interessos molt diferents. La llibreria organitza activitats cada setmana, accions en què tant s’hi presenta un llibre com es desenvolupa una activitat amb protagonisme acadèmic, una xerrada. Invertir en audiències.

Pròximament, el local de la Gran Via concentrarà els serveis de l’agència Orixà de forma que en un mateix espai, llibreria, editorial i agència sumin esforços i recursos per fer noves activitats “sempre en suport les unes de les altres”, apunta Bernadas. 

L’assessorament de Barcelona Activa va ajudar Altaïr a la seva millora empresarial
L’assessorament de Barcelona Activa va ajudar Altaïr a la seva millora empresarial
L’assessorament de Barcelona Activa va ajudar Altaïr a la seva millora empresarial
L’assessorament de Barcelona Activa va ajudar Altaïr a la seva millora empresarial
L’assessorament de Barcelona Activa va ajudar Altaïr a la seva millora empresarial