Nou pla per impulsar la digitalització dels comerços i mercats de Barcelona

Quan

12/03/2018

Es posa en marxa un nou pla municipal per avançar en la digitalització del comerç i els mercats de Barcelona amb la idea d’afavorir que els establiments comercials vagin incorporant la venda on line i puguin convertir les botigues en punts de contacte amb els seus clients, encara que la venda posterior es faci per altres canals. L’objectiu és que els comerços i els mercats tinguin una presència bàsica a la xarxa. Els establiments comercials de Barcelona poden accedir a un catàleg de serveis, promogut per la direcció de Comerç, amb programes i eines que contribueixin a millorar els negocis i amb la innovació com a eix central de totes les actuacions.

La iniciativa en favor de la digitalització, que forma part de l’Estratègia de Digitalització del Comerç de proximitat, implica una inversió d’1,7 milions d’euros en els pròxims dos anys. Es crearà un catàleg d’aplicacions per al comerç, amb un radar tecnològic que informi de les darreres novetats, un recull de casos d’èxit de comerços de la ciutat junt amb un directori de comerços de Barcelona que disposen de venda on line. Les dades que se n’obtinguin es compartiran amb l’Observatori de Comerç de Barcelona.

Per al regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom, la mesura municipal pretén l’acompanyament i la dotació d’eines els establiments comercials “perquè puguin desenvolupar noves eines digitals, de venda on line, de l’ús de les xarxes socials per afavorir el seu propi establiment, i fer-ho conjuntament perquè el sector continuï professionalitzant-se i disposi d’una capacitat més gran de poder competir, en benefici de preservar el model de proximitat que caracteritza la nostra ciutat”.

Diagnòstic i formació

Entre els serveis que ofereix Comerç i mitjançant l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa es promou l’assessorament empresarial amb un acompanyament per facilitar el desenvolupament de les accions de millora dels negocis. L’OAE posarà a disposició dels comerciants i entitats una eina a través de la qual es pugui realitzar un primer diagnòstic del nivell de maduresa digital i apunti un itinerari a seguir. A més, s’informarà de les subvencions disponibles. L’eina de diagnòstic serà necessària per a tots els comerços que vulguin sol·licitar ajuts municipals per a la digitalització.

S’habilitarà un web en el qual es recollirà la informació i les eines que es vagin desenvolupant en el marc del programa: eina per al diagnòstic de la maduresa digital, catàleg i agenda de formació, catàleg d’ajuts, secció de notícies, agenda d’esdeveniments, catàleg d’aplicacions per al comerç, casos d’èxit, radar tecnològic, o sol·licitud de cita amb l’Oficina de Transformació Digital.

S’han previst també accions de formació, que se centraran sobretot en els comerços amb un perfil digital més baix. Aquest diagnòstic facilitarà informació per tal que l’Oficina de Transformació Digital pugui disposar d’una base de dades en què es reflecteixi el procés de transformació digital del comerç barceloní de forma continuada. L’atenció als comerços i mercats s’estudiarà cas per cas de forma que es pugui proposar un model de formació, suport tècnic i econòmic per poder fer l’acompanyament. 

– Formació: Definició d’itineraris de formació tenint en compte el nivell de maduresa digital de cada comerç
– Assessorament i acompanyament: Servei d’assessorament i acompanyament en el seu procés de transformació digital ofert des de l’OAE
– Suport econòmic: Definició de diferents ajuts econòmics que facilitin les inversions necessàries que ha de fer el comerç per realitzar la seva transformació digital
– Coneixement: Recull d’informació sobre la transformació digital per al comerç, les noves tecnologies i experiències d’altres comerços o de les proves pilot
– Proves pilots: Implantacions a petita escala i en el territori de noves solucions i tecnologies donant sortida a demandes del sector i dels consumidors. 

Catàleg de formació

El procés d’impuls a la digitalització del comerç es dotarà d’un catàleg de formació que bé podrà ser presencial, semipresencial o totalment en línia i de caràcter principalment tècnic. Respondran a cinc nivells de maduresa de cada comerç. La formació està pensada perquè en finalitzar-la, comerços i mercats hagin pogut avançar un nivell de maduresa (disposin de web, perfil a les xarxes socials o un pla de màrqueting digital, per exemple). A més, es vol generar coneixement sobre les darreres novetats en programes i aplicacions digitals per al comerç.

Segons l’Estudi de Maduresa Digital, el 62,75% dels comerços analitzats disposen d’un web a Internet però només el 42,86% realitza una actualització de continguts de forma regular. Només un 7,71% dels establiments analitzats presenten un nivell de maduresa digital avançat amb una proposta omnicanal als seus consumidors. També es va constatar l’existència de bretxes digitals entre diferents grups de comerços en funció de la seva ubicació al territori, de la seva pertinença a cadenes comercials i del sector d’activitat al que estan dedicats.

La compra en establiments físics convencionals continua sent predominant entre els consumidors barcelonins, tot i que els canvis dels darrers anys han donat lloc a l’aparició d’un nou perfil de consumidor que compra tant en botigues físiques com en botigues de venda on line i es comunica directament amb els establiments i amb altres consumidors. El perfil del veí barceloní que compra en línia encara es correspon amb el d’un usuari que adopta innovacions tecnològiques: és home, i predominantment jove. I tot i que en el 58,4% dels casos la compra en línia és ocasional, s’observa una tendència a augmentar la freqüència d’aquestes compres per Internet.

El consistori compta amb un pressupost de 340.000 € per al 2018 i 640.000 al 2019 per a ajuts i subvencions a la digitalització dels comerços. Es preveuen dues línies d’ajuts per als comerços individuals, una per a l’obtenció de presència bàsica a Internet, i una altra per al desenvolupament d’una presència activa a Internet. També es preveu una línia destinada a les associacions i entitats de comerciants per a l’ampliació de la cartera de serveis que ofereixen als comerços.