Barcelona Cultura

Conrad Roset: “Avui les xarxes són la teva carta de presentació”

Parlem amb l’il·lustrador Conrad Roset, el protagonista de l’ADGTalk del passat 27 de febrer, en clau de cultura. Nascut a Terrassa el 1984, en Conrad ha crescut envoltat de pintures, moleskines, muses i llapis de colors. Entenent el dibuix com la seva passió i una constant en la seva vida, al llarg de la seva trajectòria ha exposat a galeries i museus com el MOCA de Virginia, el SopkeArt a San Francisco, el London Milles a Londres, el Tipos Infames a Madrid i l'Artevistas i Miscelanea a Barcelona. A més, col·labora com a professor d’il·lustració a l’Escola de Disseny BAU. Avui, parlem amb ell sobre el present i el futur de la il·lustració.

  • Com creus que afecta la teva popularitat a la xarxa a la percepció de la teva feina?

N’afecta molt. Les xarxes socials m’han fet poder assolir molts projectes que possiblement no hauria pogut aconseguir d’una altra manera perquè no hauria tingut tanta visibilitat, però és veritat que cada vegada les hi dono menys importància en comparació als meus inicis. No hem d’oblidar que les xarxes socials són una eina de màrqueting i d’estadístiques molt bona per la teva feina i que, avui en dia, són la teva carta de presentació.

  • Creus que hi ha un boom de la il·lustració arran de l’aparició d’Instagram?

Crec que en certa manera estem en un boom de la il·lustració, però que aquest boom no és diferent del que han tingut altres disciplines, com ara la fotografia, a Instagram. El motiu és que Instagram és una xarxa social molt visual i, per a qualsevol persona que treballi a partir de la imatge (il·lustradors, fotògrafs…), és una plataforma de difusió molt interessant. Però cal saber treballar-la bé.

  • Quin és el paper de la il·lustració en la creació de narratives culturals?

La il·lustració ens permet generar narratives per definir, explicar i expandir la cultura. És evident que la il·lustració és un vehicle per a la cultura. Si bé abans estava més relacionada amb la premsa tradicional i les revistes, ara cada vegada forma més part de les nostres vides gràcies a les xarxes socials. Penso que, des dels seus inicis, la il·lustració ha estat un retrat de la societat o una eina per a intentar canviar-la. Al llarg de la història ha anat responent a diferents patrons estètics i, de fet, la il·lustració més popular ara mateix és la més crítica, de ràpida execució i més vinculada a criticar el sistema.

  • Creus que amb la teva il·lustració estàs intentant fer una crítica social?

La veritat és que no. Depèn molt del projecte, però en general tinc una manera de treballar on sempre prioritzo l’estètica per sobre de qualsevol altre aspecte de la il·lustració. Intento que les meves il·lustracions siguin sempre el més bonic possible des del meu punt de vista. I si per això he de sacrificar-ne part del missatge, ho faig.

  • Barcelona és una font d’inspiració per a il·lustradors i il·lustradores d’arreu del món. Quins elements creus que l’han convertit en un atractor de talent per a aquesta disciplina? Què fa que una ciutat sigui inspiradora?

Penso que és una ciutat que concentra talent perquè es nodreix de moltes sinergies en l’àmbit creatiu. Tot i tenir alguns problemes, com totes les ciutats, Barcelona és una ciutat molt agradable per a treballar-hi, oberta i amb espais adequats pels professionals creatius. El seu ecosistema creatiu és molt ric, i això acompanya molt bé a la professió de la il·lustració perquè ofereix moltes oportunitats.

  • Per acabar, quin consell donaries a aquells que volen dedicar-se al món de la il·lustració?

Des que vaig començar, fa gairebé 10 anys, les regles del joc han canviat una mica. Tot i això, crec que el més important és un aspecte que de vegades passa desapercebut: penso que cal donar molta importància a les hores, a millorar la tècnica, a aprendre anatomia i teoria del color, etc. La meva experiència com a professor em diu que hi ha molts alumnes que estan començant i donen molta importància al missatge que volen transmetre, però el primer pas és intentar ser tècnicament bons. És essencial entendre en què ets bo i potenciar-ho, i per a fer-ho cal que dominis la tècnica i et coneguis bé a tu mateix i al teu estil. Després cal moure's. El meu consell seria que cal treballar molt per a tenir qualitat i alhora cal ser intel·ligent per moure bé la teva feina.

Si voleu endinsar-vos més en el món de la il·lustració, no us perdeu la Fira de Creació Literària que tindrà lloc els dies 15 i 16 de març al Museu del Disseny de Barcelona en el marc del Flic Festival. Encara no teniu les vostres entrades?



Altres notícies

IDD: L’ànima dels objectes amb Mario Tri...

12/03/2019

“Per projectar les ciutats del futur, abans hem de projectar les coses del present; així entendrem millor perquè vivim a les nostres...

Conrad Roset: “Avui les xarxes són la te...

12/03/2019
  • Com creus que afecta la teva popularitat a la xarxa a la percepció de la teva feina?

  • ...

FLIC: 3 il·lustradores que no et pots pe...

07/03/2019

Amb motiu de la novena edició del festival FLIC,...

La Reshape Exhibition revoluciona el tèx...

07/03/2019

Del 14 de març fins al 14 d'abril, el Disseny Hub Barcelona acollirà la "Reshape Exhibition", un esdeveniment temporal centrat en la...