Barcelona Cultura

El Disseny Hub consolida la seva posició com a centre de programació

En els darrers anys, Barcelona ha pres consciència de la seva identitat com a capital del disseny al món. Aquesta situació es reflecteix en diversos rànquings i estudis internacionals, com el Survey on the Barcelona City Brand, realitzat per BCD, que situa Barcelona en la quarta posició de les ciutats més creatives del món. Tots els actors del sector del disseny treballen en la creació d’un sistema sòlid i cohesionat. Catalunya compta actualment amb prop de 3.800 empreses de serveis de disseny, la gran majoria amb seu a Barcelona, i amb grans professionals de renom internacional. Aquests factors afavoreixen la creació d’una imatge de marca potent i diferencial. A més, gaudeix d’una indústria del coneixement important i d’una formació reconeguda internacionalment que s’imparteix en 35 centres. La ciutat acull anualment grans esdeveniments internacionals de disseny, com la Barcelona Design Week, el FADfest, l’OFFF Festival, o el 080 Barcelona Fashion, entre d’altres.

Aquests actius, sumats a la tasca desenvolupada per institucions motores com el BCD, el Museu del Disseny, el FAD i altres associacions professionals del sector, així com per equipaments d’empreses de serveis de disseny, han convertit el sector del disseny en un dels principals motors de l’economia, la creativitat i la innovació del país.

Millores en l’àmbit organitzatiu

En l’àmbit organitzatiu, el Disseny Hub ha impulsat diversos projectes per a la millora i el desenvolupament de la mateixa entitat. L’objectiu: avançar, com a organització, cap a un model de  ciutat i de societat més sostenible i just.

Seguint les indicacions preceptives de la direcció de l’Ajuntament de Barcelona, s’han començat a aplicar les noves guies de contractació pública social. A més, s’han introduït millores mediambientals, amb una major preocupació pel conjunt del cicle de vida dels productes i serveis contractats.

També s’ha reforçat la transversalitat, la coordinació i la comunicació entre els equips mitjançant la constitució de diferents grups de treball interdepartamentals, i s’han iniciat, entre d’altres, nous projectes per a la millora de la comunicació interna, un dels principals reptes a afrontar.

Paral·lelament, s’han llançat diferents serveis per enfortir els llaços entre tots els agents i membres de l’ecosistema i per aconseguir un major impacte i visibilitat internacional, com ara el web o un newsletter al qual el públic es pot subscriure.

 

L’activitat del Disseny Hub en xifres

Durant el 2017, al Disseny Hub Barcelona hi han entrat 544.383 visitants, dels quals 94.000 han estat usuaris assistents dels diferents programes i activitats desenvolupats per BCD, pel FAD i d'altres entitats foranies que han utilitzat l'espai per celebrar els seus esdeveniments.

Tota aquesta activitat es complementa amb la posada en marxa d’accions de divers calat i en diferents àmbits per afavorir l’avenç cap a un nou model de desenvolupament econòmic i social més just, sostenible i cohesionat.

A continuació es resumeixen els trets principals de l’activitat realitzada.

 

Suport a l’emprenedoria i al talent emergent

Moltes de les activitats que donen suport a l'emprenedoria i al talent emergent estan recollides en les sessions i el lliurament premis organitzats pel FAD: els Premis FAD d'Arquitectura, els Premis Laus, les Medalles ADI, els Premis Sebastià Gasch d'Arts Parateatrals, i enguany el Jump the Jap. Els premis conclouen amb les diferents exposicions del Millor disseny de l'any i Bath Experience del grup Roca, on s'han mostrat els finalistes del Jump the Jap.

Una altra de les iniciatives que ha crescut exponencialment és la col·laboració amb les escoles de disseny i universitats on totes les entitats posen en relleu els diferents convenis i acords de col·laboració. En són un exemple la xerrada Hi ha vida després de la universitat, organitzada per ADIFAD, o els esmorzars del FAD amb escoles de disseny, així com els actes de graduació de les diferents escoles. La mostra de Final de Grau de l’Escola de Disseny Floral i Paisatgisme de Can Soler, organitzada A-FAD, també va resultar ser una oportunitat per veure els estudiants treballar fent els muntatges florals i per veure exposades les seves obres.

Per donar impuls a la innovació i competitivitat, l'edifici ja compta amb la seu del Materfad, on acull sessions setmanals d'alumnes i professionals en les quals se'ls expliquen les novetats del mercat sobre aplicacions de materials intel·ligents. Enguany també s'ha dut a terme l'exposició Materials Farm al vestíbul de la planta B.

En l’àmbit de la innovació, cal destacar The Making Of... on es mostra el desenvolupament dels projectes en els quals han treballat diferents dissenyadors i els seus estudis.  Al The Making Of ... La col.lecció d'IKEA, YPPERLIG, amb l'estudi HAY hi van assistir més de 250 persones.

La Mobile Week també ha format part d'aquest grup d'activitats innovadores, consolidant-se com un esdeveniment que repetirà aquest 2018 amb més exposicions (Gallery) i més ponències de creatius i empreses audiovisuals.

En l’àmbit empresarial, BCD ha llançat una nova edició de MID Talent, un programa de preacceleració en emprenedoria creativa per a joves que ofereix coneixement sobre metodologies i eines de disseny que els ajuda a impulsar projectes, o bé a trobar feina, i a conèixer les oportunitats del sector creatiu. 

Durant aquest any, BCD també ha llançat la iniciativa Design The Restaurant Experience, un curs adreçat a emprenedors i emprenedores que volen crear o impulsar el seu restaurant aplicant eines de disseny. Els participants hi van desenvolupar projectes de diferents perfils i d'àmbit multicultural que abasten diversos camps i conceptes, des del maridatge entre la cocteleria i la pastisseria més sofisticades, fins als productes de proximitat, l'aprofitament del menjar, la cuina vegana o, fins i tot, la reducció d’intermediaris entre productor i consumidor mitjançant l’apadrinament d’una gallina. Dels nou projectes presentats al final del curs, quatre estan en marxa i altres estan treballant per llançar-los al mercat. Després de l'èxit d'aquesta primera edició, a finals del 2017 s'ha obert la convocatòria per participar en el segon curs, una nova oportunitat per impulsar projectes que combinen disseny i gastronomia, i que aporten excel·lència a l'oferta de restauració de la ciutat.

El Disseny Hub com a centre de referència en l’àmbit cultural

El Disseny Hub també ha demostrat posicionar-se com a una entitat de referència en l’activitat cultural de Barcelona i dels seus voltants. Participen en la seva dinamització les entitats que hi tenen seu, així com altres actors de referència de l’àmbit cultural de la ciutat.

Per part del FAD la taula rodona del Global Kitchen: ¿cómo será la cocina del futuro?, a la que van participar Pilar Navarro, Juli Capella i Miquel Espinet, va posar sobre la taula les principals tendències en disseny i en ús de la cuina del futur.

Altres xerrades més propenses a l'intercanvi d'idees són els BigTalks!, que tenen lloc d'una forma cíclica al Disseny Hub. Aquest tipus de format aporten molt públic especialitzat i per destacar-ne un que va tenir el màxim d'afluència, podríem citar El disseny d'etiquetes de vi: perspectives de Joan Josep Bertran i Atipus.

Amb la coproducció de l'Ajuntament de Barcelona i l'ICUB, el Disseny Hub també ha acollit un seguit d’esdeveniments significatius que posen en relleu el seu paper com a lloc central i cultural de referència envers el territori. Com en el cas dels Diàlegs amb escriptores de Sant Jordi, un esdeveniment que també es repeteix el 2017.

La Biblioteca el Clot - Josep Benet també creix amb activitats i usuaris, però enguany actua com a promotora del festival B-ANIME i del sketching, acollint i organizant els passis de les pel.licules del festival amb un èxit de 350 assistents a l’edició de maig i de  320 al mes de desembre.

 

El Disseny Hub com a promotor del disseny català

De la mà del BCD, l'Ajuntament de Barcelona lidera els diferents viatges de promoció i d’internacionalització de les diferents empreses que volen promoure els seus producte. Aquest any, s'han atès 13 empreses que van desplaçar-se a Nova York per assistir al NYCxDesign del 19 al 24 de maig. També es va fer una missió de promoció del sector disseny al mercat nord-americà, amb la participació en la International Contemporary Furniture Fair (ICFF) amb un estand de Barcelona (54m2) i al Wanted Design, amb una exposició d’instal·lacions innovadores i productes especials (12m2). En total es van mostrar un total de 21 dissenys i productes de 13 empreses catalanes que conformaven la missió empresarial. A més, es va organitzar un acte de promoció amb Metrópolis, la revista nord-americana especialitzada del sector, i la participació de 30 persones en els actes de networking i promoció de les empreses de Barcelona del sector disseny amb presència a Nova York i en particular al Soho Design District el 20 maig de 2017.

Per una altra banda, la Barcelona Design Week, cita anual organitzada per BCD Barcelona Centre de Disseny, va finalitzar la seva 12a edició envaint la ciutat amb més de 120 activitats. És a dir, un 50% més que a l’edició anterior. A més, s’hi van sumar més organitzacions, arribant a un total d’uns 90 professionals, empreses, escoles i entitats participants. En aquest sentit, també destaca l’èxit del Poblenou Design Day, una de les novetats de l’edició d’enguany organitzada per BCD i Poblenou Urban District. El seu objectiu, donar a conèixer el talent del barri més creatiu de Barcelona, es va veure assolit en comptar amb l’assistència de prop de 5.000 persones a les 24 activitats que s’hi van poder viure.

La setena edició del Festival de les Arts i el Disseny organitzat pel FAD, el FAD Fest, també es va tancar amb xifres molt positives. Un total de 14.000 persones van participar o assistir a les 13 activitats que el FAD va programar per a aquesta ocasió. Els actes amb més afluència van ser el Tour de relats alternatius de la Barcelona turística, amb 1.400 assistents; la jornada inaugural, a la que van presentar-s’hi 800 persones i les cerimònies d’entrega dels premis FAD d’Arquitectura (780 persones), la Nit Laus (550) i l’entrega dels premis Arts FAD (270).

També aquest any ha augmentat el nombre d’assistents internacionals en les activitats que BCD ha realitzat en el Disseny Hub Barcelona, representant un 20% del total. A més a més, els participants d’aquestes activitats provenien de 67 països diferents, convertint aquesta edició en la més internacional.

Un cop finalitzada la Design Week i el FAD Fest, queden les exposicions que s'han produït perquè el públic en general també pugui gaudir de les activitats de l’espai. Per primer cop en els 4 anys, es van ocupar simultàniament tots els espais del Hub durant el mes d'agost. La macroexposició de David Bowie, juntament amb El millor disseny de l'any del FAD, ha servit clarament per compartir i sumar públics. Mentrestant, la sala B i el vestíbul acollien KREA i Materials Farm.

El mes de novembre vam tenir dos Festivals, els de l’ADC*E i el BEEF, que tornarà a la nostra programació el 2018. Aquest mes es desmarca  un altre cop pel considerable volum d'activitats en un mes tradicionalment baix. Les 26 activitats que es van organitzar en aquell moment van arreplegar gairebé 8.000 visites. Aquest fet excepcional es deu a la finalització de l’exposició de David Bowie, ja que l’alliberament de l’espai de la instal·lació va permetre tornar a acollir les activitats programades en aquest espai en altres moments.

En definitiva, 2017 ha resultat ser un any de creixement i de bonança tant pel Disseny Hub com per als diferents actors del sector del disseny barceloní i català. Una situació favorable pel creixement del sector, la qual treballarem per mantenir aquest 2018.

 

Altres notícies

Creadors i artistes innovadors exposaran...

19/02/2018

A partir del 7 d’abril, arriba al Poblenou La Pionera, un nou ‘market’ de cap de setmana per a...

El Disseny Hub acull un curs per disseny...

15/02/2018

En un món laboral frenètic, cada cop més centrat en la innovació, l’atracció i retenció del talent és un dels...

Maurici Ginés: “Crec que no deixarem ind...

13/02/2018

Del divendres 16 al diumenge 18 de febrer, LlumBCN aterra al barri del Poblenou per primera vegada. Cinc anys després...

Llum BCN transforma la façana del Dissen...

09/02/2018

Amb motiu de la setena edició de Llum BCN, que...