Barcelona Cultura

"El material i Materfad han entès que és el moment de passar del disseny per al reciclatge al disseny des del reciclatge". Javier Peña, director científic del Materfad

Javier Peña és doctor en Ciències Químiques per la Universitat Politècnica de Barcelona (UPC) l’any 2000, i actualment és el director general d'ELISAVA Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona. Des del 2008 és el director científic de MATERFAD, Centre de Materials de Barcelona. Ha centrat la seva investigació en els nous materials funcionals i en la selecció d’aquests en el procés de disseny, a més de dirigir tesis doctorals i de publicar diversos articles de recerca en revistes internacionals

Què és Materfad i quins són els principals serveis que ofereix?

Materfad, Centre de Materials de Barcelona, és un centre de suport a la innovació, impulsat pel FAD amb la col·laboració d'Elisava, que fonamenta el seu coneixement en els materials avançats com ara drivers de creativitat, investigació, desenvolupament i innovació, a més d'una plataforma sensorial per a la creativitat. Ofereix serveis a la carta en els quals el material té un paper principal: selecció eficaç de materials per a tota mena de projectes, consultoria tècnica, ambiental i social, disseminació del coneixement a través de llibres, exposicions i jornades, connector per a la transferència de tecnologia, plataforma per a la creativitat, etc.

Quin paper té Materfad en el Disseny Hub Barcelona? Quin paper t'agradaria que tingués en el futur?

Materfad connecta i aporta valor. Connecta empreses, disciplines, projectes, departaments, persones, il·lusions, a través de la transversalitat de la matèria i el material. Aporta valor generant coneixement, disseminant-lo i aplicant-lo de manera transversal a projectes, productes, serveis i sistemes que milloren el nostre entorn i el nostre benestar.

M'agradaria que en un futur proper el significat de Materfad estigués totalment integrat en el Disseny Hub Barcelona, de manera que situés aquest centre i Barcelona com a referents en la circularitat del coneixement. Com a exemple bàsic, cal esmentar el potencial i la singularitat de tenir un centre de documentació totalment integrat on el coneixement adquireixi la dimensió matèrica i, per tant, al seu torn, l'energètica. Un repte. 

El 18 de setembre Materfad inaugura al Disseny Hub l'exposició “Future Woods. Earth and Mars”. Què es pot veure en aquesta mostra?

Veure, és a dir, la vista, és només un dels nostres sentits, però en tenim més. Es podran veure, tocar, escoltar, olorar materials que projecten un futur esperançador i, a més, il·lusionant. Un futur que, a través d'un material com la fusta (matèria orgànica: cel·lulosa i lignina, principalment), se'ns presenta renovat a favor de la innovació, la sostenibilitat i el disseny des d'un present que és ja! La mostra ha estat comissariada per l'equip del Màster in Design Through New Materials, que organitza Elisava conjuntament amb Materfad, un exemple més de les activitats que aquest centre de materials desenvolupa en pro de la formació, la investigació i la divulgació del coneixement entorn dels materials. 

Tant en aquesta exposició com en altres àmbits es parla del concepte del disseny circular. Què és i quin paper poden tenir els materials en aquest tipus de disseny?

El concepte de disseny circular fa un pas endavant perquè passa de la idea de creixement lineal —fer, utilitzar, disposar— a la idea d'una sostenibilitat regenerativa i duradora que manté intacte el valor després de l'ús. Tot això es fa integrant la lògica dels sistemes econòmics i, per tant, convergint amb l'economia circular de manera perfecta. El paper dels materials en aquest disseny circular, igual com en l'economia circular, és bàsic. El material i Materfad han entès que és el moment de passar del disseny per al reciclatge al disseny des del reciclatge. El disseny des del reciclatge requereix connexions entre tots els agents implicats en un projecte, per exemple: enginyers, dissenyadors i analistes d'impactes ambientals, clau per a un establiment efectiu d'un model d'economia circular dels materials que compleixi amb els objectius marcats per la Unió Europea i garanteixi la imprescindible rendibilitat econòmica. El moment que vivim és un moment, una època, en què la matèria domina sobre l'energia (encara que siguin el mateix) per a bé o per a mal.

Com veus el sector del disseny actualment? No només en el terreny professional, sinó també en l'àmbit d'escoles, festivals, en el terreny creatiu...

L'interpreto cada dia més creatiu, més transversal, més sinèrgic, més col·laboratiu, més connectat, més necessari, però, alhora, també més diluït i necessitat d'energia per donar un cop sobre la taula davant de la societat i dir "soc aquí", necessito referència, necessito el meu epígraf, el meu espai, la meva finestreta on pugui anar per poder compartir idees i poder desenvolupar-les sense estar subordinat, necessito interlocutors. La personalitat de Barcelona està vinculada al disseny i Barcelona és un hub de formació en disseny. De vegades aquest binomi és igual a confort i, d'altres, és igual a oportunitat. Vegem-lo com a oportunitat.  

Com veus el paper de l'Administració pública en l'impuls del sector? Creus que és un paper actiu?

No és suficient, i hi ha arguments de pes que ho refuten. No hi ha una estratègia nacional del disseny. Com a exemple, el sector del disseny no està incorporat en el Pla estatal d'investigació científica, tècnica i d'innovació 2017-2020. No s'ha definit la seva posició en el sistema de ciència, tecnologia i innovació i la seva aportació en la innovació de productes, serveis i sistemes. No es coneix l'impacte real econòmic del disseny amb relació al PIB i a altres països europeus. Conèixer és bàsic per poder actuar i posicionar el disseny.

Quin és el teu objecte preferit pel seu bon disseny?

No en tinc cap. Davant d'aquesta pregunta, prefereixo recordar Nikola Tesla com el dissenyador de l'electricitat. I per posar un exemple d'aquest bon disseny, recordem la transmissió d'energia sense cable i el somni de l'energia lliure.  

Altres notícies

Els llums de Nadal s’encenen de nou per...

15/11/2018

Un any més, el Barcelona Centre de Disseny (BCD) i l’Ajuntament de Barcelona convoquen la...

Una trobada entre ciutats líder al Shari...

12/11/2018

Alcaldes i responsables en funcions de les ciutats líder del món, així com experts en el camp de l'...

"L’ADCE European Creativity Festiva...

09/11/2018

P)Què podem trobar en aquesta edició de l'ADCE European Creative Festival...

B-Anime: el cinema d’animació japonès co...

07/11/2018

Un any més, el cinema d’animació japonès, conegut com anime, serà el...