Barcelona Cultura

'El MODA-FAD sorgeix com una idea de companys de professió per veure què està passant amb la moda local'

Edgar Carrascal ha estudiat disseny, comunicació i màrqueting de moda. A més de consolidar la seva pròpia marca personal, 'Edgar Carrascal', dedicada a la moda masculina, s'ha format treballant per a marques com ara Loewe, Diesel, Levi's o Swarovski. Aquesta formació, i la seva àmplia experiència, l'han portat a formar part de MODA-FAD.

 

P) Quina és la teva relació amb el món del disseny?

R) Des de sempre he tingut referents, però la meva família mai va estar vinculada al sector de la moda. El més proper que vaig tenir va ser una tieta que era cap d'un taller. A partir d'aquí, veia com la meva àvia cosia vànoves amb els retalls que la meva tieta duia a casa. D’aquí sorgeix la meva idea, com a creador, d'experimentar amb el color, la forma, les siluetes... A part, hi havia la meva mare, que era molt ‘fashion victim’. Tenir tants ‘inputs’ diaris, i també néixer en una dècada tan potent com els vuitanta, on la moda va tenir dos moments en l'àmbit de la rotació de producte, un de molt àlgid i un de molt baix, t’adones que els ‘inputs’ són molt diferents... I amb tants referents visuals, l'obertura en l'àmbit internacional, global, l'arribada d'Internet... tot això va influir moltíssim perquè em decantés pel disseny de moda. Sempre he estat fent coses, dibuixets, il·lustrava. Des de l'escola ja vaig començar.

 

P) La teva trajectòria ha estat molt fructífera i has treballat amb marques com ara Diesel o Levi's. Quina experiència t'agradaria destacar? N’hi ha alguna que t'hagi marcat més?

R) Una de les marques que més m'ha marcat ha estat Loewe, però no pel que significa la marca com a tal, sinó perquè l'àrea en la qual vaig treballar es decantava més cap a la perfumeria i la cosmètica. En aquesta àrea començo a tocar un altre tipus de sensacions, que són totalment alienes a nosaltres en el dia a dia, que les interioritzem massa ràpid. I va ser aquí on vaig començar a conèixer com, a través de l'olfacte, pots sensibilitzar d'una manera diferent, i se t'obre un món, sobretot pel que desperta de manera sensitiva. En l'àmbit empresarial comences a conèixer el funcionament d'un altre tipus de grups.

 

P) Si haguessis de triar un dissenyador de referència, qui triaries?

R) Encara que soni molt elevat, m'agrada molt Lacroix. Ell fa la part femenina i jo em dedico a la part masculina. Però de Lacroix m'agrada molt la capacitat que té de barrejar textures i colorit. Crec que aconsegueix crear uns equilibris dins del vestidor. La marca Lacroix no segueix vigent en el mercat, però sí amb projectes puntuals. I ell, com a creador, sí que aconsegueix crear una inflexió en la dècada dels vuitanta i noranta pel que fa a l'alta costura. Crec que és un dels personatges importants per a mi.

 

P) Quin és el teu disseny/objecte preferit?

R) Depèn de les temporades, però el que ha estat sempre amb mi són els barrets. Vaig tenir una col·lecció de barrets de la qual em vaig haver de desfer desafortunadament. Tenia barrets de col·legials, militars, fins i tot barrets panamàs amb plomes dels anys setanta, i he acabat amb quatre barrets gardelians. Em criden molt l'atenció les parts de cap, tot el que el cobreixi.

 

P) Sota quin objectiu neix MODA-FAD?

R) El MODA-FAD, inicialment, sorgeix com una idea de companys de professió, en aquest cas dissenyadors de moda específics de vestuari, que participàvem al 080. Ens trobem, sorgeix la possibilitat de veure què passa amb la moda local i ens unim per començar a discutir una mica aquesta qüestió. Llavors, sota el paraigua del FAD, se'ns ofereix aquesta possibilitat i és aquí com vam començar a fer reunions, a convocar gent del mateix sector, marques... però no marques joves o gent que acaba de sortir de l'escola, sinó gent que ja té un rodatge en el mercat; que són i segueixen sent joves, però que ja porten dos o tres anys en el mercat. Aquí llavors hi ha una reflexió molt diferent pel que fa a la moda local. I aquest es converteix en l'eix principal de MODA-FAD: veure com aquestes marques que ja són al carrer i tenen un rodatge específic poden col·laborar entre elles i generar sinergies, a part de crear activitats i servir de pont per connectar-les amb aquesta part de la indústria que gairebé ha desaparegut. Per descomptat que contemplem la col·laboració amb gent emergent i gent que surt de l'escola, perquè també es necessita el 'kick off', donar a conèixer les noves propostes i que aquesta sigui la línia més canalla, més despreocupada que sempre es necessita, que surti i trenqui esquemes com una altra forma d'acostar-se al producte.

 

P) Quin lligam vol establir MODA-FAD amb la ciutat?

R) Com a marca independent, moltes vegades ens adonem que la majoria dels dissenyadors tenen problemes per connectar amb la ciutat d'una manera diferent. A través de les activitats vinculades al FAD i a les altres associacions veiem que hi ha una possibilitat d'apujar el volum en cada un d'aquests missatges que volem comunicar i crear un debat i una reflexió oberta, no només en moda i vestuari, sinó que també apostem per la part de marroquineria, complements i accessoris.

 

P) Com veus el futur del disseny i la moda a Barcelona?

R) Jo crec que no és fortuït que diversos dissenyadors ens hàgim unit, i crec que al final hi ha una reflexió més profunda a fer: la col·laboració entre marques. No podem escapar del fet que la col·laboració és un punt important, i d'inflexió, en la nostra societat contemporània. I no només a la societat contemporània, quan parlo de contemporània és pel que significa la identificació de la moda amb l'ésser i amb l'entorn. Això veiem que s'ha traslladat a altres associacions i a altres sectors i indústries. La moda és capaç de fer això i Barcelona, que és una ciutat global, no és capaç de fer-ho. I és aquí on es comencen a obrir noves possibilitats.

 

P) Què n’opines del Disseny Hub i del seu paper de referent en els àmbits del disseny i de la innovació?

R) M'ha tocat viure el creixement i l'evolució del Disseny Hub i com a espònsor, com a suport fonamental pel que és el disseny a Barcelona, m'encanta. En primer lloc, l'edifici, i després com a espai que centralitza el disseny, on es crea. Després, que sigui l'eix per connectar la ciutat, ja que em sembla fonamental i importantíssim. Qualsevol ciutat referent en el món ha de tenir un referent, un espai, i un eix a la ciutat des d’on arrenca la creativitat. Crec que aquí el tenim i és molt potent. I no només té repercussió a escala local o nacional, sinó a escala internacional també.

 

P) Quina vinculació tens o has tingut amb el Disseny Hub?

R) No havia treballat mai amb el Disseny Hub. Havia vingut un parell de vegades a visitar exposicions, i quan es va fer la 080, quan es va plantejar. Però sempre tenia la curiositat i el veia com un espai sense encant. És curiós perquè, des de fa un parell d'anys, això va fer un tomb i es va tornar atractiu. Tant que va començar a afectar l'entorn, l'eix comercial, les Glòries... tot està afectat per aquest eix i d'aquí la importància del Disseny Hub.

 

Altres notícies

El Museu del Disseny celebra 4 anys al D...

11/12/2018

El pròxim 13 de desembre farà quatre anys que el ...

Ja és Nadal al Disseny Hub Barcelona: ap...

05/12/2018

Amb l’arribada de les festes de Nadal, el Museu del Disseny organitza tallers...

Design Market by FAD: les últimes noveta...

03/12/2018

Reconeguts creadors actuals, nous talents i algunes de les marques més rellevants de l’avantguarda del disseny...

Jordi Montaña, nou president del FAD: “H...

28/11/2018

P: Què l'ha portat a presentar la teva candidatura a presidir al FAD? Quina havia estat la teva vinculació amb l'entitat fins...