Barcelona Cultura

"L’ADCE European Creativity Festival representa la cooperació europea en el món del disseny", Ami Hasan, director de l'ADCE

Ami Hasan és president de hasan & partners Group. Des de 2017, és President del Art Directors Club of Europe (ADCE)

P)Què podem trobar en aquesta edició de l'ADCE European Creative Festival?

AH: Crec que hem fet un gran desenvolupament. L'any passat era el primer any que vam tenir un curador extern, en Kris Hoet, i enguany ha tingut una mica més de temps i ha fet una feina fantàstica organitzant el programa. Penso que hi ha material molt interessant: el valor pels diners invertits en aquest festival és excel·lent.

P) Quins són els esdeveniments imprescindibles del festival?

AH: Per a mi, potser el més interessant és quelcom en què vam començar treballar fa un any, anomenat The Creative Incubator (La Incubadora Creativa). Han tingut tres sessions en ciutats diferents, i encara en queda una. Hi han participat més de cent creatius i creatives, de no sé quants països i agències, per parlar sobre el futur de la indústria, del model d'agència, del futur del disseny. Estic impacient per saber-ne els resultats i fins a on han arribat.

Tots els tallers em semblen extremadament interessants. Si vaig d'escollir, triaria a Julia Blomquist, de Forsman & Bodenfors, que parla de quelcom amb què he tingut força contacte, ja que sóc de Finlàndia i he estat treballant a Suècia: els "tillsammans", o "ho fem junts". És una forma de cooperació, el contrari de la competència interna, quelcom molt comú a la nostra indústria. També vull veure a Conn Bertish, és un supervivent de càncer i té una vida molt interessant. És un director creatiu molt premiat i parlarà sobre com defensar les vostres idees, com fer les vostres idees més difícils de matar, ja sigui possiblement per altres directors creatius, clients, o qui sigui que mata les vostres idees.

P) Quin és l'objectiu principal del festival?

AH: És interessant que, tot i que és l'ADCE està organitzant aquest esdeveniment, ho fan realment els clubs locals. Així que tenim 20 països cooperant per fer això possible, una situació força única en el món del disseny i la publicitat. No està tan centralitzat, com la majoria dels festivals i espectacles o esdeveniments d'art, té més a veure amb l'esperit de cooperació europea que amb una organització de dalt a baix, com un moviment de fulles a arrels. El Festival d'ADCE representa la cooperació europea en el món del disseny. El propòsit principal d'ADCE és ajudar els membres i les persones creatives a inspirar-se de l'educació, però representa, a més, una Europa unida. A l'àmbit cultural, necessitem cooperar. Tenim gana del negoci global, en tenim gana. Hem de generar significat i confiança als dissenyadors europeus, que tot i ser tots molt diferents, són individus sols.

P) Per què és el motto d'enguany "Rewiring the Creative Machine"?

AH: Està relacionat amb la transformació de la indústria creativa i el programa The Creative Incubator. La velocitat del canvi no havia estat mai tan ràpida. Un canvi en la indústria sencera a causa de la disrupció digital, dels clients, que també estan canviant, de les tècniques per arribar a les persones, de l'ús de dades... Les agències estan notant aquests canvis; han d'aprendre moltes habilitats i oficis nous per ser exitoses en un futur. A través d'invertir un any en Creative Incubator, estem intentant descobrir què està passant realment amb les agències, els clients... I ara estem intentant ajudar les persones que han vingut al festival a entendre el canvi i estar preparats per adaptar-se a més canvis ràpids que encara han de venir.

P) Ens podries avançar alguna cosa sobre la 27a edició dels premis ADCE Best of Design and Advertising Awards?

AH: El jurat treballa de manera completament independent: no puc interferir en la seva feina; ningú pot. És totalment diferent en aquest festival perquè les feines que s'avaluen ja han estat premiades en convocatòries locals. En altres competicions, al principi és molt avorrit perquè la feina principal és aconseguir treure fora el 90% de la feina dolenta, però aquí no hi ha cap projecte dolent: tot són feines bones i ja han estat premiades, així que només has de discutir els punts més forts i perquè un és millor que l'altre. Naturalment, com vénen de 20 països diferents, hi ha molta cultura i comprensió locals, i generalment només un o dos jurats coneixen les peculiaritats d'aquella cultura. Aleshores la seva feina és explicar als altres jurats perquè el projecte és tan bo. És una competició molt ajustada.

P) Podria explicar-nos una mica com funciona l'Art Directors Club of Europe? En quin punt es troba actualment l'ADCE?

AH: Tot i que el seu nom és Art Directors Club of Europe per raons històriques, no és només per a directors d'art. És per a tota mena de persones creatives. En termes de disseny, màrqueting i comunicacions hi ha moltes col·laboracions amb altres persones creatives: nosaltres estem oberts a tots els professionals creatius. El propòsit de l'ADCE és realçar la creativitat i ajudar a persones creatives de països europeus. Però Europa no és una única cosa: és un grapat de països diferents i de mercats diferents. Nosaltres treballem amb els clubs locals: cada país té un club creatiu local, ja sigui un club de directors de l'art o alguna altra cosa, i intentem escoltar i ajudar-los a ells i als seus membres. Fa mig any vam oferir la possibilitat a persones físiques individuals a registrar-se com a membres individuals a l'ADCE gratuïtament, i ara per ara tenim més de mil membres. L'ADCE està evolucionant ràpidament, i tal com ho està fent el negoci del disseny i la creació d'art, i tots els negocis creatius.

P) Què presenta el futur per a l'ADCE?

AH: Els mercats estan esdevenint més i més globals; hi ha molt desenvolupament tècnic i noves vies per expressar la creativitat: impressió 3D, realitat virtual, realitat augmentada, etcètera. Hem d'estar atents; hem de provar i desenvolupar alhora que el mercat, així podrem ajudar els nostres clubs i els nostres membres individuals. És difícil pronosticar el futur, però intentem mantenir-nos actualitzats.

P) Com veus el futur del disseny a Europa?

AH: Això és un bon exemple per distingir què és i què no és Europa. No hi ha quelcom que es pugui anomenar "disseny europeu", en comptes d'això hi ha el disseny nòrdic, el disseny mediterrani...... les seves àrees, els països i els mercats són molt diferents, però nosaltres intentem trobar el denominador comú més gran. Diria que el pronòstic del disseny europeu és una combinació de tots ells, on totes les eines noves s'adeqüen d'alguna manera. No puc recordar on, però han construït el primer pont imprès en 3D del món! Si comences a pensar en les tècniques tradicionals per a dissenyar i construir un pont, els feien assemblats. Ara els imprimeixen en 3D, així que pots emprar molta més creativitat i més formes i fer que sembli quelcom totalment diferent! El disseny està vivint una etapa molt interessant a tot el món, no només a Europa.

P) I sobre el disseny a Barcelona?

AH: Crec que l'escena del disseny a Barcelona sempre ha estat molt vibrant; hi ha moltes coses que són mundialment famoses.

P) Quina és la seva relació d'Ami Hasan amb el món del disseny?

AH: Vaig estudiar arquitectura en un principi i després em vaig passar a comunicació, màrqueting i publicitat i, òbviament, el disseny, i especialment el disseny gràfic, n'és una part molt important. Sempre he estat un gran aficionat al disseny i a l'art, i de fet, acabo de crear una empresa anomenada Hasan Editions, especialitzada en relacions públiques i comunicació en les indústries d'estil de vida (lifestyle), moda, disseny i bellesa. He estat a la direcció de diverses empreses de moda i m'he iniciat en el negoci publicitari des de l'àmbit visual, com a director d'art. El disseny sempre ha estat molt proper a mi. Tendeixo a visitar museus d'art i disseny onsevulga que vaig: espero que poder tenir temps per dedicar-hi a Barcelona també.

P) Si haguessis de triar un dissenyador de referència, a qui triaries?

AH: És una pregunta difícil, hi ha gent molt bona. Stefan Sagmeister és fantàstic, especialment en disseny gràfic, però també dissenya els seus conceptes i exposicions. Vaig veure la seva exposició i el seu discurs sobre la felicitat. Sagmeister tanca la seva agència cada cert temps i s'enduu l'agència sencera a algun lloc per estudiar alguna cosa. Crec que va anar a Bali i va començar estudiar felicitat i llavors van fer una exposició i una instal·lació, i un discurs amb uns bonics gràfics sobre la felicitat. Un altre dissenyador que considero únic és el dissenyador de moda Paul Smith, sobretot en moda masculina. Utilitza tots els elements clàssics però amb un gir diferent i això els fa una mica més interessants.

P) Quin és el teu disseny o objecte preferit?

AH: Hi ha molts dissenys nous amb els quals m'entusiasmo però sempre torno als clàssics i als bàsics. Dos dels meus objectes de disseny favorits són: el primer, les sabatilles esportives Adidas Stan Smith. Fa uns quaranta anys que són al mercat, i però van fent-hi petites alteracions i continuen destacant. Segon, i potser perquè sóc de Finlàndia, però tinc una bossa de tela de Marimekko que m'agrada molt. El disseny Poppy de Marimekko encara és rellevant, i té anys i anys. Sempre canvien els colors una mica i hi posen alguna cosa nova, però encara queda encertat, tot i que es tracta d'una tela impresa amb flors, torna cada any. M'agraden les petites interpretacions, però m'agraden els clàssics.

P) Professionalment, ha tingut algun tipus de vinculació anterior amb el Disseny Hub Barcelona?

AH: L'any passat va ser el meu primer any com a President d'ADCE i vaig venir pel festival. Penso que el Disseny Hub Barcelona és un edifici fantàstic, molt funcional i adequat per aquest festival i per allotjar esdeveniments. M'agrada molt: entenc perquè l'ADCE decidit celebrar el festival aquí, i la nostra oficina principal és també a Barcelona, així que és molt convenient. Mentre el festival no creixi massa, aquest edifici és ideal. Tot i això, m'agradaria encara més si el DHUB construís un auditori per a 2.000 persones, així podríem cabre encara més persones, enguany hem pogut allotjar al voltant d'unes 700 persones. De tota manera, l'edifici és molt multifuncional, no només a un nivell estètic, crec que la forma s'adapta a la funció.

Altres notícies

La moda més ètica i sostenible al BEFF 2...

19/11/2018

El Barcelona Ethical Fashion Fest presentarà una visió més sostenible de la indústria de la moda al ...

Els llums de Nadal s’encenen de nou per...

15/11/2018

Un any més, el Barcelona Centre de Disseny (BCD) i l’Ajuntament de Barcelona convoquen la...

Una trobada entre ciutats líder al Shari...

12/11/2018

Alcaldes i responsables en funcions de les ciutats líder del món, així com experts en el camp de l'...

"L’ADCE European Creativity Festiva...

09/11/2018

P)Què podem trobar en aquesta edició de l'ADCE European Creative Festival...