Barcelona Cultura

Lara Penin: “Entendre la gent és la part més important del disseny de serveis”

Lara Penin és directora del grau en Disseny Transdisciplinari a la Parsons School of Design, a Nova York. En la seva recerca, observa i analitza com el disseny de serveis pot generar canvis socials positius en relació a la sostenibilitat, i alhora bastir ponts entre la teoria i la pràctica de la innovació en disseny. Amb motiu de la seva conferència amb la doctoranda en sociologia Barbara Adams al summit de la Barcelona Design Week, divendres 14 de juny, parlem amb ella sobre com aquesta disciplina emergent del disseny pot ajudar la ciutadania a afrontar nous reptes i reorientar la nostra manera de viure cap a una de més sostenible.

Les organitzacions estan desenvolupant una innovació més centrada en la societat. Per què ara? Què no funcionava?

Els models organitzacionals estan canviant, i també ho estan fent les formes d’interacció i intercanvi a causa de la tecnologia i l’impacte que la globalització té a la nostra vida social. Estem més connectats que mai, però no ens havíem sentit tan sols fins ara. La manera com estem acostumats a treballar, basada en feines de llarga durada, està canviant, almenys a Occident. Permetre això és el motiu de la crisi mediambiental que estem vivint. És clar que cal un canvi, però encara no hem pactat en com fer-ho.

La teva investigació gira al voltant del disseny de serveis.

El disseny de serveis consisteix a dissenyar tenint en compte com els usuaris viuran aquests serveis. Això implica parar atenció no només a tots els artefactes al voltant d’un servei concret, sinó també als fluxos i la logística que hi ha al darrere. De la mateixa manera, significa integrar els processos participatius, fer l’usuari partícip. Per exemple, si estem dissenyant un nou servei hospitalari, caldrà dissenyar-lo conjuntament amb els serveis mèdics, d’infermeria, administració, pacients i les seves famílies.

Com pot el disseny de serveis impactar positivament en la gent?

El disseny de serveis hauria de tenir sempre un impacte positiu tant en consumidors de serveis com en els treballadors que hi ha al darrere; de fet, a tota l’organització. Els processos participatius i el co-disseny són les millors maneres de garantir un procés inclusiu i uns resultats significatius.

Oferir experiències interactives a l’usuari està convertint-se en una necessitat?

El món digital està cada cop més integrat en la vida diària de la gent. El que ofereix el disseny de serveis és una aproximació holística que estudia tot allò que pot derivar del procés de servei. Ja no ens agrada quan detectem una manca de cura i atenció o una resposta automàtica, i esperem més qualitat dels proveïdors de serveis. Els dissenyadors de serveis sovint treballen per crear una harmonia als diferents canals i aconseguir una millor percepció de l’experiència de servei.

Dissenyar serveis significa abordar situacions socials complexes. Aquestes pràctiques poden ser efectives davant reptes com el canvi climàtic, la crisi econòmica o els conflictes internacionals?

Naturalment. Estem parlant de problemes complexos i difícils d’abordar des d’una única disciplina. Considero el disseny de serveis una pràctica transdisciplinària que n’implica múltiples més, incloent-hi mètodes més intuïtius i artístics. Dit això, no crec que sigui una fórmula perfecta que ens permeti solucionar tots els nostres problemes, però sí un conjunt d’eines que pot ser útil en situacions crítiques. Penso que entendre la gent és l’aspecte més important de tot plegat. Els serveis són una resposta potencialment millor al consum de productes.

Quin rol jugarà la cultura en aquest escenari?

El rol dels dissenyadors ha de ser el de proporcionar una aproximació més significativa al disseny de serveis, des d’una perspectiva cultural i creativa. Si volem reorientar la societat cap a un estil de vida més sostenible, necessitarem reinventar la nostra mentalitat en el terreny social, cultural i mediambiental. El disseny de serveis necessita ser més ambiciós i desvincular-se d’allò que és estrictament comercial. Manca una actitud més imaginativa i poètica i els dissenyadors hi haurien de contribuir.

Altres notícies

Lara Penin: “Entendre la gent és la part...

12/06/2019

Lara Penin és directora del grau en Disseny...

36 noves peces se sumen a l'exposic...

11/06/2019

Amb motiu de les donacions rebudes durant els últims 10 anys, el Museu del...

Què és el bon disseny?

06/06/2019

Per respondre a aquesta pregunta, als anys setanta el dissenyador industrial Dieter Rams oferia al disseny en particular i a la societat...