Barcelona Cultura

L’esclat de les creacions publicitàries entre 1890 i 1950, al Museu del Disseny

Les formes i materials emprats per la indústria de la publicitat des del final del segle XIX fins a mitjans del segle XX són els grans protagonistes de l’exposició que acollirà el Museu del Disseny des del 13 de desembre fins al 31 de març del 2019.  “El boom de la publicidad. Reclamos de hojalata, cartón y azulejo. 1890-1950” recorre els diferents estils i dissenys de la publicitat comercial gràfica, més enllà dels cartells de paper; per acostar a tots els públics dissenys que una vegada van ser cèlebres i que han passat a ser elements de col·leccionisme.

L’exhibició, de més de 250 peces, se centra en productes d’ús quotidià, des d’envasos d’aliments o begudes fins a productes de drogueria i farmàcia o tabac. Amb l’objectiu de ressaltar les qualitats i avantatges d’aquestes mercaderies, els fabricants intentaven posicionar-se i escalar en el mercat, generant-ne una imatge atractiva i remarcant el seu nom en el disseny de la composició.

Durant aquesta època, la publicitat opta per materials de suport com el cartró, el llautó o la rajola de ceràmica, materials que van possibilitar una millor difusió dels productes anunciats. Aquests anuncis es col·locaven als establiments comercials, penjant de façanes o en aparadors i mostradors. També destaquen les grans figures de cartró bidimensionals i tridimensionals que es col·locaven a l’entrada de les botigues, i que van esdevenir molt populars.

Alhora, es posen de manifest altres mètodes de creació i reproducció d’imatges, com és la litografia amb colors o estampació cromolitogràfica, que va significar l’arribada del color al món de la publicitat i va constituir un procés clau per a la divulgació del cartell publicitari en paper, llautó i cartró. Quant a la rajola de ceràmica, l’exhibició ens introdueix la tècnica de l’entubat, una de les més refinades i típica de terres valencianes.

L’exhibició acull obres de professionals, sovint anònims, de la il·lustració, cedits de Colección Mateu Llinàs i Audet de Barcelona, i del Museo de Cerámica de Manises. La majoria dels components de l’exposició van ser produïts a Catalunya, exceptuant la publicitat sobre ceràmica, principalment originària de València.

Altres notícies

Oscar Guayabero: “Estem vivint un moment...

10/10/2019

Oscar Guayabero (1968) és para-dissenyador. Ell no dissenya, diu, sinó que activa disseny, i ho fa des del pensament, l...

El Museu del Disseny revisa l’obra i pen...

10/10/2019

L’exposició...

Què fer en família al Disseny Hub aquest...

09/10/2019

En línia amb el compromís del Disseny Hub Barcelona per fer arribar el disseny i la cultura a totes les edats, la tardor arriba al...

Talent i orfebreria, els protagonistes d...

09/10/2019

El principal esdeveniment de joieria artística i objectes d'autor del país, JOIA Barcelona Art Jewellery & Objects...