Barcelona Cultura

L’esclat de les creacions publicitàries entre 1890 i 1950, al Museu del Disseny

Les formes i materials emprats per la indústria de la publicitat des del final del segle XIX fins a mitjans del segle XX són els grans protagonistes de l’exposició que acollirà el Museu del Disseny des del 13 de desembre fins al 31 de març del 2019.  “El boom de la publicidad. Reclamos de hojalata, cartón y azulejo. 1890-1950” recorre els diferents estils i dissenys de la publicitat comercial gràfica, més enllà dels cartells de paper; per acostar a tots els públics dissenys que una vegada van ser cèlebres i que han passat a ser elements de col·leccionisme.

L’exhibició, de més de 250 peces, se centra en productes d’ús quotidià, des d’envasos d’aliments o begudes fins a productes de drogueria i farmàcia o tabac. Amb l’objectiu de ressaltar les qualitats i avantatges d’aquestes mercaderies, els fabricants intentaven posicionar-se i escalar en el mercat, generant-ne una imatge atractiva i remarcant el seu nom en el disseny de la composició.

Durant aquesta època, la publicitat opta per materials de suport com el cartró, el llautó o la rajola de ceràmica, materials que van possibilitar una millor difusió dels productes anunciats. Aquests anuncis es col·locaven als establiments comercials, penjant de façanes o en aparadors i mostradors. També destaquen les grans figures de cartró bidimensionals i tridimensionals que es col·locaven a l’entrada de les botigues, i que van esdevenir molt populars.

Alhora, es posen de manifest altres mètodes de creació i reproducció d’imatges, com és la litografia amb colors o estampació cromolitogràfica, que va significar l’arribada del color al món de la publicitat i va constituir un procés clau per a la divulgació del cartell publicitari en paper, llautó i cartró. Quant a la rajola de ceràmica, l’exhibició ens introdueix la tècnica de l’entubat, una de les més refinades i típica de terres valencianes.

L’exhibició acull obres de professionals, sovint anònims, de la il·lustració, cedits de Colección Mateu Llinàs i Audet de Barcelona, i del Museo de Cerámica de Manises. La majoria dels components de l’exposició van ser produïts a Catalunya, exceptuant la publicitat sobre ceràmica, principalment originària de València.

Altres notícies

IDD: L’ànima dels objectes amb Mario Tri...

12/03/2019

“Per projectar les ciutats del futur, abans hem de projectar les coses del present; així entendrem millor perquè vivim a les nostres...

Conrad Roset: “Avui les xarxes són la te...

12/03/2019
  • Com creus que afecta la teva popularitat a la xarxa a la percepció de la teva feina?

  • ...

FLIC: 3 il·lustradores que no et pots pe...

07/03/2019

Amb motiu de la novena edició del festival FLIC,...

La Reshape Exhibition revoluciona el tèx...

07/03/2019

Del 14 de març fins al 14 d'abril, el Disseny Hub Barcelona acollirà la "Reshape Exhibition", un esdeveniment temporal centrat en la...