Barcelona Cultura

Oscar Guayabero: “Estem vivint un moment de transició, i el disseny està trigant massa a entendre-ho”

Oscar Guayabero (1968) és para-dissenyador. Ell no dissenya, diu, sinó que activa disseny, i ho fa des del pensament, l’escriptura i el comissariat d’exposicions, entre altres àmbits. Assessora empreses i institucions en la comunicació i el disseny de serveis i productes, imparteix classes a diferents escoles de disseny i publica articles.

No dissenya, però s’envolta constantment d’aquesta disciplina. Això és precisament el que el vincula a Victor J. Papanek, dissenyador, pensador i pedagog a qui el Museu del Disseny de Barcelona dedicarà la seva nova exposició temporal. “Victor Papanek: la política del disseny” s’inaugurarà el pròxim 30 d’octubre, i és una col·laboració del Museu amb el Vitra Design Museum, juntament amb la Fundació Victor J. Papanek, Universitat d’Arts Aplicades Viena.

Qui va ser Victor J. Papanek?

És un dissenyador que s’acaba convertint en un teòric amb una línia de treball no massa comuna. No respon a un perfil de dissenyador clàssic, sinó que genera entorns de pensament. Va plantejar quin és el paper que ha de tenir el disseny dins la societat, i ho va fer en un moment de canvi, a finals dels anys seixanta. A partir d’aquí, la seva activitat acadèmica, els seus llibres i les conferències que va donar per tot el món van crear una influència important dins el sector, sobretot en el disseny de producte. Si ell passa a formar part de la història del disseny, és més per les seves propostes conceptuals que no pas per les seves obres. De fet, moltes de les seves peces i projectes estan dissenyades en col·laboració amb els seus estudiants. És a partir del seu treball de pedagogia del disseny que genera projectes que acaben esdevenint possibles productes o serveis.

Quin és, segons ell, el paper que ha d’assumir el disseny?

Al seu llibre “Disseny per al món real” comença dient que hi ha poques professions més danyoses que el disseny. Amb això posa en dubte el treball del dissenyador al servei del client, simplement perquè aquest guanyi diners; i posa en crisi el model de dissenyador del moment. Fins i tot, el van acabar expulsant de l’Associació de Dissenyadors dels Estats Units per dir-ho. Papanek planteja que el disseny actuï com a eina de canvi per millorar la societat.

Quines idees sostenien el seu pensament?

En primer lloc, Papanek es desmarca de la idea de disseny universal, i desmenteix l’existència d’un usuari universal. Per això defensa el disseny per minories, que en realitat són la majoria, perquè si sumes totes les persones que no corresponen a l’estàndard universal (home blanc, entre 35 i 40 anys, poder adquisitiu alt, valor cultural alt-mig, sense cap mena de diversitat funcional…), qui en queda fora serà un sector molt reduït. El ‘design for-all’ és flexible per adaptar-se a capacitats d’aquestes minories.

En segon lloc, planteja que el disseny forma més part del problema que de la solució en termes de sostenibilitat. La immensa majoria del disseny no és sostenible i està al servei del creixement industrial, però no podem créixer indefinidament en un entorn finit, que és el món. És dels primers a plantejar que hem de dissenyar cap a la transició ecològica, cap a un model en què allò que fem sigui sostenible en relació amb les capacitats del nostre planeta.

El tercer punt seria el disseny col·laboratiu o co-disseny, que inclou l’usuari dins els processos de creació de disseny. No considera que l’usuari final (i no consumidor) hagi de ser dipositari d’allò que dissenyem, sinó que cal col·locar-lo en el centre del treball, dissenyar amb i per ell. Amb la seva col·laboració i coneixement podrem realment solucionar els seus problemes reals.

Paral·lelament a l’exposició es desenvoluparà un programa d’activitats que has organitzat. En què consistirà?

Vam pensar que Barcelona podia aportar a l’exposició una línia de pensament que consistiria a fer una lectura actualitzada dels conceptes de Papanek; és a dir, quina mirada podem fer avui a la seva manera de pensar, quina validesa tenen els seus plantejaments en l'actualitat. Ho farem a partir d’un cinefòrum, diferents taules rodones on parlarem de com l’art revista l’obra de Papanek i com plantegem la sostenibilitat, si en termes de resistència o col·laboracionisme. També farem trobades internes que nodriran una publicació final sobre sostenibilitat i disseny social. A banda de la conferència inaugural que faran les comissàries de l’exposició (Amelie Klein i Alison J. Clarke), el cap de cartell serà John Thackara, que seria el nou Papanek; va ser un dels primers a parlar de la decepció digital i de com sobreviure a l’economia verda. En paral·lel, el Museu ja està treballant per a incorporar les escoles de disseny dins el discurs de l’exposició amb diferents propostes.

Fem una mirada a Barcelona. Com està assimilant la ciutat les dinàmiques de disseny social que defensava Papanek?

El disseny està trigant massa a entendre que la realitat està canviant. Estem vivint un moment de transició, que no és voluntària sinó forçosa. El nostre hàbitat canviarà radicalment en els pròxims anys, i canviarà també en relació amb la nostra actitud i el nostre funcionament. Barcelona és una de les ciutats amb més escoles de disseny al món, i s’hi està creant un pensament crític al voltant de què ha de ser el dissenyador dins la societat. Justament en un moment en què l’actual govern de l’Ajuntament està desenvolupant estratègies al voltant de l’economia del comú, diria que tenim una oportunitat de generar un nou relat –o en tot cas, revisar l'actual. A diferència d’altres ciutats, el nostre punt fort és el coneixement. Estem en una situació bastant privilegiada de poder generar una nova manera de fer, amb dissenyadors que intentin donar resposta, com diria Papanek, al món real.

Altres notícies

Oscar Guayabero: “Estem vivint un moment...

10/10/2019

Oscar Guayabero (1968) és para-dissenyador. Ell no dissenya, diu, sinó que activa disseny, i ho fa des del pensament, l...

El Museu del Disseny revisa l’obra i pen...

10/10/2019

L’exposició...

Què fer en família al Disseny Hub aquest...

09/10/2019

En línia amb el compromís del Disseny Hub Barcelona per fer arribar el disseny i la cultura a totes les edats, la tardor arriba al...

Talent i orfebreria, els protagonistes d...

09/10/2019

El principal esdeveniment de joieria artística i objectes d'autor del país, JOIA Barcelona Art Jewellery & Objects...