Recollida comercial
Els comerços i les activitats econòmiques de la ciutat de Barcelona tenen l’obligació de gestionar els seus residus correctament. Segons el Decret legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, que aprova el Text refós de la Llei 6/1993, reguladora dels residus de Catalunya, tots els establiments comercials i de serveis han de fer-ne una correcta gestió, separant els residus per fraccions i utilitzant les modalitats de recollida implantades a la seva zona.
Per a la majoria d’establiments i activitats econòmiques el servei de recollida de residus està subjecte al pagament del preu públic. Aquest preu varia en funció de la tipologia de l’activitat, i de la classe i volum de residus que generen.
Normativa i recomanacions
A continuació consulteu la normativa reguladora vigent, així com un llistat de recomanacions per a una correcta gestió dels residus.
Modalitats de recollida selectiva dels residus comercials
L’Ajuntament estableix 4 modalitats diferents de recollida selectiva comercial, que classifica les activitats comercials segons el sistema de recollida que han d’utilitzar i el volum de residus que generen.
Establiments ubicats fora dels eixos o zones comercials ens els quals es presta el servei de recollida comercial porta a porta.
- Servei de recollida convencional, assimilable a la recollida domiciliària, per a establiments en què la suma dels volums generats de les fraccions resta i orgànica sigui inferior a 600 l/dia o amb un volum generat inferior a 600 l/setmana de les fraccions paper/cartró, vidre o envasos lleugers.
Establiments ubicats dins dels eixos o zones comercials on es presta el servei de recollida comercial porta a porta. Aquestes activitats es diferencien en 2 subgrups diferents, segons el volum de residus generats.
- Servei de recollida convencional, assimilable a la recollida domiciliària, per a establiments en què la suma dels volums generats de les fraccions resta i orgànica sigui inferior o igual a 120 l/dia o amb un volum generat inferior o igual a 120 l/setmana de les fraccions paper/cartró, vidre o envasos lleugers, excepte per a la fracció cartró en cas que la zona tingui implantada la recollida de cartró plegat i lligat en vorera.
- Servei de recollida amb bujols, per a establiments en què la suma dels volums generats de les fraccions resta i orgànica sigui superior a 120 l/dia i inferior o igual a 600 l/dia o amb un volum generat superior a 120 l/setmana i inferior o igual a 600 l/setmana de les fraccions paper/cartró, vidre o envasos lleugers. Es condiciona aquesta recollida a les fraccions per a les quals l’Ajuntament ofereixi el servei i sempre que ho avalin criteris tècnics.
Establiments identificats com a grans generadors de residus, independentment de la zona on estiguin ubicats.
- Servei de recollida amb bujols, per a establiments que siguin grans generadors de residus en què la suma dels volums generats de les fraccions resta i orgànica sigui igual o superior a 600 l/dia o amb un volum generat igual o superior a 600 l/setmana de les fraccions paper/cartró o vidre o envasos lleugers.
Establiments amb el servei de recollida comercial mitjançant el sistema de bústies pneumàtiques. Aquestes activitats es classifiquen en 2 subgrups diferents.
- Els establiments comercials que es trobin dins de l’àrea de recollida pneumàtica, assimilable a recollida domiciliària, hauran de fer servir aquest sistema per lliurar les fraccions admeses.
- Els establiments comercials que disposin de boques internes hauran de fer servir aquest sistema per lliurar les fraccions d’orgànica (etiquetes identificatives de color marró) i resta (etiquetes identificatives de color gris). Per la resta de fraccions s’hauran d’acollir als sistemes de recollida establerts en la seva zona.
Consulteu tots els detalls de la Normativa i preus públics 2023 al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.
Enllaços d’interès:
- Normativa específica per a comerços i activitats econòmiques del porta a porta de Sarrià.
- Normativa específica per a comerços i activitats econòmiques del porta a porta de Sant Andreu de Palomar.
- Normativa específica per a comerços i activitats econòmiques de la recollida amb plataformes mòbils al Bon Pastor.
Classificació de les activitats segons els residus generats
Els comerços i activitats econòmiques de Barcelona es classifiquen pel volum de residus que generen i la superfície del seu establiment o local:
A) Establiments en què la suma dels volums generats de les fraccions rebuig i orgànica sigui inferior a 600 litres/dia, o amb un volum generat inferior a 600 litres/setmana de les fraccions de paper i cartró, vidre o envasos lleugers. En funció del tipus d’activitat que desenvolupin i de la superfície del seu establiment o local, es consideraran:
- Generadors mínims, si es tracta d’activitats dutes a terme per professionals —agrupacions de la secció 2a de les tarifes de l’impost sobre activitats econòmiques— en establiments, locals, despatxos o en el domicili habitual, de superfície inferior o igual a 25 m2.
- Generadors petits, si es tracta d’activitats empresarials —secció 1a— dutes a terme en locals, establiments, despatxos, etcètera amb superfícies de fins a 50 m2 , i activitats professionals —secció 2a— dutes a terme en locals, establiments, despatxos, etcètera amb superfícies a partir de 25 m2 i fins a 50 m2 inclosos.
- Generadors mitjans, si es tracta d’activitats empresarials —secció 1a— i activitats professionals —secció 2a— dutes a terme en locals, establiments, despatxos, etcètera amb superfícies a partir de 50 m2 i fins a 250 m2 .
- Generadors importants, si es tracta d’activitats empresarials —secció 1a— i activitats professionals —secció 2a— dutes a terme en locals, establiments, despatxos, etcètera amb superfícies de més de 250 m2 .
B) Establiments d’activitats empresarials —secció 1a— i activitats professionals —secció 2a— en què la suma dels volums generats de les fraccions resta i orgànica sigui igual o superior a 600 litres/dia o amb un volum generat igual o superior a 600 litres/setmana de les fraccions de paper i cartró, vidre o envasos lleugers, amb independència de la seva superfície, es consideren grans generadors a tots els efectes d’aplicació del preu públic.
Els residus generats per l’activitat s’hauran de separar obligatòriament en origen amb contenització específica.
Consulteu tots els detalls de la Normativa i preus públics 2023 al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.
Normativa vigent
D’acord amb el que disposen l’article 106 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, els articles 41 i següents del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’estableixen els preus públics per la prestació del servei de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals definits en el text refós de la Llei reguladora dels residus aprovat pel Decret legislatiu 1/2009, de 21 juliol.
Totes les activitats econòmiques de Barcelona que generen residus estan subjectes al pagament del preu públic pel servei de recollida selectiva de les fraccions de residus (orgànica, envasos, paper i cartró, vidre i rebuig) que generen per la seva pròpia activitat. L’obligació de pagar el preu públic per la recollida de residus neix amb la utilització del servei o l’inici de l’activitat si no s’ha rebut la validació corresponent de l’Ajuntament per a la utilització del servei privat de recollida selectiva o sistema de logística inversa, tal i com indica l’article 14 de la Normativa de preus públics.
Per acollir-se al servei de recollida de residus, totes les persones físiques i jurídiques que duguin a terme una activitat econòmica s’han de donar d’alta en el padró d’aquest preu públic i fer efectiva l’autoliquidació de l’any d’inici utilitzant el model normalitzat que trobaran al web d’Hisenda. El tràmit permet efectuar l’autoliquidació del preu públic de recollida de residus a generadors mínims, petits, mitjans i importants.
Per a més informació, consulteu la Normativa i preus públics 2023 al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona
Obligacions de les activitats comercials
Totes les activitats comercials de la ciutat de Barcelona tenen l’obligació de separar en origen les fraccions generades, utilitzant les modalitats de recollida implantades a la seva zona d’activitat.
Per tal de determinar la classificació de generador que els correspongui, els comerços i les activitats econòmiques han de facilitar a l’Ajuntament informació sobre el volum dels residus que generen.
En les zones on no hi hagi contenidors de recollida a la via pública, els establiments han de lliurar les fraccions utilitzant els bujols/contenidors o mitjançant el sistema de bosses, en funció de la modalitat de recollida implantada a la seva zona i el volum de generació de residus.
Les activitats que han d’aportar els seus residus mitjançant bujols, contenidors o boques de recollida pneumàtica han de separar les fraccions respectant la classificació següent:
- Orgànica: bujol o contenidor amb tapa marró o boca de recollida pneumàtica amb etiqueta identificativa de color marró.
- Envasos: bujol o contenidor amb tapa groga. Aquesta recollida es condiciona al fet que l’Ajuntament ofereixi el servei i sempre que ho avalin els criteris tècnics.
- Paper i cartró: el paper amb bujol o contenidor amb tapa blava i el cartró plegat i lligat a la vorera.
- Rebuig: bujol o contenidor amb tapa grisa o boca de recollida pneumàtica amb etiqueta identificativa de color gris.
- Vidre: bujol o contenidor amb tapa verda.
Els establiments que generen residus de les fraccions orgànica i resta hauran de gestionar-les obligatòriament amb la mateixa modalitat de recollida, ja sigui mitjançant el servei municipal, amb la contractació d’un servei privat o bé mitjançant sistemes de logística inversa. En qualsevol d’aquests casos, el comerç haurà de garantir-ne el lliurament de manera separada. En casos excepcionals, i amb validació prèvia de la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus (DSNGR) de Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana, aquestes fraccions es podran gestionar mitjançant modalitats diferents. Les sol·licituds s’hauran de presentar a qualsevol registre municipal a l’atenció de la DSNGR. L’Ajuntament podrà practicar les inspeccions i controls que consideri adients i demanar la documentació preceptiva per emetre’n la validació pertinent.
Tots els comerços i les activitats econòmiques de la ciutat de Barcelona estan obligades al pagament del preu públic per la prestació de serveis de recollida de residus comercials i industrials de característiques assimilables als municipals. En casos excepcionals els establiments poden no estar subjectes al pagament o poden gaudir de reduccions del preu públic . Consulteu totes les excepcions a l’apartat de Tarifes.
Tarifes anuals per a la recollida de residus comercials
QUANTIA
Les tarifes anuals per a la recollida de residus comercials s’estableixen a partir del volum de residus que els comerços i les activitats econòmiques generen i la composició de les fraccions de residus generades.
- La quota anual corresponent als establiments que generen un volum inferior a 600 litres/dia de les fraccions orgànica i resta conjuntes o un volum inferior a 600 litres/setmana de les fraccions paper/cartró, vidre o envasos lleugers, es determinen d’acord amb el següent:
A) El volum dels residus generats, calculat indiciàriament a partir de la superfície dels locals, establiments, despatxos i altres on s’exerceix l’activitat, per raó de la qual es classifiquen en generadors mínims, petits, mitjans i importants, tal i com s’indica a la Normativa General de Preus Públics de 2023.
B) La composició de les fraccions de residus generades, determinada indiciàriament a partir dels epígrafs d’activitats, per raó dels quals es classifiquen en grups A, B, C, D o E, d’acord amb el que estableix l’article 5, apartat 2, de la mateixa Normativa.
L’import es calcula segons la superfície del local i l’epígraf de l’activitat econòmica, d’acord amb el que estableix l’article 10. - La quota anual corresponent als establiments grans generadors en què la suma dels volums generats de les fraccions resta i orgànica sigui igual o superior a 600 litres/dia, o amb un volum igual o superior a 600 litres/setmana de les fraccions paper/cartró, vidre o envasos lleugers, considerats grans generadors, es determina en funció dels litres diaris recollits de la fracció resta i pel cost d’entrega, reposició, manteniment i neteja (1 rentat intensiu i 2 mecànics) dels cubells o contenidors destinats a la recollida de les fraccions selectives de matèria orgànica, vidre, paper/cartró i envasos lleugers.
Totes les persones titulars d’activitats susceptibles de ser grans generadors hauran de complimentar l’Enquesta de Generació de Residus, que els hi facilitarà la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus (DSNGR). En el cas que optin per gestionar la recollida mitjançant un servei privat de recollida selectiva o sistema de logística inversa, acreditaran aquesta circumstància mitjançant la validació de l’Ajuntament per a la utilització del servei privat de recollida selectiva i/o sistema de logística inversa d’acord amb l’establert en l’article 14è.
L’Administració municipal procedirà a liquidar semestralment el preu públic dels grans generadors.
En cas que no se sol·liciti aquesta enquesta, s’entendrà que l’empresa/establiment s’acull voluntàriament al servei municipal i s’estimarà el volum de residus generat, a l’efecte de liquidar els preus públics, d’acord amb les tarifes i els coeficients correctors establerts.
La sol·licitud de l’EGR es pot presentar mitjançant una instància a qualsevol Oficina d’Atenció a la Ciutadania.
Per a informació específica, podeu adreçar-vos a qualsevol oficina d’atenció al ciutadà (OAC) o trucar al 010. - Totes les tarifes van gravades amb l’impost sobre el valor afegit, amb el tipus impositiu reduït.
- Utilització del sistema de recollida pneumàtica amb boques internes exclusives:
A) La tarifa de fracció orgànica s’assimila al cost anual de recollida d’un bujol de 660 litres de qualsevol fracció selectiva.
B) La tarifa de la fracció resta es determina en funció del nombre d’aspiracions addicionals necessàries per garantir l’evacuació dels residus. El preu per aspiració s’assimila al preu de recollida de la fracció resta d’un cubell de 660 litres de capacitat. - Recollides puntuals o extraordinàries, preu per cada servei: independentment de la fracció que es reculli, s’apliquen els preus definits per a la fracció resta per cada cubell recollit.
Consulta tots els detalls de la Normativa i preus públics 2023 al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (pàgina 33).
NO SUBJECCIÓ
No estan subjectes al pagament del preu públic per la prestació dels serveis de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals:
A) Els titulars d’activitats generadores de residus comercials i industrials assimilables als municipals que acreditin que disposen de la validació de l’Ajuntament per a la utilització del servei privat de recollida selectiva o sistema de logística inversa, d’acord amb el que estableix l’article 14 de la Normativa General de Preus Públics de 2023.
Aquest supòsit es validarà sempre que s’acrediti que es gestiona de manera privada la totalitat dels residus generats per a l’any en curs.
B) Els titulars d’activitats sense superfície declarada.
C) Els titulars d’activitats generadores únicament de residus industrials no assimilables als residus municipals.
REDUCCIONS DEL PREU PÚBLIC
En alguns casos els comerços i activitats econòmiques poden gaudir de reduccions del preu públic del servei de recollida de residus, sempre i quan compleixin algun d’aquests supòsits:
A) Activitats de temporada: les activitats de temporada sotmeses a llicències d’ocupació d’espais de domini públic gaudiran d’una reducció del 50% de la tarifa corresponent, sempre que l’activitat esmentada sigui exercida durant un període màxim de sis mesos.
B) Gestió de residus mitjançant transportistes i gestors privats de residus. Les tarifes del preu públic poden ser objecte de reduccions quan els titulars d’activitats generadores de residus comercials i industrials assimilables als municipals acreditin que alguna de les fraccions residuals generades disposen de la validació de l’Ajuntament per a la utilització del servei privat de recollida selectiva o sistema de logística inversa d’acord amb el que estableix l’article 14, per a l’any en curs. Aquest supòsit es validarà sempre que s’acrediti la gestió privada de la totalitat de la fracció o fraccions per a les quals es disposa d’un contracte amb un operador privat.
Per als establiments que no siguin grans generadors, la reducció del preu públic consistirà en una reducció del coeficient en funció de cadascuna de les fraccions recollides selectivament d’acord amb el que estableix l’article 8, apartat b.
Per obtenir la reducció, en el cas d’establiments que no siguin grans generadors, la documentació s’haurà de presentar a qualsevol registre municipal a l’atenció de la DSNGR de Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana dintre dels primers sis mesos de l’any. Les sol·licituds presentades amb posterioritat, en cas que es validin, tindran vigència a partir de l’exercici següent.
C) Reconeixement a la contribució efectuada al Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat. Gaudiran d’una reducció del 10% sobre les tarifes resultants les entitats i empreses de Barcelona que hagin posat en marxa un pla d’acció en el marc del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat de Barcelona per una de les vies següents:
- Els centres educatius amb un pla d’acció vigent, en el marc del programa Barcelona Escoles + Sostenibles, durant el curs escolar que s’inicia l’any anterior al d’aplicació del preu públic.
- Les organitzacions adherides al Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere reconegudes amb la distinció Biosphere pel seu pla de millora de l’any anterior al d’aplicació del preu públic.
- Les demés organitzacions signants del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat amb un pla d’acció de sostenibilitat publicat i implementat. El pla d’acció ha d’haver estat publicat com a màxim el 30 de juny de l’any anterior al d’aplicació del preu públic.
- Les organitzacions que s’adhereixin al Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat amb posteritat al 30 de juny de l’any anterior al d’aplicació del preu públic i publiquin una memòria de sostenibilitat.
- Les activitats econòmiques i professionals associades a una associació, gremi o col·legi professional signant del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat que van declarar l’adhesió al pla d’acció de sostenibilitat vigent de la seva entitat associativa i van implementar les accions proposades al llarg de l’any anterior al d’aplicació del preu públic.
- L’adhesió al pla de sostenibilitat ha d’haver estat declarada per l’associat beneficiari com a màxim el 30 de juny de l’any anterior al de l’aplicació del preu públic, a través de formulari web o formulari en paper enviat per l’entitat als seus associats.
- La pertinença d’aquestes activitats econòmiques i professionals a la corresponent associació, gremi o col·legi professional ha d’haver estat certificada per la seva entitat mitjançant un llistat dels socis que s’han adherit al pla.
- Les activitats econòmiques i professionals que hagin iniciat activitat amb data posterior al 30 de juny de l’any anterior al d’aplicació del preu públic, amb la condició que estiguin associades a una associació, gremi o col·legi professional signant del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat i que acreditin la realització d’accions presentant la seva memòria de sostenibilitat.
- La pertinença d’aquestes activitats econòmiques i professionals a la corresponent associació, gremi o col·legi professional ha d’haver estat certificada per la seva entitat.
En el cas de cadenes d’establiments, franquícies, centres comercials, grups empresarials, gremis, eixos comercials i associacions, encara que estiguin associats a una entitat de nivell superior, han d’haver signat el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat i desenvolupat un pla d’acció propi a fi que els establiments que en formen part s’hi hagin pogut adherir i gaudeixin de la reducció del preu públic.
La reducció no s’aplicarà als titulars d’activitats que hagin estat objecte de d'una sanció ferma en el darrers dotze mesos per incompliment de la normativa sobre residus.
D) Reconeixement a la contribució al Compromís Barcelona Plàstic Zero. Gaudiran d'una reducció del 10% sobre les tarifes resultants les entitats, activitats econòmiques i professionals que hagin aplicat mesures d'eliminació o reducció de plàstics d'un sol ús en el marc del Compromís Barcelona Plàstic Zero, en els casos següents:
- Els comerços d’alimentació, de productes de neteja de la llar i d’higiene personal que venen un mínim d’un terç dels seus productes o bé a granel sense plàstics d’un sol ús o bé en envasos reutilitzables que es retornen a l’establiment. Es consideraran només els establiments comercials alimentaris en què d’acord amb l’Ordenança d’Establiments i Centres de Comerç de Barcelona (2011) (a partir d’ara OECCB) es permet la venda a granel.
- Els establiments alimentaris dels grups 2 i 4 segons l’OECCB, és a dir carnisseries, polleries, cansaladeries, xarcuteries, peix i marisc i pesca salada que els serveixen en envasos reutilitzables i retornables oferts pel mateix establiment o que accepten servir en envasos reutilitzables que porta la clientela. També és necessari que n’estigui fent difusió de manera visible a l’establiment.
- Els bars i cafeteries i restaurants que compleixen com a mínim un dels tres requisits següents: que serveixen un mínim d’un terç de les begudes per emportar en gots reutilitzables i retornables; i/o que serveixen un mínim d’un terç de les begudes per consumir a l’establiment en envasos (ampolles, garrafes, etc.) que es retornen i són reutilitzats pel proveïdor o pel mateix establiment; i/o que sempre que la clientela es vol endur el menjar sobrant que no s’ha acabat, el serveixen en envasos reutilitzables i retornables.
- Els establiments hotelers que si ofereixen útils de bany (sabó, gel, xampú, etc.) ho facin sempre en dosificadors o en envasos reutilitzables pel mateix establiment, i si ofereixen servei de restauració, no facin servir plàstics d’un sol ús ni productes envasats en monodosis (mantega, melmelades, sucre, cereals, etc.) i que a més, com a mínim acompleixin un dels tres supòsits anteriors establerts pels bars, cafeteries i restaurants.
- Els establiments i serveis que venen menjar per emportar o plats preparats que els serveixen en envasos reutilitzables i retornables oferts pel mateix establiment o que accepten servir en envasos reutilitzables que porta la clientela. També és necessari que n’estigui fent difusió de manera visible a l’establiment.
- Els establiments de comerç no alimentari i serveis de proximitat com ara tintoreries, floristeries o perruqueries que eviten totalment els plàstics d’un sol ús.
- Les residències de gent gran o escoles bressol que com a mínim un terç dels bolquers que usen siguin reutilitzables.
- Altres accions voluntàries de reducció o eliminació de plàstics d'un sol ús d’especial rellevància i significació que el sol•licitant justifiqui suficientment.
Les mesures han d’haver estat aplicades al llarg de 2022 i/o fins a la data d’interposició de la sol·licitud de reducció.
Les activitats que també gaudeixin del 10% de reducció com a reconeixement a la seva contribució del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat, obtindran una reducció conjunta del 20%.
El termini màxim per interposar la sol•licitud de reducció regulada en aquest apartat per part de les persones interessades és el 13 d’abril de l’any en curs, omplint el formulari específic que s’habilitarà al portal de tràmits, incloent dades i evidències de la contribució realitzada al Compromís.
En el cas de les cadenes d'establiments, franquícies o grups empresarials, la reducció només s'aplicarà als establiments, locals o activitats dels quals s’hagin presentat les dades corresponents i les evidències d’aplicació de les mesures.
La reducció no s’aplicarà a les persones titulars d'activitats que hagin estat objecte d’una sanció ferma en el darrers dotze mesos per incompliment de la normativa sobre residus.
E) Activitats econòmiques de zones on hi ha implantat un sistema de recollida individualitzada de residus, com ara el porta a porta o contenidors intel·ligents. Gaudiran d’una reducció del 15% sobre les tarifes resultants les activitats econòmiques que són generadors mínims, petits, mitjans i importants que acompleixin els dos criteris següents:
Criteri 1. Aportacions d’orgànica i/o reciclables
Es considerarà que s’acompleix aquest criteri quan una activitat econòmica hagi fet un mínim de 52 aportacions d’orgànica anuals, o un mínim de 26 aportacions de reciclables anuals.
Criteri 2. Aportacions de rebuig
Es considerarà que s’acompleix aquest criteri quan una activitat econòmica hagi fet un mínim de 12 aportacions de rebuig anuals. Els establiments que hagin acomplert aquests criteris durant l’exercici en curs obtindran la reducció pertinent al rebut del preu públic de l’exercici següent.
Per l’aplicació d’aquests criteris es tindran en compte les dades de la plataforma de gestió del sistema de recollida individualitzada i les lectures dels codis d’identificació de les 3 fraccions identificades: rebuig, orgànica i/o reciclables.
En el cas de les activitats que es donin de baixa o es traspassin perdran el dret a aquesta reducció.
Aquesta reducció podrà sumar-se a les altres reduccions previstes en aquest article.
F) Usuaris del Punt Verd de Mercabarna. Totes les activitats que acreditin l’ús del Punt Verd de Mercabarna per al lliurament de les fraccions resta, orgànica, paper/cartró i envasos, i que ho sol·licitin, podran gaudir de la reducció associada al coeficient de la fracció residual corresponent. Caldrà presentar la documentació dins dels sis primers mesos de l’any en curs, a qualsevol registre municipal, a l’atenció de la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus (DSNGR) de Medi Ambient i Serveis Urbans-Ecologia Urbana. No s’acceptaran les acreditacions presentades fora d’aquest termini. La documentació s’haurà de presentar i validar anualment.
G) Activitats professionals exercides des del domicili. Els titulars d’activitats professionals classificats com a productors mínims —amb una superfície d’activitat igual o inferior a 25 m2— que duguin a terme l’activitat professional en el seu domicili d’empadronament, a títol individual i sense personal dependent, gaudiran d’una reducció del preu públic del 100% de la tarifa corresponent.
Consulteu tots els detalls de la Normativa i preus públics 2023.
Recomanacions
Cada activitat comercial té les seves particularitats en quant a la gestió dels residus que generen. Tanmateix, si totes elles tenen presents aquests 4 punts essencials de ben segur que reduiran el volum de residus que produeixen i contribuiran en aconseguir una ciutat més sostenible.
- El millor residu és el que no es produeix.
Eviteu embolcalls innecessaris, compreu racionalment i feu servir materials reutilitzables. - Recicleu com més materials millor. Reduireu la quantitat de residus que acaben en els abocadors o les incineradores i els donarem un nou ús.
- No deixeu els residus al costat dels contenidors o abandonats a la via pública. És un deure de tothom tenir uns carrers nets i lliures de deixalles.
- Respecteu els horaris establerts per treure la brossa. D’aquesta manera evitareu generar molèsties als vianants i al veïnat.
Si la vostra activitat genera residus que, per les seves característiques (olor, pèrdues de residu, descomposició de matèria orgànica, etc.), poden ocasionar molèsties a la ciutadania, useu bosses d’un gruix adequat o doble bossa i assegureu-vos de tancar la bossa correctament, per tal que no es trenquin ni s’obrin en el moment de llençar-les.
Recordeu que les activitats comercials poden organitzar la recollida a través dels serveis municipals o bé poden contractar el servei a transportistes o gestors privats registrats a l’Agència de Residus de Catalunya.
L’Ajuntament posa a disposició de les activitats comercials un telèfon d’atenció gratuït (900 702 030) per resoldre els dubtes que se’ls puguin plantejar a l’hora de gestionar els seus residus. També ofereix unes formacions personalitzades en matèria de gestió de residus comercials i industrials assimilables als municipals. Aquest servei també és gratuït i es pot sol·licitar a través del telèfon 932 389 350 o mitjançant l’adreça: formacio@siresa.cat.
A continuació, consulteu les recomanacions per a la gestió de residus segons cada activitat comercial:
-
Residus orgànics. La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
Paper i cartró. Cal gestionar-les com el paper i el cartró en general:
En zones de recollida comercial, cal treure’l els dies de recollida en els horaris establerts. En zones sense recollida comercial, cal dipositar-lo plegat als contenidors blaus del carrer.
Oli vegetal. La separació és obligatòria i cal acreditar la recollida mitjançant la contractació d'un gestor privat (a l'establiment s'ha de disposar d'una còpia del contracte en vigor amb una empresa de recollida autoritzada per l'Agència de Residus de Catalunya) o mitjançant els comprovants de lliurament d'aquest residu a qualsevol Punt Verd de Zona de la ciutat. -
Aparells elèctrics o electrònics vells. Segons la nova Directiva europea per a la regularització dels drets i les obligacions en matèria de la gestió correcta dels residus d’aparells elèctrics i electrònics, l’establiment ha d’oferir, de manera gratuïta, la recollida de l’electrodomèstic vell quan en compri un de nou.
- Grans electrodomèstics
- Petits electrodomèstics
- Equips d'informàtica i telecomunicacions
- Aparells electrònics de consum
- Aparells d'enllumenat
- Eines elèctriques i electròniques
- Joguines o equips esportius i de temps lliure
- Aparells mèdics
- Instruments de vigilància i control
- Màquines expenedores
Embalatges. Els grans embalatges dels electrodomèstics cal gestionar-los correctament.
- En zones de recollida comercial, cal treure'ls els dies de recollida en els horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-los plegats als contenidors blaus del carrer.
- Els materials de protecció, com el porexpan, es poden portar als Punts Verds de Zona.
-
Mobles vells. Els mobles vells no es poden dipositar lliurement al carrer. El més aconsellable és coordinar el dia de lliurament dels mobles nous als clients amb el dia que el 900 226 226 assigni per a la recollida gratuïta de mobles i trastos. Les botigues podrien facilitar aquest servei en nom dels clients i fer el tràmit abans de lliurar els mobles.
Si no és possible fer coincidir els dies, cal utilitzar els Punts Verds de Zona. Les botigues que pertanyen al Gremi del Comerç de Mobles, en el marc de l'Acord Cívic, tenen una bonificació del 50% sobre els preus dels Punts Verds, presentant prèviament el carnet enviat pel gremi.
-
Animals morts. L'Ajuntament disposa d'un servei de recollida d'animals morts, regulat per un preu públic. Per utilitzar-lo cal trucar al 010. Consulteu la taula de preus a la Normativa i preus públics 2021 al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.
-
- Cal respectar la separació dels residus feta a l'oficina i gestionar correctament cada fracció separada.
- Si l'oficina no fa cap tipus de separació, cal assessorar-la sobre la millor manera de fer-la, tot recomanant, per exemple, tipus de papereres selectives i espais reservats per a la separació.
- En cap cas es poden dipositar les escombraries al carrer abans de les 20 hores ni després d'haver passat els camions de recollida d'escombraries.
- És recomanable introduir en els contractes clàusules mediambientals que permetin avançar en la separació de residus a les oficines.
-
El Consorci d'Educació de Barcelona, juntament amb l'IMEB, coordina diferents tipus de recollida selectiva a les escoles. Entre d'altres, coordina la separació entre els residus orgànics i el rebuig. La separació de la fracció orgànica és obligatòria tant si les escoles es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
-
Caixes de cartró. L'empresa logística de distribució/subministradora de la major part de caixes de tabac ofereix la possibilitat d'emportar-se les caixes, buides i convenientment plegades, en el moment de subministrar la següent comanda de tabac sol·licitada.
Aquest sistema de logística inversa ha estat promogut per l'Ajuntament i l'Associació d'Expenedors de Tabacs i Timbres de Barcelona i Província, en el marc de l'Acord Cívic per una Barcelona neta i sostenible. El sistema permet aprofitar i reciclar el 100% de les caixes de cartró i disminuir el volum d'escombraries present al carrer.Altres maneres de gestionar el cartró:
- En zones de recollida comercial, cal treure'l els dies de recollida dins dels horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-lo plegat als contenidors blaus del carrer.
- En cap cas es pot llençar o deixar al costat dels contenidors d'escombraries del carrer.
-
Medicaments caducats. Aquest tipus de medicaments es gestionen a través dels contenidors del sistema SIGRE.
Residus químics o especials. L'Ajuntament i el Col·legi de Farmacèutics han previst la possibilitat de portar aquests residus als Punts Verds de Zona de Barcelona en unes dates concretes. El Col·legi informa amb més detall sobre aquesta possibilitat.
-
Residus orgànics. La separació de la fracció orgànica és obligatòria, tant si els establiments es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
-
Residus orgànics. La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
Caixes de plàstic o de fusta. Hi ha diferents opcions de gestió:
- Es poden retornar al Punt Verd de Mercabarna l'endemà, abans de carregar la fruita.
- Es poden portar als Punts Verds de Zona de la ciutat.
- Es poden retornar al proveïdor que subministra la mercaderia.
- No es poden deixar al costat dels contenidors del carrer.
Caixes de cartró. Cal gestionar-les com el cartró en general:
- En zones de recollida comercial, cal treure-les els dies de recollida en els horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-les plegades als contenidors blaus del carrer.
- Sempre es poden utilitzar els Punts Verds de Zona de la ciutat, o bé el de Mercabarna.
-
Cal complir la normativa autonòmica pel que fa a la gestió dels diferents grups de residus.
En relació amb els grups de residus de competència municipal, cal recordar que la majoria d'hospitals i clíniques es consideren grans generadors de residus, amb les obligacions descrites en l'apartat corresponent.
Residus orgànics. Si l'hospital és un gran generador de residus, és obligatòria la separació amb contenidors interiors. La separació és obligatòria, tant si els hospitals es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària.
Caixes de cartró. Cal gestionar-les com el cartró en general:
- En zones de recollida comercial, cal treure-les els dies de recollida en els horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-les plegades als contenidors blaus del carrer.
- Sempre es poden utilitzar els Punts Verds de Zona de la ciutat, o bé el de Mercabarna.
-
Matalassos vells. Els matalassos vells no es poden dipositar lliurement al carrer. És recomanable coordinar el dia de lliurament dels matalassos als clients amb el dia que el 900 226 226 assigni per a la recollida gratuïta de mobles i trastos. Les botigues podrien facilitar aquest servei en nom dels clients i fer el tràmit abans de lliurar els matalassos.
Si no és possible fer coincidir els dies, cal utilitzar els Punts Verds de Zona. Les botigues que pertanyen al Gremi de Matalassers, en el marc de l'Acord Cívic, tenen una bonificació del 50% sobre els preus dels Punts Verds, presentant prèviament el carnet enviat pel gremi. -
L'Ajuntament de Barcelona impulsa allò que anomenem l'ambientalització de les oficines i les organitzacions. Això suposa:
- un compromís amb la preservació del medi ambient
- un estalvi en els consums d'energia i materials
- una reducció de la producció de residus
- una millora de la qualitat de vida als llocs de treball
- un reforç de la imatge ciutadana de l'organització
- Per tots aquests motius, cal treballar per millorar els processos de gestió de residus. I tot i que això demana l'esforç de superar certes rutines, permetrà assolir millores importants.
Paper. Cal disposar de papereres exclusives per dipositar-hi el paper que ja no es pugui utilitzar.
Rebuig. És important dipositar els residus sempre dins els contenidors, mai a l’exterior, tot respectant els horaris d’aportació (de 20 a 22 hores).
Residus especials. Residus d’oficina com ara fluorescents, piles o tòners, cal dipositar-los en els Punts Verds de Zona.
Cal assegurar-se que l'empresa que neteja l'oficina respecta la separació dels residus i gestiona cada fracció de manera separada i correcta. És recomanable introduir en els contractes de neteja de les oficines clàusules mediambientals que permetin avançar en la separació de residus d'oficines.
-
Residus orgànics. La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
-
Residus orgànics. La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
Cal dipositar els residus en bosses de gruix considerable o en doble bossa, i ben tancats per evitar lixiviacions i males olors.Caixes de porexpan. Les caixes que hagin contingut peix es poden retornar al Punt Verd de Mercabarna l'endemà, abans de carregar el nou peix. Aquestes caixes no es poden deixar al costat dels contenidors del carrer.
-
Voluminosos. Els objectes voluminosos o trastos no es poden dipositar lliurement al carrer. Una pràctica interessant consisteix a coordinar el dia de lliurament de nou material als clients amb el dia que el 900 226 226 assigni per a la recollida gratuïta de mobles i trastos. Les serralleries podrien facilitar aquest servei en nom dels clients i fer el tràmit abans de lliurar el material.
Si no és possible fer coincidir els dies, cal utilitzar els Punts Verds de Zona. Les empreses que pertanyen al Gremi de Serrallers, en el marc de l'Acord Cívic, tenen una bonificació del 50% sobre els preus dels punts verds, presentant prèviament el carnet enviat pel gremi.
-
En general, els supermercats tenen la consideració de grans generadors de residus.
Sobre la gestió concreta de cada secció, vegeu els apartats de fruiteries, peixateries, etc. -
Pràcticament tots els residus dels tallers es consideren especials. Per tant, cal garantir que són tractats correctament. Per aquesta raó es recomana:
- Contractar una empresa que s'encarregui de la gestió integral dels residus o, en cas contrari, contractar la gestió a diferents empreses especialitzades (sistemes integrats de gestió).
- Utilitzar els Punts Verds de Zona, amb el límit de quantitats d'aquests materials que determina la normativa.