Tramitació telemàtica de Llicències d'Obra

L'Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa una nova forma de tramitació dels expedients d'obres que permetrà gestionar de forma telemàtica les vostres sol·licituds. Això és possible gràcies al desplegament de l'expedient electrònic de Llicències d'Obra. Requereix disposar de certificat digital, i del projecte o la documentació tècnica de les obres en format electrònic.

El tràmit de Consulta Prèvia és obligatori i permet conèixer el règim d'intervenció que s'aplicarà a les obres que es vulguin realitzar en funció de l'emplaçament, el tipus d'actuació i la protecció patrimonial que tingui l'edifici. També permet aconseguir la guia de la documentació necessària per presentar la sol·licitud. Així mateix, en aquest tràmit s'indiquen els diferents passos que cal seguir abans de presentar la documentació.

Per a poder realitzar la Consulta prèvia d'Obres és imprescindible disposar de la Referència Cadastral de l'immoble, local, habitatge o solar. Si no la coneixeu, la podeu obtenir del rebut de l'IBI o al web de la Direcció General del Cadastre.

El resultat de la Consulta Prèvia, (que té un termini de validesa de 6 mesos) us donarà un número, que heu de guardar i tenir present per a poder realitzar tràmits posteriors, i us indicarà que les vostres obres estant sotmeses a un dels següents règims d'intervenció:

 

(NOTA: Si, un cop finalitzat el tràmit de Consulta Prèvia i abans de sol·licitar l'expedient d'obres, necessiteu modificar alguna dada de les introduïdes a la Consulta Prèvia, el tràmit Modificació de la consulta d'expedients d'obres us permet recuperar la consulta inicial i modificar les dades següents:

- Dades del titular de les obres, representant i adreça de notificació
- Dades econòmiques: import del pressupost d'execució material i bonificació

En cas de llicència, podeu també modificar la superfície i afegir si és una legalització d'una obra ja realitzada.
Tingueu en compte que el canvi d'altres dades essencials de la Consulta, com ara l'emplaçament de les obres o el tipus d'actuació, no es pot realitzar amb el tràmit 'Modificació de la Consulta', i per tant cal fer una nova Consulta Prèvia).

Assabentats d'obres:

El resultat de la Consulta us dóna en format PDF el document de l'assabentat indicant que ja podeu començar les obres. El procés per a poder realitzar les obres ha finalitzat.

Tràmits d'Urgència:

En el cas d'actuacions d'urgència ( que són aquelles destinades a evitar riscs imminents per a les persones, com ara apuntalaments i proteccions de façana) recordeu que teniu 2 mesos des de l'admissió del tràmit per presentar l'expedient d'obres definitiu. Haureu d'aportar la documentació que s'indica a la consulta per finalitzar el tràmit.

Si com a resultat de la consulta heu de presentar un Comunicat o bé demanar una Llicència d'Obres, obtindreu la Guia de tramitació de l'expedient d'obres.

Aquesta guia us informarà, entre altres coses, de:

  • El règim d'intervenció que s'aplica a les vostres obres
  • El tipus d'actuació que correspon a les obres que voleu fer
  • Els diferents passos que heu de seguir per a poder presentar l'expedient
  • La documentació que heu de preparar

En el cas de Comunicats i Llicències d'obres, quan la Guia ho indiqui i abans de poder sol·licitar l' Informe d'Idoneïtat Tècnica potser us caldrà demanar un o varis informes previs. Els informes previs necessaris venen donats per les característiques de l'emplaçament on voleu realitzar les obres, la Protecció Patrimonial de l'Edifici i el tipus d'actuació a realitzar.

Existeixen diversos tipus d'informes previs, però els més freqüents són:

  • Informe Urbanístic Previ: Necessari per a determinades actuacions de Llicències d'obra nova, gran rehabilitació, i reforma amb canvi d'ús. La necessitat o no de sol·licitar aquest informe vindrà indicada en la Guia de tramitació de l'expedient d'Obres entregada com a finalització del tràmit de Consulta prèvia. La sol·licitud de l'Informe Urbanístic Previ es realitza telemàticament en aquest enllaç.
  • Informe Previ de Patrimoni: En el cas de voler realitzar determinades obres en un edifici o un entorn protegit patrimonialment, la Guia de Tramitació indicarà la necessitat d'obtenir, o no, l'informe Previ de Patrimoni. Aquest informe, verifica que les obres que es volen realitzar siguin compatibles amb la protecció de l'edifici o l'entorn. La sol·licitud de l' Informe Previ de Patrimoni es realitza telemàticament en aquest enllaç.

Un cop obtinguts tots els Informes previs necessaris per al vostre expedient, ja es podrà sol·licitar l'Informe d'Idoneïtat Tècnica per a obres sotmeses als règims de llicència o comunicat.

La sol·licitud de l'Informe d'Idoneïtat Tècnica es pot realitzar en les següents entitats:

Un cop es disposi de l'informe d'Idoneïtat Tècnica favorable, el titular de les obres o un representant autoritzat pot sol·licitar la creació de l'expedient corresponent en el Portal de Tràmits de l'Ajuntament de Barcelona mitjançant el tràmit Tramitació d'expedients d'obres: llicència o comunicat.

Recordeu que el període de validesa de la consulta prèvia és de 6 mesos, per tant, caldrà sol·licitar la creació de l'expedient abans que aquest termini estigui esgotat.

El titular i el representant han de coincidir amb els indicats a la consulta prèvia. En cas de ser diferents, caldrà modificar la consulta prèvia.

En el cas de comunicats immediats, podeu presentar la documentació requerida, obtenir l'admissió de l'expedient i fer el pagament per Internet o presencialment a les entitats bancaries. Un cop fet el pagament, podreu començar les obres. No és necessari que feu cap altre tràmit , a menys que us ho indiqui el departament que gestiona l'expedient.

En el cas de comunicats diferits, podeu presentar la documentació requerida, , obtenir l'admissió de l'expedient i fer el pagament per Internet o presencialment a les entitats bancàries. Haureu d'esperar que passi 1 mes des de la sol·licitud abans de iniciar les obres. Si en aquest termini el departament que gestiona l'expedient no us indica el contrari, podreu començar les obres, sempre que s'hagi fet el pagament de la taxa i l'impost.

En el cas de llicències, podeu presentar la sol·licitud i la documentació requerida, i imprimir-ne el justificant . Un cop tramitada la vostra petició l'Ajuntament enviarà per correu electrònic la resolució de l'expedient i, si escau, la liquidació de la taxa i el impost a pagar. Un cop realitzat el pagament, se us notificarà la resolució de la llicència amb els terminis per iniciar i finalitzar les obres.

Per a fer la Sol·licitud d'Expedient necessitareu:

  • El codi de la Consulta Prèvia realitzada
  • El número de referència cadastral. És un codi de 20 dígits que identifica el bé immoble. El trobareu al rebut de l'IBI i/o a l'escriptura. També el podeu consultar a través de la Sede Electrónica del Catastro per adreça i número de carrer.
  • El número de referència de l'informe d'idoneïtat: És un codi que apareix a la part superior de l'informe i que té una estructura similar a CCC-AAAA-XXXXXXXXXXXX on:

CCC són dígits identificadors de l'entitat que ha emès l'informe (per exemple: ART, ARQ, etc.).
AAAA corresponen a l'any d'expedició de l'informe.
XXXXX identifiquen el número de l'informe d'idoneïtat. La seva longitud és variable

Si feu la sol·licitud per internet, recordeu que necessitareu un certificat digital, ja que el tràmit demanarà que us identifiqueu i que feu ús de la signatura electrònica per presentar la sol·licitud al registre telemàtic. Consulteu la llista de certificats digitals acceptats en aquest portal i els components tècnics que requereix la signatura 

Existeixen diverses possibilitats que, en funció de les necessitats o de l'evolució de la tramitació, us poden ser d'utilitat:

Consulta de l’estat d’un expedient d’Obres

Aquest tràmit permet consultar l'estat d'un expedient al Portal o a l'OAC.

El titular de les obres, o el seu representant, poden consultar l'estat en qualsevol moment per conèixer en quina fase es troba l'expedient

Es necessita disposar del número d'expedient d'obres. El podeu trobar al document de resguard de registre que heu obtingut quan heu fet la presentació de l'expedient.

Canvi del titular o del representant d’un expedient d’obres

El tràmit permet sol·licitar el canvi del titular de les obres, o del seu representant, al Portal o a l'OAC.

El canvi de titular el pot sol·licitar el titular actual de l'expedient, el representant o el nou titular. Per a sol·licitar-ho, és necessari aportar el contracte o acord signat per l'anterior i el nou titular, pel qual es fa la transmissió de l'expedient i s'autoritza el canvi de les dades de l'expedient.

El canvi de representant només el pot sol·licitar el titular de l'expedient, tant al Portal com a l'OAC. Per a sol·licitar el canvi de representant, és necessari el document en que es nomena al nou representant,.

Presentació d'al·legacions, recursos i/o documentació per expedients d'obres

Podeu sol·licitar aquest tràmit per a:

  • Esmenar deficiències tècniques o documentals prèviament notificades per l'Ajuntament
  • Presentar separates del projecte tècnic
  • Sol·licitar modificacions de projecte, excepte pressupost(?)
  • Presentar al·legacions als avisos de deficiències, de denegació o d'ineficàcia notificats per l'Ajuntament.
  • Presentar un recurs contra una resolució
  • La presentació de documentació per a l'esmena de deficiències es podrà fer únicament durant el termini que l'Ajuntament us haurà donat per aquest tràmit..
  • La presentació de documentació tècnica per a modificar el projecte, o per aportar una separata, es podrà realitzar durant tota la tramitació, abans de la proposta de resolució, sempre que es tracti d'una modificació no substancial.
  • Modificacions substancials (Només per a Llicències): són les que alteren de forma important o essencial les línies bàsiques del projecte original, de manera que exigeixen un nou estudi i comprovació del projecte per part dels serveis municipals. Tenen aquest caràcter les modificacions que afecten l'ús principal de l'edificació o de les diferents plantes, el nombre d'habitatges, l'alteració important dels paràmetres urbanístics d'alçada, edificabilitat, ocupació, patis, fondària edificable; les modificacions de les solucions arquitectòniques fonamentals del projecte, de les condicions de protecció contra incendis o dels criteris d'intervenció en matèria de patrimoni arquitectònic historicoartístic.

Duplicat de la carta de pagament d'un expedient d'obres

El titular de l'obra o el seu representant poden sol·licitar un duplicat de la carta de pagament d'un comunicat, d'una llicència o d'una pròrroga d'obres. El duplicat és una còpia del document ja emès anteriorment.

Sol·licitud de desistiment d'un expedient d'obres (només llicències)

Quan l'expedient de Llicència d'Obres encara s'està tramitant, el titular de l'obra o el seu representant poden presentar el desistiment de la sol·licitud . En aquest cas, es finalitzarà la tramitació de l'expedient.

 

En el cas de Comunicats Immediats i Diferits d'Obres, en el moment de la sol·licitud se us presentarà la possibilitat de fer el pagament dins el mateix tràmit. En cas que no ho feu en aquell moment podreu realitzar presencialment el pagament a qualsevol de les entitats bancàries detallades en el full d'Autoliquidació de taxes i Impostos que se us lliurarà.

En el cas de Llicències d'Obres, un cop tramitada la sol·licitud i si correspon d'acord amb la Resolució, se us lliurarà un full d'Autoliquidació de taxes i impostos que podreu fer efectiu a qualsevol de les entitats bancàries que hi són detallades.

Pròrroga de comunicats o llicències d'obres

Permet sol·licitar la pròrroga dels terminis d'inici i/o execució de les obres, si es preveu que els treballs no podran començar o acabar en el termini previst.

En el cas dels assabentats, caldrà presentar-ne un de nou.

En el cas de comunicats (immediats o diferits) només es pot prorrogar el termini d'execució de l'obra, fer el pagament (per Internet o a la entitat bancària) i imprimir el document d'admissió de la pròrroga. En el cas de pagament a qualsevol de les entitats indicades en el revers de la carta de pagament se us enviarà la notificació de concessió de pròrroga per correu electrònic i correu postal .

En cas de llicències d'obres majors, es pot sol·licitar una pròrroga per ampliar tant el termini d'inici de les obres com el d'execució. L'Ajuntament us farà arribar el document de pagament de la taxa, que podeu efectuar a qualsevol de les entitats bancàries indicades al seu revers. Posteriorment se us comunicarà l'admissió de pròrroga.

Sol·licitud de renúncia d'expedients d'obres

Quan la tramitació de l'expedient d'obres ja ha finalitzat, es pot renunciar a la llicència concedida o al comunicat admès, sempre que no s'hagi iniciat l'obra.

Comunicació de primera ocupació

És la comunicació que efectua la persona titular de l'expedient a l'Ajuntament per tal que aquest pugui verificar que les obres s'han realitzat d'acord amb el projecte aprovat (i les seves modificacions, si n'hi ha hagut).

És necessari efectuar aquesta comunicació al finalitzar les obres consistents en:

  • Edificis de nova construcció.
  • Edificis que han estat objecte d'obres de gran rehabilitació.
  • Els nous habitatges, resultants d'obres de reforma, rehabilitació o canvi d'ús.
  • Intervenció en edificis que doni lloc a nous locals o unitats funcionals.

La persona titular de la llicencia o el seu representant ha de presentar a l'Ajuntament la comunicació de la primera ocupació i utilització en el termini màxim de quinze dies des de l'acabament de les obres, amb la documentació que estableix l'article 56 de la Ordenança Reguladora dels Processos d'Intervenció Municipal en les Obres, presencialment en una Oficina d'Atenció al Ciutadà.