Quan el coneixement és més un desig que una realitat

Des de Ciutadans volem que l'educació no estigui polititzada. El nostre partit aposta per una educació en la qual, a més de transmetre coneixements acadèmics, es fomentin valors com la capacitat crítica. I per això creiem en la importància de mantenir la neutralitat ideològica a les aules.

En els col·legis de la nostra ciutat, i a altres indrets de Catalunya, hi ha casos que mostren la politització existent a les aules. Hi ha més de 100 denuncies posades per famílies per possible adoctrinament. Fins i tot hem tingut coneixement d’algun canvi de col·legi per aquest motiu. I la realitat és que això succeeix des de fa temps. 

Trobem distorsions en els llibres d’història, com per exemple, que els ibers eren catalans, que Espanya i Catalunya són dos països diferents o que si es parla en català es puja de classe social. Són exemples que es poden corroborar en els llibres de text, una mostra clara d’ideologia i d’una transmissió de coneixement que és més un desig que una realitat. I un desig no passa a ser veritat per moltes mentides que es diguin i es repeteixin. 

I s’ha passat d’això a assenyalar als alumnes que tenen pares no independentistes o que són agents de cossos de seguretat. Bona mostra d’això són les preguntes que s’han fet a alumnes sobre la participació dels seus pares en votacions, manifestacions o bé sobre la professió dels mateixos. I és que en l’educació s’ha passat d’escoltar les advertències d’un inspector educatiu que denunciava el possible adoctrinament a les aules  a que aquest mateix inspector tingui obert un expedient per part de la Generalitat. 

Ciutadans respecte a la comunicat educativa, però hi ha proves que posen en evidència que no sempre hi ha neutralitat ideològica. Des del govern municipal no hi hagut interès en investigar què està passant, únicament es critica als grups que ho denunciem. Ens diuen que només busquem vots. Però no és una qüestió de vots donat que la nostra crítica seria la mateixa si això els hi hagués passat a fills de pares independentistes. Cal deixar clar que els menors no han d’estar assenyalats per cap ideologia dels seus pares.

Les aules haurien de ser, a més de llocs d’aprenentatge de matèries, espais on es fomentin valors com l’autoestima, la capacitat crítica, les habilitats socials i la tolerància a la frustració. Valors que ajuden al desenvolupament del projecte personal como ara la capacitat crítica que permet escollir i prendre decisions, entre elles, la ideologia política.

Marilén Barceló

Share this content