El jurat de SAC-FiC Programa de Residències 2019, format per la galerista Joana Roda i l’artista Alán Carrasco, ha adjudicat tres noves residències a Fabra i Coats - Fàbrica de Creació a Guillermo Escribano, Ignasi Prat i Helena Muñoz i Aimar Galdós. Els artistes disposaran conjuntament durant tot el 2019 d’una zona diàfana situada a la segona planta de l’edifici, així com d’una borsa de treball de 1200 euros per a la realització de la proposta que van presentar a la convocatòria.

El SAC-FiC Programa de Residències és el programa de residències per a artistes visuals de Sant Andreu Contemporani i Fabra i Coats - Fàbrica de Creació de Barcelona. Aquesta convocatòria es fa pública amb l’objectiu de donar suport a la producció artística, oferint tres places adreçades a artistes visuals i amb caràcter anual. A banda de la dotació econòmica, el programa integra també un equip de seguiment de cara a afavorir el desenvolupament dels projectes, que es presentaran posteriorment dins la programació de Sant Andreu Contemporani.

Les tres propostes seleccionades enguany són les següents:

MESH, de Guillermo Escribano

Una proposta artística que neix d’una reflexió sobre la importància de la matèria en el nostre entorn i la manera en què ens relacionem amb ella. El valor de les peces resultants està focalitzat en dos pilars principals: les escombraries com a idees inexistents i la influència del temps en la matèria. Sota aquest punt de partida, sorgeix un llenguatge escultòric que es nodreix constantment d’aquesta confluència i que l’artista anomena MESH o MALLA.

Retratos reales, d’Ignasi Prat

Un exercici de perversió de la innocència que es fa efectiu amb la recreació de part de l’exposició Retratos reales de Ciudad Rodrigo, a la província de Salamanca. Pocs dies després de la proclamació de Felip VI com a nou monarca, l’Ajuntament d’aquest municipi feia públiques les bases d’un concurs de retrats del rei. El certamen, que venia a substituir el tradicional concurs de pintura de la població, tenia la finalitat de triar el retrat que presidiria la sala de plens de l’ajuntament. La celebració d’aquest concurs era un intent de democratitzar la construcció de la imatge del rei sota els paràmetres del gènere del retrat d’Estat.

Partint de les especificitats d’aquest gènere, on el valor de l’obra resideix en la dignificació de la imatge del monarca, la majoria de les imatges seleccionades per a l’exposició es podrien considerar com a fracàs i, per tant, les podríem interpretar com una forma simbòlica d’iconoclàstia involuntària o accidental. Durant la residència, l’artista reproduirà una part de les obres, les quals es realitzaran en un taller de Dafen, la ciutat xinesa dels copistes. La inauguració de l’exposició consistirà en un acte performàtic que descobrirà els retrats ocults darrera del tradicional sistema de cortinatge de presentació en societat d’imatges oficials.

Desvíos para llegar a un Cine Relacional, d’Helena Muñoz i Aimar Galdós

Un projecte d’investigació artística que té com a objectiu explorar la imatge audiovisual com a espai relacional a través d’una conceptualització metodològica i la seva posada en pràctica en una sèrie de tallers nòmades de creació de microhistòries personals en format vídeo. La metodologia utilitzada en el procés de creació pretén establir nous vincles reflexius i emocionals entre els relats provinents de la cultura audiovisual i els esdeveniments personals dels subjectes, oferint representacions i discursos alternatius que posin el focus en l’autobiografia i en la quotidianitat.