El percussionista i compositor Luis Tabuenca, resident a Fabra i Coats - Fàbrica de Creació, presentarà a l’equipament, durant La Nit dels Museus, la seva nova òpera de cambra Hor. Es tracta de l’estrena mundial d’un espectacle que compta amb el suport de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) i l’Institut Ramon Llull, i que busca redefinir la identitat del gènere operístic des d’una mirada contemporània, experimentant amb la narrativa, el so i la posada en escena. L’obra es basa en el conte El meu nom és Hor, de l’escriptor alemany Michael Ende, conegut sobretot per La història interminable, i és el fruit de la residència artística que Tabuenca va començar a la Fàbrica fa tot just un any. La representació, amb entrada gratuïta, tindrà lloc el dia 18 de maig a les 22h a la sala polivalent de la planta baixa de l’edifici.

“Estem envoltats d’estímuls”, diu Tabuenca, “però ens és difícil escoltar la nostra pròpia veu, com ens sentim”. Amb aquesta idea ha creat una òpera que no té inici ni final. Hor no és un treball lineal o narratiu en el sentit en el qual es pot entendre una gran part del repertori operístic tradicional, sinó que està pensat com una performance global on la música i els gestos es fusionen, sense referència als elements habituals del teatre o l’òpera. Tres artistes en escena (el mateix Luis Tabuenca, la soprano Ilona Schneider i la saxofonista Ana Parejo) donen vida a Hor, criatura misteriosa que habita en un edifici gegantí. En aquest espai, el so es repeteix interminablement, i els passadissos i les sales se succeeixen fins a l’infinit.

“El públic entra a l’habitacle del personatge”, explica Tabuenca. “Els tres músics som Hor, però cadascun de nosaltres l’enfoquem des de tres angles diferents: l’emocional, el racional i la seva relació amb l’exterior”. Aquest retrat de la criatura ofereix una visió poètica del conte d’Ende, on més enllà de descobrir el personatge, la seva història i els seus límits psicològics i emocionals, el seu objectiu de representació cerca deixar espai a l’espectador per endinsar-se en el seu món oníric, el seu hàbitat i la seva temporalitat. “Jo faig la percussió, la ressonància de l’edifici, el portar el so fins a l’infinit”, continua Tabuenca. “La soprano juga amb el llenguatge (en alemany, l’idioma original del conte) i la saxofonista crea una il·lusió sonora”.

Luis Tabuenca és un dels percussionistes més destacats de la seva generació, actuant regularment en festivals i auditoris arreu del món. Va estudiar a la Universitat de Califòrnia a San Diego i als conservatoris de Barcelona, Saragossa i Amsterdam. És fundador i director artístic del Festival Internacional de Música Contemporània de Burgos i del Sistema Natural Ensemble, i ha estat guardonat en diversos concursos de música contemporània. Treballa constantment amb la idea de què és un instrument i què no: “un instrument és una eina que permet fer música”, diu, “i això pot ser des de la roda d’una bicicleta fins a un pinzell”.

A més de la representació de l’òpera a la Fàbrica, Fabra i Coats oferirà més activitats gratuïtes durant La Nit dels Museus. Al Centre d’Art es podran visitar fins a la una de la matinada les exposicions Recorda el foc d’agost i Aquí hem trobat un espai per pensar, que recull els 77 projectes artístics realitzats durant els deu anys del programa Creadors EN RESiDÈNCiA als instituts de Barcelona. A la primera mostra hi haurà una visita guiada a les 19:30h; i a la segona, a les 20h, amb activacions d’obres de Jaume Pitarch, Marc Larré, Mariona Moncunill, Martí Sales i alumnes que han participat en el projecte. També hi haurà visites al retaule Històries cosides de la Fàbrica de Creació, a la sala de calderes o en diversos espais del recinte.

En aquest enllaç teniu més informació i horaris detallats de les activitats de La Nit dels Museus a Fabra i Coats.