Estudi de l'Agència Basca de Protecció de Dades

L'estudi realitzat per Kualitate Lantaldea per a l'Agència Basca entre alumnat de 6º de primària i 1º d'ESO, així com AMPAs i educadors, desvetlla que els pares, mares i educadors tenen molts interrogants respecte a l'ús dels Tics per part dels menors.

Segons la recerca, la realitat en l'ús dels Tics per part d'adolescents de 6º de primària i 1º d'ESO al País Basc és que cada vegada més l'inici de la seva utilització s'està avançant ràpidament: el telèfon mòbil connectat a internet és la TIC més utilitzada per l'alumnat d'11 a 13 anys; i el smartphone és la més generalitzada entre els alumnes de secundària que ho fan servir per estar vinculats i comunicats amb el grup, enviant missatges de text, fotos i videos més que per realitzar trucades.

Quant a l'ús de les xarxes socials, segons la comunitat educativa la intimitat és un element que ha passat de moda en favor de l'extimitat ja que els valors socials predominants conviden a ensenyar més que ocultar. La contradicció més evident és que mentre el funcionament dels Tics i la seva utilitat és d'ampli coneixement per part de l'alumnat, aquests no tenen consciència de les conseqüències futures dels seus actes en internet, ni tampoc els riscos als quals s'exposa, o l'abast que poden tenir els seus actes.

Segons el director de l'Agència Basca Iñaki Parent, l'objectiu de l'estudi és implementar mesures que reforcin la funció de la Comunitat Educativa de "Educadors-assessors" de l'alumnat de 6º de primària i 1º de secundària pel que fa a la privadesa i l'ús dels Tics, ja que en l'actualitat els joves troben a faltar un assessorament en aquest camp per part dels pares, mares i del professorat. És per això que, segons cita l'estudi, s'està produint un trasllat de la responsabilitat des de les persones joves cap als pares i mares i cap al col·lectiu de docents o educadors.