Entrevista a Lorena Bernal

Comunitat educativa. Hem parlat amb Lorena Bernal, dinamitzadora del projecte Patis Escolars Oberts i responsable del projecte a Ciutat Vella.

Ens hem trobat amb Lorena Bernal, monitora i directora de lleure titulada, mestra d’educació primària sense exercir i màster de recerca en l’educació especialitzat en art, cos i moviment. Des de fa 5 anys treballa a la Fundació CET10 que és l’entitat que gestiona el projecte Patis Escolars Oberts al barri, on actualment és dinamitzadora territorial del projecte i responsable de quatre districtes de Barcelona, entre ells Ciutat Vella.

Per a la gent que encara no coneix el projecte, en que consisteix el projecte Patis Escolars Oberts al Barri?
El projecte Patis Escolars Oberts al barri és un projecte que posa a disposició de la gent del barri els patis de les escoles com a espai d’ús públic per a famílies, infants i adolescents fora d’horari escolar, en cap de setmana i en període de vacances escolars.

Com t’inicies en el projecte?
Vaig començar com a monitora de patis oberts, després fent tota mena de monitoratges (menjadors, extraescolars esportives i artístiques, casals d’estiu, colònies, esdeveniments, dinamitzacions…) i, més tard, suplències de coordinació. He viscut el projecte des de que va començar la fundació CET10 a gestionar-lo, coneixent les escoles, les famílies, els infants, els joves i la gent gran que acudeixen als patis oberts.

Quines tasques realitza el monitor/a?
És la persona encarregada d’obrir el pati, vetlla pel bon ús de les instal·lacions i té cura de l’espai i de les persones que s’hi troben així com generar dinàmiques dins l’espai.

El monitor/a es fa càrrec dels infants?
No, els infants que van als Patis Oberts al Barri han de venir acompanyats d’un adult, el monitor és responsable de les instal·lacions i de la convivència dels usuaris.

Es fa algun tipus de registre o informe?
Sí, es fa un informe setmanal on s’indica el número d’usuaris que han participat en el pati (infants, joves, adults), el tipus d’activitat que realitzen (bàsquet, futbol, rodes, etc.) i s’estableix un tipus de perfil d’usuari per tal d’adaptar les dinamitzacions i activitats que es poden fer en un futur proper. Per exemple, si hi van nois joves a jugar a bàsquet, s’intentarà fer una dinamització relacionada amb aquest esport amb un especialista que ofereixi una sessió oberta a tothom.

Aquests informes també s’entreguen a la direcció de l’escola amb totes les dades estadístiques del perfil dels usuaris i, a més a més, s’informa de les incidències que pugui haver hagut.

Com arriba la informació d’aquestes dinamitzacions a la gent del barri?
Se’n fa difusió a través de cartells i pancartes penjades a les portes de les escoles.

Hi ha alguna novetat per aquest any?
Es fan quatre tipus de dinamitzacions: les familiars, les culturals o artístiques, les esportives i les maletes pedagògiques. I, es reparteixen equitativament pels centres educatius dels diferents districtes, de manera que a cada trimestre hi hagi activitats variades dirigides per dinamitzadors especialites en les activitats de cada temàtica.

Les maletes pedagògiques (maleta de jocs tradicionals, maleta de jocs de pilota, maleta de contes, maleta de teatre i disfresses, maleta de jocs de taula, etc.) proporcionen recursos per treballar diferents habilitats d’una forma més lliure i creativa, orientada per un monitor. La novetat més respresentativa d’aquest any és la instauració d’una maleta fixa en cada pati que proporciona un àmpli ventall de material adaptat al perfil l’usuari del pati.

Com es procedeix?
Inicialment, es fa una reunió amb l’escola i l’AMPA i se’ls ofereix una proposta per establir quines serien les dinamitzacions més adequades per a l’escola. Per exemple, conta-contes en família o teatre o circ… i depenent de l’escola i el seu perfil d’usos, es tria el més escaient.

Com s’aprofita l’espai?
Els patis oberts tenen un perfil d’usuaris que utilitzen sovint l’espai. Grups de nens que van a jugar a bàsquet o futbol, persones del barri, gent gran, famílies amb infants de 0 a 3 anys són alguns exemples d’usuaris. Es busca generar cohesió i xarxa al barri. És per això que busquem acollir, al mateix temps, infants d’un esplai, joves d’un casal de joves, associacions de teatre que necessiten fer una activitat, activitats de pares i mares que busquen un espai alternatiu per assajar… És per això que es vol donar a conèixer aquest projecte per fomentar la creació d’una una xarxa dins el barri per tal que s’aprofiti al màxim aquest espai dins el marc d’una nova proposta anomenada accions comunitàries.

Què són les accions comunitàries?
Enguany, a través dels tècnics del Districte de Ciutat Vella i de les direccions de les escoles, s’està entrant en contacte amb entitats del barri per tal de que s’aprofiti més l’espai de les escoles que estan situades en barris d’acció prioritària, com per exemple a Ciutat Vella seria l’escola Drassanes. On s’han plantejat una sèrie d’activitats que giren entorn quatre eixos transversals: lectura intergeneracional, un pla d’acció per a la difusió dels patis oberts, esports en família i danses del món. La idea és dissenyar un seguit d’activitats i/o jornades conjuntament amb les entitats i posar-les en pràctica amb uns objectius i un període de temps concret, en definitiva, crear una xarxa al barri on es tingui en compte l’espai dels patis oberts per generar accions educatives.

Quins patis oberts teniu a Ciutat Vella? I quins horaris fan?
Tenim tres centres educatius que malgrat estan aprop entre elles tenen un perfil i una realitat molt diferent. L’escola Alexandre Galí a la Barceloneta, a primera línia de platja, l’escola Drassanes, cap al final de la Rambla, i, finalment, l’institut Pau Claris al costat de l’Arc de Triomf. Les escoles Alexandre Galí i Drassanes obren els dissabtes d’11 a 14 h i l’institut Pau Claris, els divendres de 16.30 a 19.30 h.

Recentment, s’ha celebrat la inauguració del pati obert de l’escola Drassanes?
Si, a finals d’octubre es va fer la festa d’inauguració del pati obert de l’escola Drassanes. Va anar molt bé, va ser tot un èxit perquè l’escola es va implicar molt, es van fer diverses trobades amb els tècnics del Districte per tal que vinguessin els gegants de l’escola Sant Felip Neri, per fer una activitat adaptada sobre gegants, un mercat de segona mà, un bar solidari, la mostra del projecte de patis del Col·lectiu Punt 6 i de l’Associació CoeducAcció… van assistir moltes famílies amb nenes i nens de moltes edats diferents, no tant de l’escola com del barri.

A Ciutat Vella com es veu la participació?
L’escola Alexandre Galí, en comparació amb els altres dos centres educatius té una participació una mica menor però juntament amb l’AMPA s’està mirant d’augmentar l’ús del pati. L’institut Pau Claris té molta participació perquè també compte amb l’alumnat de l’escola Pere Vila que està al costat. S’aprofita molt la pista amb joves, el porxo i el passadís de l’entrada amb famílies i infants més petits i gent del barri que passeja i inclús turistes que entren a veure els edificis. I, l’escola Drassanes que recentment ha obert el seu pati, poc a poc, s’està donant a conèixer.

Quins beneficis s’obtenen?
Es crea una gran cohesió entre els usuaris i surgeixen vincles entre els infants i els monitors. El joc lliure en el pati obert els permet deixar espai a la creativitat i llibertat així com també sociabilitzar-se amb la gent del barri.

Com ho viuen els monitors/es?
El monitor/a gaudeix molt i participa en la dinàmica dels usuaris facilitant la cohesió de grup.

On estarien els infants si no hi hagués un pati obert?
Malauradament, estarien jugant al carrer, en canvi el pati és un espai de seguretat per a ells amb un monitor referent per a qualsevol cosa que necessitin.

Patis Escolars Oberts al Barri és un projecte molt social i educatiu amb moltes possibilitats. Estic contenta d’haver vist evolucionar el projecte des del principi fins ara, expandint-lo cap a una xarxa d’accions comunitàries. És un projecte molt enriquidor i em sento molt agraïda.