Albert Tarancón: "Reutilitzar el CO2 emès és tècnicament viable"

Far de Sol. La Fàbrica del Sol ha parlat amb l'investigador Albert Tarancón sobre els combustibles del futur.

L’Albert Tarancón ha nascut a Barcelona, té 39 anys i dues filles que l’apassionen.  És professor d’investigació a la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA).  Actualment treballa a l’Institut de Recerca de l’Energia de Catalunya (IREC), portant el grup de piles de combustible , on intenten generar un cicle sostenible energètic.

“Els combustibles del futur seran renovables”

Quina és la situació energètica de Catalunya? Som dependents de l’energia fòssil i nuclear?

Depenem dels combustibles fòssils, sobretot del petroli i el gas natural (65%) que hem d’importar,  i de l’energia nuclear (25%). Les renovables, que van creixent bàsicament per a la generació d’electricitat (un quart del consum energètic total), poden arribar a cobrir el 20% de les necessitats segons el mes. Les energies renovables fluctuen ja que depenen de les condicions climatològiques.

Que esteu fent vosaltres per evitar aquesta dependència?

Generem combustibles a partir d’electricitat produïda per fonts renovables. Aquests combustibles són  gas natural (un gas amb baix contingut de carboni) o hidrogen (un gas que no conté carboni).

I podem utilitzar aquests combustibles renovables com utilitzem els fòssils?

Sí, una vegada generat, aquest combustible renovable es pot utilitzar en transport (mitjançant piles de combustible), en industria perquè es pot transformar en electricitat però també cremar directament i a nivell domèstic amb sistemes de cogeneració. Els combustibles renovables permeten fer servir infraestructures ja existents introduint algunes modificacions.

I l’impacte a nivell d’emissions es redueix?

I tant! En el cas de l’hidrogen aquestes emissions serien vapor d’aigua, per tant no serien unes emissions a considerar, no generarien un impacte ambiental o a la salut de les persones. En el cas del gas natural, tot i que la font principal sigui renovable sí que suposarien emissions però hi ha una manera de controlar-les.

Ens l’expliques?

La manera de controlar les emissions de CO2 seria generar aquests combustibles renovables precisament amb el CO2 emès.

Per tant, vosaltres agafeu el CO2 emès i el convertiu de nou en combustible? Sembla ciència ficció

Sí i ho fem aquí! Per tant podem tancar el cicle de forma sostenible (emissions 0) o fins i tot tenir emissions negatives si aprofitem corrents de CO2 existents en altres processos.

Ens estàs parlant de l’economia circular del CO2 ?

Sí! L’economia circular del CO2 és un tema cabdal.

És fàcil reutilitzar el CO2 ?

El tema econòmic és la clau. Poder-lo reutilitzar és al·lucinant i tècnicament viable. A dia d’avui, el gas natural sintètic produït a partir de CO2 i hidrogen (que ve de l’aigua) és més car que el gas natural de xarxa. Tot i que tampoc estem gaire lluny de ser competitius. La clau de tot plegat serà si les emissions de CO2 es taxen d’alguna manera.

Però existeix un mercat d’emissions?

Sí, però el cost de les emissions de CO2 és una broma. La dificultat d’aquesta opció és econòmica, més que tecnològica. La tecnologia per generar gasos renovables, que es diu Power to Gas, és una tecnologia madura. El que no està resolt és instal·lar 50 gigawats però hi ha instal·lacions de 5-10 megawats ja operant.

En l’àmbit domèstic pots tenir un combustible provinent de CO2 emès?

S’hi està treballant, però el que ara pots tenir és una pila de combustible que funciona amb gas natural de xarxa. De fet és brutal perquè una pila de combustible és capaç d’assolir un 60% d’eficiència en conversió de gas natural a electricitat i a més et dóna un 25% de calor. Per tant podries cobrir les necessitats elèctriques i tèrmiques de la teva llar només amb gas. I si aquest pogués ser renovable el dia de demà, millor.

I pensant en el futur, quin seria el millor combustible?

Idealment a les cases hauria d’entrar hidrogen i aquest pot anar també amb piles de combustió. A la ciutat de Leeds, per exemple, estan estudiant passar el 100% de la xarxa de gas a hidrogen.

Ja hem començat a sentir a parlar dels cotxes d’hidrogen…

Sí, en comptes d’anar amb benzina van amb hidrogen. A Europa hi ha més de 100 benzineres que tenen sortidors, són les hidrogeneres. Tu carregues el teu cotxe en 3 o 4 minuts, més o menys el que trigues ara, i tens una autonomia de fins a 750 km. Ara ja et pots comprar un cotxe d’hidrogen com el Toyota Mirai o el Hyundai Nexo.

És viable aquest futur energètic més sostenible?

El problema és com fas arribar això a una realitat quan hi ha uns monstres econòmics darrera de l’energia, que són les energètiques i això sí que és complex. I has de fer una progressió perquè no pots substituir el que hi ha tan fàcilment a no ser que vulguis estar dos anys sense electricitat a casa teva.

Quin paper poden jugar les empreses, l’administració i la ciutadania per caminar cap a la transició energètica sostenible?

Tothom ha de jugar un rol per poder assolir un sistema energètic sostenible. Les administracions han de marcar les normes, les indústries generar noves tecnologies més eficients i més netes i  la ciutadania ha de demanar als seus polítics aquest tipus de millores,  per això ha d’entendre ben bé quin és l’impacte ambiental i en la salut de les persones del sistema energètic actual.