Lluita contra la contaminació: salut, restriccions de vehicles i millora de la qualitat de l’aire

Medi ambient. Les emissions, que provoquen 350 morts prematures cada any, provenen sobretot dels vehicles de motor.

Quan els nivells de contaminants de l’aire són elevats, s’activa un protocol de contaminació que regula les actuacions municipals per disminuir els alts nivells de contaminació per diòxid de nitrogen (NO2) o de partícules en suspensió de menys de 10 micres (PM10). La font principal de contaminació a la ciutat són els vehicles privats. Per limitar l’accés a la ciutat dels vehicles més contaminants, en casos d’episodi de contaminació per NO2 s’activa la zona de baixes emissions, que restringeix la circulació als vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT en una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats, entre les rondes de Dalt i del Litoral.

Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona, la contaminació de l’aire provoca més de 350 morts prematures a l’any. Les emissions dels vehicles són el principal contaminant a la ciutat. Per combatre la contaminació, l’Ajuntament de Barcelona disposa d’un protocol d’emergència per contaminació que consisteix a activar mesures i dispositius municipals per millorar la qualitat de l’aire, i a partir del gener del 2020 una ordenança municipal regularà la zona de baixes emissions permanent.

Quan els nivells de NO2 o PM10 superen el valor límit estipulat a les catorze estacions que mesuren la qualitat de l’aire de la ciutat, s’activen avisos preventius de contaminació, i si els contaminants s’incrementen, es declaren episodis de contaminació. L’episodi per NO2 comporta restriccions de circulació a la zona de baixes emissions, una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats que comprèn l’espai entre les rondes de Dalt i del Litoral tant de Barcelona com dels municipis circumdants.

Quins vehicles no hi podran circular?

Les restriccions afecten els vehicles que no tenen el distintiu ambiental de la DGT:

  • Turismes amb motor de gasolina matriculats abans del gener del 2000 (anteriors a Euro 3) i amb motor dièsel matriculats abans del gener del 2006 (anteriors a Euro 4).
  • Furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994 (anteriors a Euro 1).
  • Les motos i els ciclomotors matriculats abans del 2003 (anteriors a Euro 2).

No és obligatori col·locar el distintiu, però facilita la tasca de control de la Guàrdia Urbana, que, per mitjà de càmeres de videovigilància instal·lades a les entrades i sortides de la ciutat i a l’interior del nucli urbà, comprovarà les matrícules dels vehicles i sancionarà amb multes de 100 euros els vehicles que no siguin aptes.

Si no us ha arribat el distintiu ambiental de la DGT, comproveu si el vostre vehicle és apte i informeu-vos sobre com podeu aconseguir l’etiqueta al web municipal de Qualitat de l’aire.

Restriccions permanents a partir del 2020

Aquestes restriccions, que ara només s’apliquen en cas d’episodi de contaminació per NO2, seran permanents a partir de l’1 de gener de 2020, de dilluns a divendres, de 7.00 a 20.00 hores.

Quan s’activen les restriccions per NO2?

Abans d’un episodi de contaminació, s’activa un avís preventiu per NO2, i si els nivells augmenten, l’Ajuntament de Barcelona informa de la declaració de l’episodi de contaminació a través dels canals d’informació de la ciutat i del servei gratuït d’alertes de contaminació per correu electrònic. Les restriccions de la circulació entren en vigor el dia següent de la declaració, a partir de les 7.00 i fins a les 20.00 hores durant els dies laborables.

Doneu-vos d’alta al servei gratuït d’alertes aquí.

Reforç del transport públic i T-Aire en cas d’episodi de contaminació per NO2

  • Metro: Durant les hores punta s’afegirà un tren en cada línia, així s’augmentarà la freqüència de pas i hi haurà un comboi cada 3 minuts. A més, al desembre s’haurà completat l’increment de l’oferta del 5% previst per a aquest any, que afegirà set trens a la xarxa durant les hores punta. Durant els episodis de contaminació també s’ampliarà el personal d’atenció a les estacions amb més afluència.
  • Tramvia: S’incorporaran dos vehicles dobles a les línies T1 i T4, i es reforçarà el servei a les línies T5 i T6. La freqüència de pas es reduirà 1 minut i passarà a ser de 4 minuts.
  • Autobusos: Es posaran en circulació 50 busos addicionals a la ciutat. A més, s’afegiran 30 vehicles a les línies que connecten el Baix Llobregat i el Barcelonès nord amb Barcelona, 15 per cada comarca. D’altra banda, també es reforçaran les línies de bus Exprés.cat, amb 25 vehicles més. Per agilitar l’accés i la circulació dels autobusos, s’instal·laran carrils bus provisionals d’entrada a Barcelona per la B-23 i per la Gran Via.
  • Ferrocarrils de la Generalitat: S’ampliarà l’oferta, les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia tindran una freqüència d’hora punta durant tot el dia.
  • Rodalies: La freqüència d’hora punta s’ampliarà fins a les onze del matí a les línies R1 i R4.
  • T-Aire: Durant els episodis de contaminació es posarà a la venda un títol multipersonal de dos viatges que aplicarà un 10% de descompte respecte al preu per trajecte de la T-10. Per exemple, si és d’una zona, costarà 1,80 euros.

Quins vehicles estan exempts de les restriccions a la zona de baixes emissions?

Els vehicles d’emergències (policia, bombers i ambulàncies), els de persones amb mobilitat reduïda i els de serveis essencials podran circular per la zona de baixes emissions, independentment de l’etiqueta de la DGT que tinguin.

Consells per millorar la qualitat de l’aire de la ciutat

L’Ajuntament de Barcelona recomana a la ciutadania que es mogui a peu o en bicicleta i que circuli pels carrers amb menys trànsit, que utilitzi el transport públic i eviti desplaçar-se amb vehicle privat. Si no es tenen altres alternatives, es recomana utilitzar un cotxe compartit.

També es recomana regular la climatització de les llars i s’aconsella als ciutadans especialment sensibles als efectes de la contaminació atmosfèrica que traslladin la rutina esportiva al moment del dia en què les concentracions de contaminants són inferiors.