Afectes, ansietats i ruptures del desarrelament – «cinema accentuat»
Where: Palau de la Virreina
La Rambla, 99
Barcelona
Barcelona

Properes activitats / Seminaris i conferències

Microhistòries de la diàspora
© Hélène Amouzou

Afectes, ansietats i ruptures del desarrelament – «cinema accentuat»
Beatriz Leal Riesco

21.06.2018


Activitat dins del cicle Microhistòries de la diàspora. Experiències «encarnades» de la dispersió femenina
Un projecte de La Virreina Centre de la Imatge amb el suport de Programa Barcelona Interculturalitat
Comissariat per Tania Adam


Conferència amb Beatriz Leal Riesco
Dijous 21 de juny, 19 h. Virreina LAB
Entrada gratuïta. Aforament limitat

 

La complexitat del desarrelament passa per la recerca d’afectes en trobades fortuïtes o en relacions properes en les quals es manifesten i negocien ansietats i desitjos tenyits de tendresa, esquerdes, accents i dissonàncies. Aquestes emocions es plasmen fidelment en nombroses obres de directors de la diàspora o a l’exili, que s’inscriuen en allò que Hamid Naficy va denominar “cinema accentuat”.

Les pel·lícules de directors i directores com Abderrahmane Sissako (Mauritània, 1960), Alice Diop (França, 1979) i Akosua Adoma Owusu (EUA, 1984) exploren universos de desitjos, d’ansietats i d’afectes d’homes i de dones de la diàspora africana a Europa i a Amèrica. Abderrahmane Sissako, format a l’URSS, resident durant dècades a París fins que recentment s’ha traslladat al Senegal, ens ofereix, a Octubre (1992), un cant poètic sobre la relació amorosa entre un estudiant africà i una jove soviètica, tenyida per la distància cultural, la nostàlgia per la terra natal, la realitat de gènere i el drama de la separació. De pares senegalesos, però nascuda i formada a París, a Vers la tendresse (2015) Alice Diop s’endinsa en el territori íntim de la masculinitat d’un grup de joves en un suburbi parisenc actual. A través dels seus testimonis i acompanyant-los en la seva deambulació, descobrim un univers poblat de presències espectrals femenines i d'unes existències anhelants d’amor. Me Broni Ba (2009), d’Akosua Adoma Owusu, de família ghanesa, però criada als EUA, ens presenta les complexitats històriques, polítiques, socials, culturals, de gènere, personals i postcolonials encapsulades en els cabells negres i en expressions quotidianes com “me broni ba” (“el meu bebè blanc” en llengua àkan).

En aquest collage de microhistòries íntimes, els referents autobiogràfics, els projectes ficcionals i els testimonis reals es reelaboren cinematogràficament i estimulen l’espectador a colar-se en les esquerdes obertes per l’experimentació formal. Amb posades en escena audaces, on el joc amb la banda sonora i visual subverteix expectatives gràcies a l’economia dels mitjans tècnics emprats i a la distància respectuosa entre el director i els subjectes filmats, aquestes obres provoquen la creació d’espais i de trobades afectives amb l’audiència.


TANIA ADAM (Maputo, 1979), periodista i productora cultural. Fundadora i editora de Radio África Magazine. Presentadora de Terricoles betevé i de radio àfrica @beteve 91.0 Fm.

BEATRIZ LEAL RIESCO (Santiago de Compostel·la, 1978), comissària, docent i crítica especialitzada en art i cinema africà. Programadora del Festival de Cinema Africà de Nova York des del 2011 i de la secció de cinema “Àfrica Imprescindible”. Comissària independent, ha treballat amb Artium, CCCB, Tabakalera, MUSAC, Filmoteca Espanyola, Filmoteca de Navarra, Filmoteca de València, Filmoteca de La Rioja i Azkuna Zentroa, i ha estat jurat de festivals internacionals. Escriu a mitjans periodístics i acadèmics.

 

 

Beatriz Leal Riesco
Beatriz Leal Riesco

També et pot interessar