Pratibha Parmar: desig i resistència
Where: Palau de la Virreina
La Rambla, 99
Barcelona
Barcelona

Activitats anteriors / Cursos i tallers

Pratibha Parmar

Pratibha Parmar: desig i resistència
Pratibha Parmar, Rebecca Close i Anyely Marín C.

13.03.2019 – 18.03.2019


Activitat dins del cicle Microhistòries de la diàspora. Experiències «encarnades» de la dispersió femenina
Un projecte de La Virreina Centre de la Imatge amb el suport de Pla Barcelona Interculturalitat
Comissariat per Tania Adam
En col·laboració amb el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
Lloc: planta 0

Gratuït

40 places amb inscripció prèvia en aquest enllaç.

 

Sessió 1: El videoart de Pratibha Parmar
Taller-visionament amb inscripció impartit per Rebecca Close i Anyely Marín C. @criticaldias
Dimecres 13 de març, 18-21 h

En preparació per a la visita de Pratibha Parmar com a part del programa Microhistòries de la diàspora–, aquest taller ofereix una oportunitat d’acostar-se al treball videoartístic de Pratibha Parmar, amb l’objectiu de traduir/travessar les seves preguntes i les seves estratègies al present. Treballarem a través de la mateixa obra de la Pratibha, visionant parts de Khush (1991), Reframing AIDS (1989), Emergence (1986) i Wavelengths (1997).

El thatcherisme es va caracteritzar per les retallades en els projectes socials, la introducció de nous controls migratoris i una intensificació de videovigilància a l’espai públic i als espais d’oci, que va coincidir amb la introducció del vídeo en les entrevistes policials i amb l’aplicació massiva de l’ull policial en les detencions per perfils ètnics (stop and search).

Què significa apropiar-se avui d’una tecnologia de vigilància de l’Estat com va ser el vídeo per al treball de Pratibha Parmar? Com es reinscriu avui la tecnologia com a eina per a l’enfortiment de les nostres xarxes de cura i crítica? Com es resisteix a les tecnologies de vigilància racial i sexual del present?

 

Sessió 2: Fomentant el coneixement situat
Taller impartit per Pratibha Parmar
Dilluns 18 de març, 18-20 h

Aquesta segona part del taller consisteix en una conversa entre col·lectius diversos i Pratibha Parmar, fent èmfasi en aspectes fonamentals de la seva obra videogràfica: d’una banda, les seves reflexions entorn de la memòria històrica personal i la complexitat de les polítiques d’identitat en un context de diàspora, i, de l’altra, el treball artístic com una forma d’introduir nous relats i la importància de desenvolupar narratives immerses en termes autoreferencials desbaratant el binomi central-marginal.

Així mateix, treballarem com els imaginaris socials determinen les vigilàncies a través de tecnologies en un context de repressió; parlarem sobre les especulacions entorn de la creació d’espais reals i virtuals queer; tractarem l’anonimat passat davant la hiperidentificació del present, un testimoni clar de com les transformacions tecnològiques han anat estructurant els debats dels activismes al voltant dels feminismes negres, i reflexionarem sobre les metamorfosis de la idea de comunitat i col·lectivitat. 

En definitiva, l’objectiu és centrar-nos en com responien les seves estratègies artístiques a un context molt específic de racialització i sexualització, que funcionava mitjançant l’ús d’imaginaris visuals estructurats per tècniques narratives autoritàries populars com una forma de marginar i fragmentar els moviments. Sempre a través del greuge comparatiu entre passat i futur, no només reflexionant sobre processos de transformació temporal-lineal, sinó pensant el passat com a detonant de situacions presents.

 

Posteriorment, dimarts 19 de març, Pratibha Parmar realitzarà la conferència La dissidència sexual i els feminismes negres en el context transnacional.

Still from Pratibha Parmar, Khush (1991), 24 minutes, Color, 16mm. Image courtesy the artist.
Fotograma de ‘Khush’ (1991), de Pratibha Parmar, 24 minuts, Color, 16mm. Imatge cortesia de l'artista.
Still from Pratibha Parmar, Emergence (1986), 20 minutes, Color, 16mm, featuring Sutapa Biswas. Image courtesy the artist.
Fotograma de ‘Emergence’ (1986), de Pratibha Parmar, 20 minuts, Color, 16mm, amb Sutapa Biswas. Imatge cortesia de l'artista