Esteu aquí

Els mercats de Barcelona continuen augmentant el nombre de visites amb 66,8 milions l’any 2016

dilluns, març 20, 2017 - 12:54

La tendència a l’alça en el nombre de persones que van a comprar als mercats municipals de la ciutat es confirma. L’any 2015, el nombre de visites va ser de 65.348.666. És a dir, els mercats han rebut prop d’un milió i mig de visites més.

Respecte el cost mig de la compra que es realitza, el tiquet mig es situa en els 16€, el que significa un lleuger augment respecte l’any 2011, quan va ser de 14,7€. Encara està per sota, però, de la compra mitja que hi havia abans de la crisi econòmica. L’any 2009, se situava en els 17,8€.

Accions mediambientals

La transformació dels mercats ha suposat també la incorporació de 6 mercats al projecte de Mercats Verds, després que l’any 2015 es fes la prova pilot amb el Mercat de la Llibertat. Els mercats que s’hi ha incorporat són els de Concepció, Horta, Clot, Les Corts, Lesseps i Sant Marí, als quals properament s’afegirà el de Sants.

La voluntat de introduir-hi accions mediambientals ha portat també a posar en marxa una prova pilot de recollida de fracció de residus plàstic al Mercat de la Llibertat. I a l’ampliació del nombre de Mercats lliures de bosses de plàstic. Amb la incorporació dels mercats de l’Estrella, Trinitat, Bon Pastor, Poble Nou, Lesseps, Sant Gervasi, Felip II i Horta, ja són 23 els mercats adherits a aquest programa.

Inversió de 33 milions d’euros per al 2017, 11 més que l’any passat

L’Ajuntament de Barcelona invertirà 33.031.485€ en obres de millora o nova construcció dels mercats municipals durant l’any 2017. Destaquen l’inici de les obres dels mercats de Sant Andreu, Bon Pastor, i de la Vall d’Hebron o la finalització de les obres del Mercat de Sant Antoni. Així, s’invertiran 11 milions més que l’any passat, quan el volum total d’inversió va ser de 22.515.724€.

A banda, durant el 2016, es van fer 156 millores d’abast petit i mitjà amb una inversió de 2.572.346€, l’adequació de les cambres frigorífiques de Les Corts, Hostafrancs, Carmel i Sant Gervasi per valor de 870.472€ i actuacions de manteniment per valor de 1.001.354€

L’any passat va ser també un any en què es va continuar amb la transformació progressiva de l’oferta dels mercats. En aquest sentit, es van obrir més expedients d’amortització per tal de recuperar llicències de parades en actiu i poder iniciar així processos de remodelació i actualització dels diferents equipaments. Amb aquest objectiu, l’any 2016 es van amortitzar fins a 100 establiments (320 parades), mentre que l’any 2015, se n’havien amortitzat 30 (101 parades). Aquestes mesures han portat a l’esponjament i l’ordenació comercial des mercats, singularment del Mercat de la Boqueria, Galvany i Sagrada Família.

En el mateix sentit, durant el 2016 s’han subhastat, adjudicat i posat en funcionament 20 parades tancades per tal d’impulsar noves activitats comercials.

6.300 escolars als mercats

Durant el curs 2015-2016, s’ha produït un fort increment en el nombre de visites d’escolars als mercats. Un total de 6.311 alumnes han visitat els mercats, és a dir, un 48% més que l’any anterior, quan el nombre va ser de 4.260 infants i joves. Hi han participat 110 centres educatius.

30 visites de delegacions estrangeres

Com en anys anteriors, el model de mercats municipals de Barcelona ha servit com a referent per a la gestió dels mercats en altres països. En total, s’han rebut més de 30 visites de delegacions de 15 països diferents: Corea, França, Holanda, Portugal, Itàlia, Argentina, Dinamarca, Rússia, Perú, Polònia, Suècia, Estats Units, Austràlia, Xina i Mèxic.

250 activitats de dinamització dels mercats

El programa d’accions per dinamitzar els mercats ha comportat més de 250 accions diferents al llarg del 2016. Entre elles, s’han fet: 15 Tasts de Nits i, 2 Tastets de Migdia (Vermuts) a 15 mercats, dos celebracions de 50è aniversaris (Felip II i Sant Martí) tallers de cuina i tasts per promocionar el consum de productes de temporada i proximitat, activitats en col·laboració amb altres entitats com biblioteques i museus, activitats familiars i infantils, tallers de reaprofitament d’aliments,…

Des de l’IMMB, s’han promogut activitats globals per a la promoció dels mercats municipals, d’entre les quals cal destacar:

7a edició de la Fira Mercat de Mercats. Enguany amb la participació de més de 270.000 persones. El seu objectiu és la promoció dels mercat i del producte de proximitat.

Tercera edició Setmana Internacional dels Mercats. Amb el lema “Estima el teu mercat” i entre el 15 i el 31 de maig es van realitzar més de 40 activitats gastronòmiques, lúdiques, infantils, musicals, i de promoció de l’alimentació saludable….

Com cada any, també s’ha continuat amb la promoció de les festes tradicionals i dels barris com una manera que els mercats es mantinguin en la vida quotidiana del seu entorn, i s’han organitzat activitats en col·laboració amb els eixos comercials o amb els comerços de l’entorn.