La xarxa de Mercats Verds de Barcelona s’amplia amb l’entrada del Mercat de Sants

Amb aquest ja són 8 els equipaments que formen part d’un projecte que pretén fomentar mesures per fer dels mercats espais més sostenibles, així com potenciar el consum del producte de proximitat

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), amplia el nombre de mercats que formen part de la xarxa de Mercats Verds de Barcelona. El Mercat de Sants se suma, ara, als de La Llibertat, Les Corts, Lesseps, Sant Martí, la Concepció, Horta i el Clot, a una iniciativa que dóna visibilitat als mercats municipals de la ciutat com a espais sostenibles i centres d’alimentació saludable.

D’aquesta manera, l’Ajuntament torna a apostar per la sostenibilitat i els productes produïts al nostre territori, consolidant així un projecte que va començar el 2015 amb el mercat de la Llibertat com a prova pilot.

 

Promoció del producte de proximitat

 

Els Mercats Verds tenen com a un dels seus objectius potenciar l’oferta i el consum de productes de proximitat i augmentar la presència de producte ecològic fresc per garantir una alimentació més saludable.

Seguint la línia que ja va posar en marxa als altres mercats, l’IMMB ha elaborat una campanya de comunicació amb banderoles, cartells i vinils informatius i una senyalització per indicar els productes frescos de proximitat i els ecològics que es poden trobar a les parades. La intenció és donar visibilitat a aquests productes i informar els clients.

Aquesta és una campanya de sensibilització ciutadana que va acompanyada d’accions de promoció que la reforcen, com per exemple l’activitat “Revetlles d’estiu amb musclos i cava”, que es realitzarà entre els dies 21 i 23 de juny adreçada a potenciar el consum de musclos del Delta de l’Ebre. En la mateixa línia, es realitzaran tallers per conèixer la temporalitat de la fruita i verdura del territori i xerrades amb productors als mercats.

L’experiència duta a terme al mercat de la Llibertat a finals del 2015, es va estendre a mitjans de 2016 a tres mercats més: Clot, Concepció i Horta. El més de desembre del mateix any es van afegir a la campanya els mercats de Les Corts, Sant Martí i Lesseps amb la intenció d’anar ampliant la llista de mercats progressivament.

 Mercats Verds significa, també, un impuls en la promoció de mesures mediambientals i de millora en la gestió de residus, fent campanyes de sensibilització adreçades tant als comerciants com als clients.

 

Campanya Mercats Verds: producte saludable i respecte al medi ambient

 

El projecte de Mercats Verds, inclòs en el Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2025, gira en torn a tres eixos principals:

  • La sostenibilitat: amb accions per fomentar la responsabilitat mediambiental, el reaprofitament alimentari i la millora de la gestió dels residus
  • La promoció del producte de proximitat: procedent d’un radi de 150 quilòmetres al voltant de la ciutat de Barcelona.
  • Augmentar la presència del producte ecològic a les parades.

En el marc d’aquest projecte, els mercats municipals duen a terme diferents accions de sostenibilitat com allotjar punts verds fixes -és el cas del mercat del Ninot-. S’han fet, també, accions per promoure el cobrament de les bosses de plàstic, abans que entrés en vigor la seva obligatorietat, i potenciar l’ús del carretó o el cabàs per fer les compres al mercat, evitant així els residus de plàstic. En la mateixa línia, s’han realitzat campanyes de sensibilització per minimitzar els embolcalls en els productes venuts pels paradistes, perquè cada cop més s’ofereixin en safates o bosses reutilitzables o compostables.

Continuant amb les accions de responsabilitat mediambiental, durant el Nadal, els mercats es van sumar als comerços del barri col·laborant a la campanya “L’autèntic Paper de Nadal”, d’ús de paper d’embolcallar regals reciclat, per uns Nadals més sostenibles.

Els mercats, centres de referència en la venda del producte fresc, són els principals punts on realitzar campanyes de sensibilització ciutadana de responsabilitat alimentària contra el malbaratament del menjar amb accions com “Jo també sóc Imperfecte” o “Som gent de Profit”

 

Les accions de sostenibilitat i gestió de residus

 

Pel que fa al conjunt dels Mercats és impotant destacar l’esforç en materia de medi ambient i reciclatge. Pel que fa el període 2001-2015 ja es van poder reduir quasi a la meitat el total de tones de residus. 22.106,20 a l’any 2001 i 12.946,16 tones aquest passat 2016. Una reducció del 41,44%

L’any 2002 els Mercats van començar a recollir el cartró de manera separada per primera vegada. Aquell any es van recollir 45.900 quilos. El 2008 van començar a estendre la separació de les diferents fraccions en un primer paquet de 8 mercats, que a posteriori es va anar estenent a la resta. Es van recollir 188.500 quilos. Durant el 2016, en el que la implementació de la recollida separada d’aquesta fracció ja està en quasi el 100% de mercats, es van recollir 1.097.540 quilos de paper-cartró.

Des del 2002 fins ara s’ha reduït substanciosament el volum de residus de la fracció orgànica (6.346,70 tones al 2002 i  3.957,68 al 2016, una reducció del 37,65%). Aquesta és una data evident pel que fa la consicenciació creada en els darrers anys i que explica que els comerciants gestionen molt millor les seves compres i els seus estocs i eviten llançar producte no apte per a la venda. Aquestes bones practiques se sumen al compromís de molts mercats de lliurar els excedents a entitats i menjadors socials, tant dins com fora de campanyes puntuals.