El tramvia per la Diagonal milloraria el sistema de transport públic

22/05/2017 - 16:13

Mobilitat. El temps d’anar de Francesc Macià a les Glòries seria de 15 minuts, és a dir, la meitat del que es triga ara en transport públic.

Un informe del Centre d'Innovació del Transport, de la Universitat Politèctica de Catalunya (UPC), determina que la connexió del tramvia per la Diagonal milloraria la mobilitat i el transport públic de la ciutat. Les conclusions assenyalen que el trajecte entre Francesc Macià i les Glòries en tramvia es podria fer en 15 minuts, la meitat de temps que qualsevol altra opció actual de transport públic, i que el 81% de les línies d’autobús que passen per aquesta via reduirien el temps d’espera.

L’estudi, realitzat pel Centre d’Innovació del Transport (CENIT), de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), conclou que amb una regulació semafòrica correcta el tramvia per la Diagonal assoliria una velocitat mitjana de 17,6 quilòmetres per hora entre la plaça de Francesc Macià i la plaça de les Glòries Catalanes, i tindria una freqüència de pas de 4 minuts. Això suposaria que el temps de recorregut entre aquests dos punts de la ciutat es faria en un total de 15 minuts de viatge, és a dir, la meitat del temps del que es triga actualment en transport públic.

L’estudi assenyala també que en dos de cada tres carrers per on els autobusos creuen la Diagonal es reduiria el temps d’espera en els semàfors i, conseqüentment, el 81% de les setze línies d’autobús que creuen la Diagonal millorarien el temps actual d’espera. En conjunt, el temps d’espera mitjà de l’autobús a les cruïlles es reduiria en 8 segons, i al passeig de Gràcia i el carrer de València, disminuirien a la meitat els segons d’aturada al semàfor.

Els altres mitjans de transport també se’n beneficiarien. Quant a les bicicletes, la mitjana de recorregut dels ciclistes per cobrir el tram entre Francesc Macià i les Glòries, a una velocitat de 15 i 20 quilòmetres per hora, seria de 25 minuts, és a dir, 5 minuts menys respecte al temps actual de trajecte. I pel que fa als vianants, la nova programació semafòrica els permetria creuar de manera òptima totes les cruïlles. També el vehicle privat milloraria el temps d’espera per travessar-la en el 67% dels carrers que creuen la Diagonal. Això comportaria una reducció de les cues als semàfors de 7 metres de mitjana.

Un estudi exhaustiu

L’informe s’ha elaborat amb models de repetició de càlcul que han permès al CENIT assolir diferents solucions fins a tendir a la solució òptima de mobilitat. L’objectiu era analitzar l’impacte que tindria la incorporació d’un tramvia en el tram de l’avinguda Diagonal comprès entre Francesc Macià i el carrer de los Castillejos i estudiar les conseqüències sobre la circulació d’autobusos, de vehicles, bicicletes i vianants.

En total, s’han estudiat 24 cruïlles i 30 carrers, i s’han analitzat especialment les quatre vies més complexes: el passeig de Gràcia, la via Augusta, la plaça de Francesc Macià i el passeig de Sant Joan. Les simulacions s’han realitzat durant la franja horària més crítica del dia, que és l’hora punta compresa entre les 8.00 i les 9.00 hores.

Consulta aquí tots els estudis tècnics per a la connexió dels tramvies.