Barcelona Cultura

"Els objectes són un artefacte molt poderós per a l’educació"

Joana Mora va estudiar humanitats a la Universitat Pompeu Fabra i, des de fa uns anys, es dedica a l’educació en diferents museus de la ciutat. Actualment és una de les educadores del Museu del Disseny, des d’on treballa per donar a conèixer cadascuna de les exposicions permanents així com les activitats per acostar el patrimoni del Museu a les famílies.

Quina creus que ha de ser la missió d’un equipament com el Museu del Disseny en l’àmbit de l’educació?

Creiem que la missió principal d’un museu, com a espai social, ha de ser acostar a tots els habitants de la ciutat el gran gruix de la seva col·lecció.

El Museu del Disseny és un espai pensat per reflexionar al voltant de l’objecte, el qual entenem com un artefacte molt poderós per a l’educació, que ens permet aprendre moltes coses, en diverses disciplines: podem estudiar història a través dels objectes, aprendre quina era la forma de viure en el passat a partir de fonts primàries… I sense haver de caure en el tradicional (i avorrit) llibre de text!

Per què és important donar a conèixer als més petits el disseny?

Cal que coneguin que el disseny pot ser una eina creativa i generadora de canvis i noves realitats en el segle que vivim. Per aquest motiu, totes les activitats educatives i familiars combinen el joc i la creativitat a través d’un àmbit professional del disseny: ceràmica, estampació de moda, disseny gràfic… en tenim una bona pila.

A partir de la teva experiència, quina és la clau per desvetllar l’interès i la consciència crítica pel disseny en infants i joves?

El disseny ens envolta, ho és tot: la tassa de ceràmica que fem servir per menjar cereals al matí, les ulleres que s’adapten al nas i als nostres dos ulls per ajudar-nos a veure millor les coses, el banyador que ens permet nadar còmodament a la piscina, els senyals del metro que ens indiquen cap on anem, o les apps que tenim instal·lades al telèfon.

El disseny s’ha de convertir en una nova manera de pensar, si desxifrem el món a través de les eines que ens proporciona el disseny…

En el temps que fa que treballes d’educadora al Museu del Disseny, com valores l’evolució de les activitats educatives que oferiu?

La nostra valoració és més que positiva! Estem meravellades de l’evolució de les nostres activitats, de com han anat creixent, diversificant-se en temàtiques i disciplines i, sobretot, de l’excel·lent resposta que rebem de petits i adolescents i de les famílies que venen a fer activitats amb nosaltres.

Quins són els objectes o peces que criden més l’atenció als alumnes i de quin àmbit (moda, disseny gràfic, arts decoratives…)?

N’hi ha moltíssims, però els que s’enduen el premi són, per ordre: un cartell publicitari molt il·lustratiu de l’Espanya franquista de postguerra, on s’anuncien els Jabones Capdevila, un sabó tant potent, que aconsegueix emblanquir els nens de raça negra. Una barbaritat a ulls de qualsevol persona del segle XXI; les diminutes cotilles que duien dones (i homes!) a la cintura al llarg del segle XIX; la berlina de 1750, de la col·lecció d’arts decoratives (els recorda molts contes i els fascina veure’n una de debò, de tant a prop!); i, evidentment, la bicicleta Orbea Grow, en l’àmbit de disseny de producte (tots en volen una d’igual).

Ens podries explicar alguna anècdota que recordis de les visites escolars?

A mi personalment m’encanta el moment en que, en diferents activitats, juguem a ser dissenyadors de moda i acabem (educadores incloses) disfressats de qualsevol manera.

Quines són per a tu les activitats educatives més destacades del Museu del Disseny? Quines tenen més èxit i per què?

Les activitats educatives i familiars pretenen fer una introducció de diferents processos industrials o de disseny professionals, de tal manera que, a través del joc, coneguin com es fan les coses que ens envolten.

En aquest sentit ens ha funcionat molt bé l’activitat «Terra líquida», on aprenem què és la ceràmica, un dels materials que l’home ha fet servir des de ben antic. En comptes de manipular-la en estat sòlid, aprenem a produir ceràmica amb motlles. Els resultats són molt originals!

De quina manera creus que es podria innovar o millorar la visita al  Museu del Disseny per fer-lo més atractiu per als alumnes i més engrescador des del punt de vista educatiu?

Les nostres activitats són d’allò més divertides ja per elles mateixes! Però sí que és cert que cal intentar incloure les noves tecnologies en les activitats que tenen lloc als museus, d’una manera orgànica, com a complement de les activitats mes tradicionals, sense tenir por de perdre l’essència.

Ajuntament de Barcelona