Barcelona Cultura

Idees d’activitats educatives per al proper curs

El final de curs per a les escoles no és encara sinònim de vacances per al professorat. Si ets docent i busques noves activitats educatives per al curs 2018-2019, fixa’t en el més destacat de les activitats per a escoles del Museu del Disseny.

N’aprenem amb la nova exposició de disseny gràfic

Amb el nou taller «Pensar amb els ulls i mirar amb el cervell. Les eines del dissenyador gràfic», els alumnes d’ESO, batxillerat i cicles formatius hauran d’observar tots els elements gràfics que els envolten (rètols, senyals, etc.) i analitzar algunes de les obres de l’exposició «Dissenyes o treballes? La nova comunicació visual 1980-2003» per descobrir els processos i les eines que calen per encarar el repte d’un bon disseny gràfic.

A la mateixa exposició, als estudiants de primària se’ls proposa la visita-taller «L’abecé del disseny gràfic. Color tipografia i composició», en la qual hauran d’analitzar les obres de l’exposició i altres imatges que hi ha al seu voltant per descobrir i experimentar quins són els elements bàsics del disseny gràfic: la composició, el color i la tipografia.

Tres activitats que et recomanen els nostres experts

Al taller «I per què no? Objectes, necessitats i fantasia» els teus alumnes utilitzaran la metodologia Design Thinking (de moda entre dissenyadors), que demana empatitzar amb la realitat dels usuaris, idear, prototipar i testejar.

Podem ser consumidors responsables?  Per ser-ho hem de saber «llegir» els objectes que ens envolten. I això és el que planteja «Llegir l’objecte. Res no és perquè sí», on els alumnes aprendran quines són les característiques que ha de complir un bon disseny de producte.

Finalment, «Petits monstres vestits: ampliar, reduir, allargar, perfilar i destapar» és una activitat experiencial per als més petits, que podran prendre consciència del seu cos perquè experimentaran com pot canviar la seva silueta.

Altres propostes per a alumnes de primària

Partint de l’exposició «El cos vestit. Siluetes i moda 1550-2015», en l’activitat «Siluetes (im)possibles. Cinc accions que transformen el cos» els estudiants de primària han d’identificar les accions que el vestit fa sobre el cos al llarg de la història i experimentaran com la manipulació de diferents materials pot transformar la seva pròpia silueta.

A «Històries extraordinàries. De què ens parlen els objectes?» podem respondre preguntes com «per què es feien servir?» o «de quin material són?» a partir de la col·lecció d’arts decoratives i arts d’autor. També es convida als alumnes a relacionar les peces vistes amb objectes quotidians del seu entorn i explicar-ho amb un relat o una creació plàstica.

Més activitats per a alumnes d’ESO, batxillerat i cicles formatius

Partint també de l’exposició «El cos vestit», la visita-taller «Com vestim el cos? La moda com a construcció social»  inclou una visita interactiva a l’exposició, un taller per acostar als estudiants com la moda genera gustos i estètiques a partir de referents de l’art contemporani, i un debat al voltant dels codis ètics, històrics i morals vinculats a la moda.

Pel que fa a l’activitat vinculada a la col·lecció d’arts decoratives i arts d’autor, es proposa als alumnes descobrir que els objectes són una font original d’informació que permet acostar-se a temes com ara el comerç, la societat de consum o el colonialisme. A més, al taller «Objectes extraordinaris. Objectes que parlen de comerç, colonialisme, societat de consum…» també es busca la vinculació amb temes contemporanis com ara l’explotació, l’homogeneïtzació o la globalització.

Guia didàctica de la Casa Bloc per a alumnes d’ESO i cicles formatius

Cada dissabte a les 11h des del Museu del Disseny organitzem visites guiades al Pis-Museu de la Casa Bloc obertes a tothom, però els grups escolars han de concertar dia i hora per a la visita. Si com a docent vols treure suc pedagògic a aquesta activitat et recordem que tens a la teva disposició una guia didàctica amb activitats per fer posteriorment a classe.

Ajuntament de Barcelona