Barcelona Cultura

Jornada de Creativitat i Tendències: repensant el disseny a través dels sentits i les emocions

La Jornada de Creativitat i Tendències va convertir el Museu del Disseny en un punt de trobada per la reflexió entorn del disseny i el paper de les indústries creatives el passat dijous 11 d’abril. La quarta edició d'aquesta Jornada va posar el focus en les experiències multisensorials per despertar emocions en l’audiència, com ara l’empatia i l’afecte, i connectar-les d’aquesta manera a les marques.

Isabel Mesa, de l’empresa britànica referent en tendències WGSN, va aprofundir en la seva conferència “Emotions 2.0” en les estratègies que marques i serveis ja estan implantant per crear vincles més estrets amb els consumidors, com ara l’ús de la tecnologia de reconeixement facial com a mètode de pagament. “L’experiència del client superarà al producte com un argument de venda”, va afirmar. Segons ella, és imprescindible que les marques dissenyin a partir de l’"emodiversitat": “Com més emocions tinguem en compte, millor serà per a la nostra sensació de benestar”, assenyalant que “la felicitat no és el més important”, també s’han de tenir en compte emocions com la incomoditat, l’avorriment i el confort.

A la seva masterclass, el filòsof i sociòleg Gilles Lipovetsky va explicar el concepte «capitalisme artista» que defineix com “la incorporació sistemàtica del paradigma estètic en tots els sectors que tenen a veure amb el consum”. Per a ell, la societat està avançant cap a un consum guiat i induït per l’emoció i l’experimentació. “Assistim a una bulímia creixent del consum cultural, una lògica manada per una cerca de sensacions”, va reconèixer.

Altres intervencions van plantejar escenaris on tot treballant amb les emocions construir nous imaginaris per les marques.

Miguel Valero Espada, de l’estudi creatiu Espadaysantacruz,  afirmava “Hi ha dos mons que lluiten com titans: l’analògic i el digital, que ens desvincula de la nostra part més humana”. Per ell el repte ara  del món del disseny i de la societat en general és “aconseguir que la tecnologia sigui més humana, assequible, que comuniqui quelcom harmoniós amb el nostre univers”.

Karen Sátiro i Ana Isabel Rodríguez, de l’equip d’experiència de Mango, van posar de manifest la necessitat de fer sentir còmodes i protagonistes d’una experiència no només els consumidors, sinó també aplicar aquesta filosofia als seus mateixos treballadors: “Som dissenyadors que creen connexions i dissenyem per a les persones amb persones”.

La food designer Elsa Yranzo va parlar de com generar vincles entre gastronomia, disseny i art a través d’experiències gastronòmiques i com pot ajudar a comunicar idees i conceptes, com ara el feminisme i el malbaratament alimentari. “Els aliments tenen textures, olors, formes, un context social que m’ajuda a explicar històries”, va dir. “Menjar ha passat de ser una necessitat a una tendència, un art i una manera d’expressar-se”, va concloure.

A la tarda, van tenir llocs els tallers en què els participants van poder endinsar-se en la costura, els papers pintats, la ceràmica i el disseny gràfic; i en què els materials i les sensacions que ens desperten van prendre un clar protagonisme per a entendre i aprendre a integrar-los en un procés creatiu.

Us esperem a la pròxima edició!

Ajuntament de Barcelona