Barcelona Cultura

Últims dies per viatjar a la publicitat del segle XX

"De ben petit m'havien cridat l'atenció les xapes d'assegurances que hi havia a les façanes dels poblets on anava. Per casualitat, me'n vaig trobar una de la Catalana en un estat impecable; i des d'aleshores, vaig començar a col·leccionar cartells de llauna i de cartró". Aquesta troballa, que va motivar el col·leccionista Mateu Llinàs quan tenia 13 anys a reunir el seu patrimoni d’antigalles publicitàries, ara és el punt de partida de l’exposició temporal "El boom de la publicitat. Reclams de llauna, cartró i rajola. 1890-1950". La mostra es podrà visitar fins diumenge 31 de març al Museu del Disseny.

Més de 40.000 persones ja han tingut ocasió de gaudir de la col·lecció, que proposa un viatge per la publicitat comercial gràfica des del segle XIX fins a mitjans del segle XX. L’exposició recull els cartells dedicats a la difusió de productes d’ús quotidià, que van mutar del paper a nous suports com la ceràmica, la llauna i el cartró, i que en conseqüència van acolorir els carrers i aparadors d’arreu del país.

Una de les parades d’aquest recorregut és l’alimentació. Arran dels canvis de vida que va comportar la Revolució Industrial, les classes populars van poder accedir a nous productes com la xocolata Kohler i l'alternativa al cafè Malta Natura. Tot i que els primers cartells comercials prioritzaven l’estètica per sobre de l’estratègia publicitària, la seva finalitat era destacar les qualitats i beneficis del producte. A poc a poc, i de manera progressiva, el missatge es professionalitzaria i els eslògans es reinventarien per a cridar l'atenció del client.

També les begudes alcohòliques i refrescants van viure molt de prop la revolució de la publicitat gràfica. Productes com el Fernet Branca i el cava Codorniu passarien a anunciar-se sobre plafons o cartells ceràmics, elaborats a partir de rajoles de pasta blanca decorades amb la tècnica del tubat. La resistència del material en permetia la ubicació exterior, especialment a les façanes de les botigues, des d'on la brillantor dels vernissos i els esmalts contribuïen a atreure l'atenció dels vianants i ajudarien a la seva popularització.

De la mateixa manera, l’onada industrial i la vida moderna en general van significar l'arribada dels nous costums, i per tant, novetats en el sector de la perfumeria i la cosmètica, la moda, la salut, la drogueria, …, com també el de l'enginyeria i la tecnologia. Per exemple, les màquines de cosir Weltheim, els ganivets Pidot-Courtade i el paper Calcosam que trobareu a l’exposició són alguns dels referents icònics de la publicitat del segle XX.

Si encara no heu visitat “El boom de la publicitat”, us recomanem que feu una mirada al passat de la publicitat abans del pròxim diumenge 31 de març. Si voleu conèixer les curiositats que s’amaguen rere l’exposició, el dissabte 30 a les 11 h es farà la darrera visita guiada, inclosa amb el preu de l’entrada. Trobareu tota la informació aquí. Us esperem!

Ajuntament de Barcelona