Diàlegs «catazònics»: objecte, representació i museificació

L'exposició «Catazònia» ens introdueix en la relació que entreteixiren en el passat els missioners caputxins catalans i els pobles aborígens del trapezi amazònic.

A pocs dies de la cloenda de la mostra, voldríem aprofitar la ocasió per a actualitzar aquesta relació i establir un diàleg sobre els modes en què els pobles amerindis es mostren i son mostrats al món a través dels seus objectes i representacions estètiques.

D'una banda ens endinsarem en la complexa relació que envolta la producció, venta i exhibició d'objectes manufacturats i les vicissituds en quant al valor simbòlic i estètic que basteixen en sortir del cicle de vida pel qual han estat emprats. La comercialització i la museificació com a defensa d'un patrimoni cultural comporten una sèrie de contradiccions i problemàtiques, i configuren la manera en què els interessats modulen la seva presentació pública. La vida de l'objecte, i especialment d'aquells objectes que tingueren o haurien de tenir un ús ritual es transforma en ser comprat i exhibit. Això arriba fins-i-tot a modificar-ne els processos creatius, l'estil, la càrrega simbòlica i les relacions amb l'entorn, sabent la vital importància que els pobles animistes atribueixen a alguns objectes dotats d'intencionalitat i de vida social, anàloga a la dels éssers humans.

La necessitat de donar-se a conèixer va molt més enllà dels circuits comercials i la venta d'objectes manufacturats, i passa sovint per la divulgació de denuncies, reivindicacions, o simples mostres d'afirmació col·lectiva. Un segon punt que tractarem serà doncs la representació dels col·lectius i especialment aquelles representacions eixides de processos polítics emprant eines modernes com la cartografia, el cinema o les tecnologies de la comunicació. Els museus es perfilen com a llocs idonis per a la mostra d'aquestes peces, punyents tant per la seva estètica com per la seva ètica, que arriben a qüestionar la centralitat de l'objecte amb que tradicionalment s'han identificat. Tindrem la oportunitat de comprovar-ho amb la projecció de material fílmic.

 

Diàlegs catazònics: objecte, representació i museificació 

Activitat gratuïta
Data: 21 i 22 de juny
Hora: a partir de les 19 h
Lloc: Museu Etnològic i de Cultures del Món-Montcada. C/Montcada, 12

 

Dijous 21 de juny: «Objectes i subjectes» (19h-21h30)

19h: Benvinguda, aperitiu amazònic i presentació

19h20: Fra Valentí Serra (Museu Andino-Amazònic i Missional dels Caputxins de Sarrià): «Les missions i el Museu Andino-Amazònic i Missional»

19h40: Jean-Pierre Goulard (MOAM-EHESS, Paris): «Les màscares Tikuna. Una aproximació en context ritual»

20h20: Montserrat Ventura (AHCISP-UAB): «De la materialitat del mite a l'objecte científic en dos exemples Tsachila»

20h40: projeccions: «Dans ma maison, tu es entré, Indiens Tikuna d'Amazonie» (CNRS audiovisuel, Villejuif 2011, 12min) «¿Acaso comemos plata?» (Sacha Videastas. Perú 2006, 27 min.)

 

Divendres 22: «Representacions i col·lectius» (19h - 21h45)

19h: Mònica Martínez (CINAF-UB): "Sobre la materialitat de l'ésser: figures de fusta, arbres i persones humanes entre els Gunas de Panamà"

19h20: Miquel Figueras (ICA, LAS-EHESS Paris): «Cartografia participativa i valor estètic entre els Eñepa-Panare de Veneçuela»

19h40: Olga Cebada (Alternativa; CLACPI): «Comunicació indígena. Subjectes per la defensa de Drets»

20h00: David Hernández (CLACPI): «Cine indígena i apoderament»

20h20: projecció: «La tentación del Nixhix» (CAIB, CEFREC, Bolívia 2015, 80 min.)


 

 

 .