El parc, el Born i l’Exposició de 1888. Idear una capital europea

Perquè i com es va crear un gran centre representatiu de la Barcelona moderna on fins llavors hi havia hagut la ciutadella?

A baix de tot del passeig de Sant Joan —una de les grans avingudes de la nova ciutat—, el parc de la Ciutadella és una resposta ben europea i moderna de creació d’una àrea de passeig i coneixement on fins aleshores hi havia la Ciutadella. El parc de la Ciutadella, el Born i el seu entorn configuren un espai amb gran qualitat urbana que, amb l’Exposició Universal del 1888, esdevingué també un pol d’alta qualitat formal. Es configura així una àrea de nova centralitat urbana en la confluència entre el nucli consolidat de la ciutat, que hi afluïa pel carrer de la Princesa, i la part aleshores més consolidada del nou Eixample.

Objectius

  • Explicar el projecte urbanístic de Josep Fontserè i com es relaciona amb la ciutat vella i el pla urbanístic d’Ildefons Cerdà.
  • Analitzar com a través de l’arquitectura i l’urbanisme de finals del segle XIX l’alcalde Rius i Taulet lidera el projecte de fer Barcelona una gran capital a escala europea.
  • Situar la importància de l’Exposició Universal de Barcelona per acabar de consolidar el projecte del parc de la Ciutadella.
  • Mostrar els edificis modernistes de l’Exposició Universal que encara conservem al parc de la Ciutadella tot relacionant-los amb les altres intervencions modernistes realitzades amb motiu de l’exposició: el passeig Colom, el portal de la Pau, etc.

Relacions curriculars

  • Anàlisis de l’evolució històrica d’Espanya i Catalunya al segle XIX i valoració dins el context internacional.
  • Valoració dels canvis socioeconòmics que implica la revolució industrial del fenomen des de la multicausalitat. Anàlisi de les formes de vida a les ciutats industrials del segle XIX a partir de les aportacions d’algunes ideologies i revolucions, analitzant especialment els moviments socials i polítics de Catalunya.
  • Identificació dels components econòmics, socials, polítics i culturals que intervenen en els processos històrics, i anàlisi de les interrelacions que s’hi produeixen per tal d’elaborar explicacions sobre els fets. Establiment de relacions entre fets locals i el seu context més general.
  • Descripció i explicació del procés d’industrialització, de les transformacions econòmiques i socials, i del canvi de mentalitats durant la segona meitat del segle XIX.
  • Anàlisi i caracterització de la consciència i recuperació de la identitat nacional catalana i dels orígens del catalanisme polític, així com d’altres nacionalismes, durant el segle XIX.

Materials

  • Elements específics de suport per al desenvolupament de l’itinerari: imatges històriques de la ciutat de Barcelona.

Punts de la visita

  • MUHBA Plaça del Rei: sala de grups.
  • Itinerari: carrer de la Princesa, passeig del Born, mercat del Born, porxos de Fontserè, passeig de Picasso, parc de la Ciutadella (monument al general Prim, umbracle, l’antic Museu de Geologia i Castell dels Tres Dragons), avinguda de Lluís Companys (monument a Rius i Taulet), passeig de Sant Joan (Arc de Triomf).

Tipologia d’activitat:

itinerari

Nivells recomanats:

segon cicle d’ESO i batxillerat

Punt de trobada:

MUHBA Plaça del Rei

Període històric:

època contemporània

Durada:

2 hores

Nombre màxim d’alumnes:

25

Preu:

89 euros per grup (màxim: 20 alumnes). A partir de 20 alumnes,  4’45 euros per alumne/a.