Notícies
Revivint Cabezón, primera part. L’abans
Anàvem en cotxe des de Múrcia cap a Conca tot just una setmana després d’enregistrar el disc Bach al monestir de Poblet. Ens ho havíem passat tan bé que, mig en broma, vam començar a pensar en el proper CD. Quan li vaig preguntar al Juan de la Rubia quina música voldria gravar, la resposta va ser claríssima i contundent: Antonio de Cabezón. El va descobrir quan tenia 11 anys i, junt amb Bach, és una de les seves grans dèries.
Tenint això clar, tocava buscar l’instrument adient. Engrescats, vam trucar a l’orguener Oscar Laguna, natural de Burgos, terra de Cabezón, perquè ens donés idees. Hi vam estar una bona estona. No era fàcil, tenint en compte que la guerra civil va deixar el país sense pràcticament cap orgue històric, i menys del segle XVI. Potser calia buscar als museus. Museu? Hem dit Museu? Com no hi havíem pensat abans! El Museu de la Música de Barcelona! Quins orgues tenen? El Pérez Molero? El Hauslaib? Sí, és clar, el Hauslaib, si està claríssim! Està restaurat de fa poc, és l’únic claviorgue que funciona al món i, encara millor: tot i que és una mica posterior a Cabezón, data de 1590 i pertanyia a Baltasar de Zúñiga, home fort de la cort espanyola que va arribar a ser Ministre Principal de Felip IV durant les dècades en què Hernando, el fill de Cabezón, també va treballar a la cort.
Per tant, parlàvem d’enregistrar obres d’Antonio de Cabezón, el gran músic del primer Siglo de Oro espanyol, amb un instrument cortesà, i que possiblement hagi passat per les mans d’Hernando. A més, va ser construït a Nuremberg per encàrrec d’un dels homes forts de la cort espanyola, que va ser l’emissari que va venir a Espanya a donar la notícia de la derrota de l’Armada Invencible i que amb les seves intrigues va col·locar el seu nebot, el conde-duque de Olivares, com a home clau del govern del país… Quanta història en un sol instrument!
Era el 20 de novembre de 2015. L’endemà, el director del Museu de la Música, el Jaume Ayats, ja tenia una trucada nostra. I així és com vàrem acabar, nou mesos després, tancats durant tres nits a la Sala Alícia de Larrocha de L’Auditori gravant el disc amb música cortesana de Cabezón que Juan de la Rubia presentarà en concert el dia 31 de maig. El que va succeir aquelles matinades, us ho explicarem un altre dia.