Esteu aquí

Nous Punts d'Assessorament Energètic a Nou Barris

dimarts, febrer 28, 2017 - 11:04

L’accés a l’energia és un dret fonamental, i per tal de garantir-lo i evitar que les persones en situació de vulnerabilitat econòmica pateixin talls de subministrament de llum, aigua o gas, l’Ajuntament de Barcelona ha creat els Punts d’Assessorament Energètic (PAE). Hi ha deu PAEs repartits per tota la ciutat, dos dels quals al districte de Nou Barris: un a la Zona Nord (c. Vallcivera, 14) i un altre a Verdun (c. Luz Casanova, 4). Ben a la vora d’aquest darrer, al Casal de Barri de Verdun, el dia 27 de febrer va tenir lloc la presentació d’aquests dos PAEs, a càrrec de Janet Sanz, regidora d’Ecologia Urbana i del propi Districte, i Laia Ortiz, regidora de Drets Socials.

La Llei 24/2015 prohibeix a les companyies subministradores efectuar talls de subministrament si l’impagament es produeix per manca de recursos econòmics, i les obliga a mantenir el servei de llum, gas i aigua mentre duri la situació de vulnerabilitat o dificultat econòmica. Els PAE s’encarreguen d’informar els ciutadans sobre aquests drets energètics i d’intervenir en cas que les companyies no hagin actuat d’acord amb la llei. També proporcionen informació sobre com obtenir el bo social per a majors de 60 anys que cobrin la pensió mínima i famílies nombroses o amb tots els membres a l’atur. Aquest bo permet un estalvi aproximat del 25% en la factura elèctrica. Però les funcions dels PAE van molt més enllà, assessorant a tots els ciutadans sobre altres maneres de reduir la factura elèctrica, ja sigui contractant la modalitat de discriminació horària (dos preus diferents segons l’hora de consum) o bé ajustant la potència contractada al consum real de cada llar.

En el primer mes de funcionament dels deu PAEs repartits per tota la ciutat, aquests han atès unes 800 visites i han permès detectar i evitar més de 150 avisos de talls, així com tramitar 28 peticions de bo social. A més, la pressió de l’Ajuntament sobre les grans companyies subministradores ha fet que aquestes comencin a comunicar periòdicament els impagaments, i aquesta informació ha permès elevar el total de talls de subministrament evitats fins als 900.  Però encara que la teva situació no sigui tan extrema, si no entens la informació de la teva factura o creus que estàs pagant un preu molt elevat, no ho dubtis i adreça’t al teu PAE més proper.