Segons el Codi de consum de Catalunya (Llei 22/2010, de 20 de juliol, de Codi de Consum de Catalunya) parlem de consum quan es donen totes aquestes condicions:
- Entre ambdues parts hi ha una relació de consum (comercialització de béns i/o prestació de serveis), en qualsevol de les etapes següents:
- Informació
- Oferta
- Promoció
- Publicitat
- Comercialització
- Utilització
- Venda de béns o subministrament de serveis
- Obligacions posteriors
- La persona reclamant és una persona física (particular), una associació sense ànim de lucre o una comunitat de propietaris.
- La persona reclamant actua en un àmbit aliè a cap activitat empresarial o professional.
- La part reclamada no és una persona física (excepte persones treballadores autònomes).
Són temes de consum
- Subministraments (aigua, gas i llum)
- Telefonia i accés a l’internet
- Serveis turístics
- Restauració
- Transports
- Prestadors de serveis a la llar
- Assegurances
- Serveis financers
- Compra o reparació de productes
NO són temes de consum
- Conflictes laborals
- Drets civils
- Temes de convivència en les comunitats de propietaris
- Relacions amb l’Administració pública
- Quan un tema de consum estigui sotmès a la via judicial i/o pugui esdevenir una qüestió penal, no es podrà tractar des de l’OMIC, ja que el Codi de consum de Catalunya no atorga competències en aquests supòsits