L´Ajuntament augmentarà les partides econòmiques destinades a cobrir situacions eventuals de dificultat de pagament de l´habitatge : Servei de Premsa

L´Ajuntament augmentarà les partides econòmiques destinades a cobrir situacions eventuals de dificultat de pagament de l´habitatge

25/11/2011



Temps estimat de lectura: 5 minuts

?L´Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports posa en marxa mesures per reduir el número de desnonaments, atendre a les persones desnonades i fomentar la informació de recursos d´habitatges existents

La tinenta d´alcalde de l´Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, Maite Fandos, presentarà en el proper plenari una mesura de govern amb les accions que es portaran a terme per donar suport a les persones i famílies que es troben en una situació de desnonament. L´objectiu d´aquesta mesura de govern és triple: reduir el número de desnonament,, atendre el millor possible a les persones que ja han estat desnonades, i fomentar la informació sobre els recursos existents en matèria d´habitatge.

* Reducció del número de desnonaments:

– S´ampliarà les partides destinades a cobrir les situacions eventuals de dificultat de pagament. Aquesta mesura ajudarà a les persones que, davant d´una situació puntual de dificultat econòmica, no poden pagar el seu habitatge i d´aquesta manera el podran mantenir la seva vivenda.
– S´impulsarà la mediació entre propietaris i inquilins per evitar que els procediments d´impagament del lloguer comportin pèrdua de l´habitatge oferint alternatives als propietaris: refinançant el deute contret per d´inquilí aplicant un ajut puntual per part dels serveis socials o dels ajuts urgents de la Generalitat; renegociant amb els propietaris les condicions del lloguer; oferir l´avalloguer (figura que assegura als propietaris d´habitatges la percepció d´una quantitat equivalent a 6 mesos del lloguer en cas d´instar un procés judicial per a l´obtenció d´una sentència de desnonament per impagament); oferir la subvenció del 50% de l´IBI incorporant l´habitatge a la Borsa d´Habitatges de lloguer social.

* Atenció de les situacions de desnonaments:

– Increment del Fons d´Habitatge de Lloguer Social per atendre situacions de famílies desnonades i la partida econòmica destinada a finançar el lloguer d´habitatges de promotors d´habitatge protegit per destinar-los al Fons de Lloguer Social. L´Àrea de Qualitat de Vida i Esports ampliarà el fons econòmic per atendre als col·lectius específics que, per la seva especial vulnerabilitat, no tenen accés al mercat d´habitatge protegit en règim d´arrendament..

– Es milloraran els circuits d´actuació de tots els serveis implicats per evitar duplicitats en l´atenció de les persones afectades.
– Conveni de col·laboració entre el Consorci d´Habitatge de Barcelona i Càritas Diocesana de Barcelona. L´objectiu d´aquest conveni és que les oficines d´habitatge tinguin coneixement dels casos que estan sent atesos per Càritas, tant si fan referència al servei de mediació com al d´habitatge. També es derivaran les famílies que han estat ateses pel servei de mediació de Càritas i que es troben davant de la pèrdua del seu habitatge per tal que aquestes situacions puguin ser analitzades per emergència social.
-Es coordinaran els diversos serveis de suport que existeixen a Barcelona en matèria d´habitatge i desnonaments, així com l´intercanvi de coneixement sobre les actuacions de tots els actors implicats.

– Rehabilitació d´un edifici per convertir-lo en un ?Centre d´Allotjament Familiar-CAF? (Hotel Social en altres ciutats europees ) la gestió del qual podria dependre d´una entitat social. A més, està en procés l´adjudicació de la redacció de dos projectes per a la construcció d´habitatge protegit que contemplen destinar dues plantes a la creació de dos CAFs més.

– Acord amb les entitats de la Xarxa d´Habitatges d´Inclusió per la col·laboració en la recerca de recursos habitacionals sempre i quan les característiques socials de les persones afectades s´adeqüin als objectius de l´entitat.

– Negociació amb diverses entitats bancàries sobre la cessió de pisos per augmentar el parc d´habitatge social i d´emergències de l´Ajuntament. També s´està estudiant la manera legal perquè l´administració es pugui convertir en proveïdora directa de més habitatges de les entitats financeres.

– Increment del nombre d´habitatges del fons de lloguer social amb altres habitatges públics de l´àrea metropolitana que siguin propietat de l´Agència de l´Habitatge de Catalunya, per destinar-los a atendre persones que hagin patit desnonaments.

– Ampliació del Servei d´assessorament jurídic gratuït de les oficines d´habitatge, amb la finalitat que intervingui també en els casos de desnonaments per impagament del lloguer. Es crearà un servei específic que s´ha de convertir en un referent per a les persones que es veuen afectades per un desnonament i necessiten que les assessorin professionals experts, tant pel que fa als recursos dels que poden disposar per fer front als deutes, com, si s´escau, sobre el procés judicial al qual han de fer front.

– Impulsarem la implantació de nous programes intergeneracionals que donin una resposta solidària a la doble necessitat de companyia per a persones grans i d´allotjament per

* Fomentar la informació sobre els recursos existents en matèria d´habitatge

– Es portarà a terme una campanya pública de sensibilització per donar a conèixer als propietaris de pisos no ocupats l´existència dels servei de mediació.
– Es posarà a disposició dels treballadors de l´administració de Justícia dossiers d´informació, per tal que puguin informar amb més coneixement o derivar millor vers altres serveis a les persones que travessin per processos de desnonaments.
– Promourem acords amb les organitzacions que intervenen en el mercat immobiliari, per garantir que totes les parts disposin dels coneixement dels recursos per esgotar totes les vies de solució davant d´una situació que pugui derivar en la pèrdua de l´habitatge.

L´Ajuntament de Barcelona, a través de l´Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, ja ha portat a terme en els últims mesos algunes accions puntuals per poder oferir una atenció més eficaç i personalitzada a les persones que es troben en aquestes situacions:

– Converses amb els organismes judicials amb l´objectiu que els jutjats de la jurisdicció Civil puguin informar a les persones en procés de desnonament dels serveis, als que poden tenir accés a través dels Serveis Socials de l´Ajuntament, quan existeixin indicis que algun llançament pot afectar a famílies amb menors o persones vulnerables.
– Acord amb la Junta del Col·legi de Procuradors per tal que, entre d´altres punts, la intranet del Col·legi incorpori un enllaç mitjançant el qual els procuradors col·legiats poden avisar de manera immediata als serveis socials quan constatin que s´ha de produir un llançament a la ciutat que pugui afectar a menors d´edat o persones vulnerables.
– Línies d´actuació amb els cossos de segureta per garantir la presència dels serveis socials en els desnonaments de famílies vulnerables.
– Treball amb els organismes judicials per tenir informació estadística sobre llançaments a la ciutat diferenciant les dades per tipologia
– Ahir es va constituir la Comissió Mixta sobre Llançaments d´Habitatges a la ciutat de Barcelona, de la que en formen part representants d´entitats bancàries, de la Plataforma d´Afectats per la Hipoteca, membres dels Col·legis d´Advocats i de Procuradors de Barcelona i d´entitats del Tercer Sector, i les àrees de Qualitat de Vida, Hàbitat Urbà i Participació del consistori, així com de la Generalitat. També en formen part tots els grups municipals i les entitats de la Xarxa d´Habitatges d´Inclusió. La seva constitució és fruit del compromís del govern municipal de donar compliment a la proposició que es va aprovar en el ple municipal d´octubre i té com a objectiu abordar diferents mesures municipals que cal emprendre per a atendre famílies en situació d´insolvència sobrevinguda i involuntària. D´aquesta taula, de la quan n´han format part unes 40 persones, en sorgiran diferents grups que seguiran treballant de forma sectorial en els propers mesos.

En un context de llançament, la presència dels serveis socials, a través del Servei d´Urgències i Emergències Socials és bàsica per poder oferir una primera solució residencial de caràcter temporal per tal de disposar d´un termini més ampli per cercar una solució i per poder preparar el dispositiu més adequat en cada cas. Per aquest motiu és molt important que des dels serveis socials municipals es tingui coneixement dels desnonaments





Paraules clau