La plaça Lesseps estrena la remodelada Mitgera de la Palmera : Servei de Premsa

La plaça Lesseps estrena la remodelada Mitgera de la Palmera

16/03/2012



Temps estimat de lectura: 3 minuts

Gràcia estrena una paret mitgera remodelada. Es tracta de la Mitgera de la Palmera, situada a la confluència del carrer d´Albacete amb la plaça de Lesseps. La proposta de remodelació que l´Institut del Paisatge Urbà ha dut a terme en aquest indret va guanyar el segon concurs Racons Públics convocat pel Foment de les Arts i del Disseny (FAD) que té per objectiu promoure la participació ciutadana en el disseny urbà.

L´Institut Municipal del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida ha estat l´encarregat de gestionar i finançar aquesta actuació que s´emmarca en el programa de remodelació de parets mitgeres de la ciutat de Barcelona. Un dels objectius d´aquest programa és el d´impulsar actuacions d´integració de llocs oblidats, degradats o malmesos dins del teixit urbà existent i dotar de significat l´entorn d´actuació, sovint amb la incorporació d´elements artístics o literaris aliens a la pròpia arquitectura.

Amb la remodelació d´aquesta mitgera s´ha transformat un mur oblidat en façana singular i s´ha posat en valor la palmera existent amb la incorporació del poema visual ?Epíleg en forma de palmera? d´Albert Ràfols-Casamada.

El poema és el traç que queda en l´aire
El traç de la palmera i la veu de les fulles
L´aire mou el poema
Hi ha cicatrius d´ombra al tronc:
graons vers la llum
El poema és llum i és ombra-ombra
avançant vers la llum
Passat i present al cor de la palmera

L´autor d´aquest poema va ser viure a Gràcia durant bona part de la seva vida.

» El programa de remodelació de parets mitgeres de Barcelona

El Programa de remodelació de parets mitgeres es finança amb diversos incentius provinents de fons públics i també de fons privats. En el cas de la Mitgera de la Palmera els recursos econòmics provenen de fons privats, es a dir, dels ingressos que generen les lones publicitàries que l´Institut del Paisatge Urbà autoritza com a ús excepcional del paisatge urbà en bastides d´obra. L´anunciant paga una compensació econòmica per l´impacte que genera aquesta publicitat a la ciutat, que l´Institut ha de reinvertir íntegrament a actuacions de millora del paisatge, d´acord amb el que estipula l´Ordenança dels Usos del Paisatge Urbà. En aquest sentit, l´Institut ha destinat 63.722? provinents de la publicitat exterior autoritzada a finançar les obres de remodelació de la Mitgera de la Palmera.

» Característiques tècniques de la remodelació de la Mitgera de la Palmera

? Tractament de la paret per eliminar els problemes d´humitat i millorar les condicions d´aïllament tèrmic i acústic.
? Millora de l´habitabilitat mitjançant una nova obertura amb la seva corresponent protecció solar.
? Incorporació del poema visual ?Epíleg en forma de Palmera? realitzat amb lletres corpòries.
? Naturalització de la part inferior per tal d´humanitzar el racó amb la incorporació de bancs i jardinera
? Plantació de 14 especies diferents que cobriran la part inferior del mur d´una base verda amb floracions de tons morats.

» La proposta de Gràcia, al concurs Racons Públics

En la primera edició del concurs Racons Públics només es van plantejar propostes de millora al districte de Ciutat Vella, però en la segona edició es va plantejar la millora de 10 racons de Barcelona, un per cada districte. En aquest sentit, el Districte de Gràcia va proposar als organitzadors del concurs Racons Públics la tria d´aquest racó de la plaça Lesseps per a promoure la participació ciutadana en la millora d´aquest indret.

En el jurat de preselecció del concurs Racons Públics hi van participar un representant d´Urbanisme de l´Ajuntament de Barcelona, un representant del districte, un membre de l´Institut Municipal del Paisatge Urbà, un portaveu veïnal de l´àmbit comercial o associatiu de la zona, dues persones reconegudes de la cultura urbana i els organitzadors del concurs. L´abril del 2010, el jurat va escollir la proposta guanyadora de cada racó tenint en compte criteris com la viabilitat, la visibilitat, l´originalitat, la durabilitat, la sostenibilitat i la complexitat.





Paraules clau